  • 1. Data: 2002-02-20 16:04:01
    Temat: Po co są cyfry kontrolne?
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

    Czy ktoś może mi wyjaśnić po co są te dwie cyfry kontrolne w numerach
    rachunków (np. MultiBanku). Mam tam trzy konta, każde ma inne cyfry. Nie znam
    się na tym, a zżera mnie ciekawość.
    Poza tym czasem się zdarza, że system głupieje i nie rozpoznaje banku, wtedy
    trzeba wpisać numer bez tych dwóch cyfr.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-02-20 16:26:46
    Temat: Re: Po co są cyfry kontrolne?
    Od: "Libido" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "alexy" <a...@w...pl> napisał w wiadomości news:
    > Czy ktoś może mi wyjaśnić po co są te dwie cyfry kontrolne w numerach
    > rachunków (np. MultiBanku). Mam tam trzy konta, każde ma inne cyfry. Nie
    znam
    > się na tym, a zżera mnie ciekawość.

    Zeby nie pomylic sie przy pisaniu nr konta.
    LIBIDO

  • 3. Data: 2002-02-20 16:40:13
    Od: "Marek J" <m...@i...pl>

> [...]
    wtedy
    > trzeba wpisać numer bez tych dwóch cyfr.

    Te dwie cyfry można wyliczyć z pozostałych cyfr numeru konta - patrz np.:
    http://www.cafe.mbank.com.pl/php/read.php3?f=1&i=103
    55&t=10355
    Dzięki temu komputer banku może stwierdzić czy numer konta został wpisany
    bez pomyłki (algorytm jest tak skonstruowany że baaaaardzo ciężko zrobić
    pomyłkę i trafić w tą samą liczbę kontrolną).
    A z niedogodnością tych numerów to się nie przejmuj - do końca tego roku
    wszystkie banki mają obowiązek wprowadzenia takich numerów dla swoich
    rachunków, a do końca 2003r. nastąpi wycofanie starych numerów.

    --
    Marek
    /- Ekonomia Gnomów Gaciowych:

  • 4. Data: 2002-02-20 17:21:51
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > bez pomyłki (algorytm jest tak skonstruowany że baaaaardzo ciężko zrobić
    > pomyłkę i trafić w tą samą liczbę kontrolną).

    moim zdaniem prawdopodobienstwo 1/100 to nie 'baaaaardzo ciezko'

  • 5. Data: 2002-02-20 19:05:28
    Od: "Marek J" <m...@i...pl>

    Użytkownik "bromden" <b...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > moim zdaniem prawdopodobienstwo 1/100 to nie 'baaaaardzo ciezko'

    Skąd ta liczba?
    Suma kontrolna powstaje przez odjęcie od 98 reszty z dzielenia przez 97.
    Reszta z dzielenia przez 97 może wynieść od 0 do 96, czyli liczba kontrolna
    może wynieść od 02 do 98 - nie może być trzech wartości: 00, 01 i 99. Stąd
    jeśli już to mielibyśmy prawdopodobnieństwo 1/97. Nie jestem jednak pewien
    czy w tym przypadku należy je sztywno przyjąć - aby wygenerować taką samą
    liczbę kontrolną musiałbyś zmienić cyfry w numerze konta tak, aby numery
    różniły się o wielokrotność 97. I to w zasadzie nie w samym numerze konta
    ale po dopisaniu na końcu 252100.
    Oczywiście "dla chętnego nic trudnego", ale mówimy tu o przypadkowych
    pomyłkach typu ktoś napisze zero tak jak 6 lub komuś omsknie się palec na
    klawiaturze i zamiast 4 wbije 5.

    Marek
    /- Ekonomia Gnomów Gaciowych:
    /- Faza 1: zdobyć gacie
    /- Faza 3: Zysk

  • 6. Data: 2002-02-21 09:50:52
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

    OK, algorytm algorytmem, wiem juz po co te cyfry (sam bym tego nie wymyślił).
    Teraz inne pytanie: czy jeżeli w moim numerze konta są cyfry kontrolne, to czy
    ZAWSZE musze je podawać? Przyznam, że informując Urząd Skarbowy o nowym koncie
    (dla działalności gospodarczej) pominąłem cyfry kontrolne. Zrobiłem tak, bo
    słyszałem o przypadku, kiedy ktoś miał konto w Inteligo, podał urzędowi numer
    z cyframi kontrolnymi i urząd potem wydzwaniał do niego i domagał się
    wyjaśnień co to za konto, bo "nam tu wyskakuje w komputerze, że takiego banku
    nie ma". Po prostu wpisali po kolei osiem cyfr: dwie kontrolne i sześć z
    numeru banku, to im nie wyszło. Dlatego ja podając im numer na wszelki wypadek
    nie wspomniałem o cyfrach kontrolnych. I teraz zastanawiam się, czy US mnie za
    to nie ścignie, uznając, że coś próbuje ukryć...

  • 7. Data: 2002-02-21 10:11:33
    Od: "Marek J" <m...@i...pl>

> [...]
    mnie za
    > to nie ścignie, uznając, że coś próbuje ukryć...

    Kalendarium przewiduje, że do końca tego roku banki będą musiały ustalić
    numery swoich rachunków w nowym formacie, a do końca przyszłego stare numery
    zostaną wycofane. Tak więc podawanie nowego numeru (z liczbami kontrolnymi)
    jest na razie (do końca 2003r.) nieobowiązkowe, ale w niedalekiej
    przyszłości i tak trzeba będzie.
    Jeżeli chcesz poczytać więcej na temat nowych numerów rachunków bankowych,
    to wejdź na stronę Związku Banków Polskich http://www.zbp.pl - na głównej
    stronie jest link do dokumentu "Karta wdrożenia standardu numeru
    rachunku bankowego" (w formacie Worda spakowane zipem).

    Marek
    /- Ekonomia Gnomów Gaciowych:
    /- Faza 1: zdobyć gacie
    /- Faza 3: Zysk

  • 8. Data: 2002-02-21 11:55:49
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

> [...]
    >stronie jest link do dokumentu "Karta wdrożenia standardu numeru
    >rachunku bankowego" (w formacie Worda spakowane zipem).

    Wielkie dzieki za info!!!!