  • 1. Data: 2009-12-30 17:09:59
    Temat: PayPass a bazpieczenstwo
    Od: crc_error <n...@n...null>

    Witam,

    Ostatnio zainteresowany wymieniona w temacie metoda platnosci,
    postanowilem poszukac czegos na temat bezpieczenstwa, a dokladnie
    odpowiedzialnosci banku za nieautoryzowane transakcje. Niestety nie
    znalazlem nic na ten temat, zatem domyslam sie, ze niestety bank nie
    ponosi ZADNEJ odpowiedzialnosci za transakcje dokonane np. kradziona
    karta, ktora to w zasadzie wystarczy tylko przylozyc do czytnika aby
    zdjelo nam z konta sume do 50 zl. Czy orientuje sie ktos moze, czy
    istnieje mozliwosc ubezpieczenia karty od takich ewentualnosci? Albo
    ustawienia limitu dziennego, aby sie choc czesciowo uchronic przed stratami?

    Tak generalnie to nie wroze temu wynalazkowi wielkiego sukcesu. Moim
    skromnym zdaniem lepszym rozwiazaniem jest wystawienie czytnika kart
    oraz klawiatury do wpisywania PINu "do klienta", z takim rozwiazaniem
    spotykalem sie praktycznie w kazdym punkcie w Szwecji. Przy takim
    ukladzie klient sam moze "przeciagnac" karte oraz wklepac kod, co w
    porownaniu z PayPass'em kosztuje moze 2 sekundy wiecej (czas wpisania
    PINu), ale jest o wiele bardziej bezpieczne, poniewaz dzieki temu ciezko
    uzyc w sklepie znaleziona/skradziona karte. Oczywiscie zlodziej moze
    znalezc miejsce w ktorym autoryzuja podpisem, ale za takie transakcje
    odpowiedzialnosc ponosi bank do 48h o ile mi wiadomo.

    Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

    Zapraszam do dyskusji :)
    crc

  • 2. Data: 2009-12-30 17:16:13
    Temat: Re: PayPass a bazpieczenstwo
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    crc_error pisze:
    > Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

    Szybkość. Pstryk i już. Gdyby taki system wprowadzono w każdym kiosku i
    małym punkcie gdzie kupujemy drobnicę to byłaby to rewelacja.

    Co do limitów to zależy to od banku. Ja np. w Alior mogę ustawić dowolny
    limit dzienny i miesięczny (nawet 0 PLN).

    Jeśli transakcji dokona ktoś inny to nie masz żadnej gwarancji, że bank
    pieniądze odda dobrowolnie. Ale tak samo jest w przypadku każdej karty
    wypukłej umożliwiającej zdalną autoryzację, a to właśnie to jest
    najłatwiejsza metoda utraty pieniędzy, bo pełne dane do tego zostają na
    slipie u większość sprzedawców.

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2009-12-30 18:11:43
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    crc_error wrote:

> [...]
    > istnieje mozliwosc ubezpieczenia karty od takich ewentualnosci? Albo
    > ustawienia limitu dziennego, aby sie choc czesciowo uchronic przed

    Patrzac po przykladzie Polbanku:
    - limit transakcji do 50zl,
    - limit dzienny do 5 transakcji,
    - koniecznosc zblizenia karty barzdzo blisko czytnika co ma
    uniemozliwicie przypadkowe platnosci bedac w poblizu czytnika,
    - bank przejmuje pelna odpowiedzialnosc za nieuprawnione transakcje
    wykonane bez winy uzytkownika.

    http://www.polbank.pl/polbankera/polbank-era.html?id
    =2&page=0

    Jak to bedzie w praktyce czas pokaze :)

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 4. Data: 2009-12-30 18:27:35
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Uzytkownik "darnok"
    > Patrzac po przykladzie Polbanku:
    > - limit transakcji do 50zl,

    taki limit to chyba wszystkie banki maja i wlasnie sie zastanawiam czy
    to sie oplacalo NESTE, zeby zmieniac automaty zarzadzajace
    kartami/dystrybutorami.
    Wlasnie na NESTE Polczynska/Korkowa zobaczylem jakies nowe automaty z
    dodatkiem chyba czytnika zblizeniowego.
    Dodatkowo zmienili w nich kolejnosc czynnosci, wiec sie nie zdziwcie -
    zaczyna sie od limitu
    *** blad ***

  • 5. Data: 2009-12-30 18:38:39
    Od: crc_error <n...@n...null>

    W dniu 2009-12-30 19:11, darnok pisze:
> [...]
    > uniemozliwicie przypadkowe platnosci bedac w poblizu czytnika,
    > - bank przejmuje pelna odpowiedzialnosc za nieuprawnione transakcje

    Czyli jak zlodziej zrobi zakupy na 5x50 zl to bank mi te kwote zwroci?
    Czy moze bank ma inna definicje "winy uzytkownika"?

    crc

  • 6. Data: 2009-12-30 18:42:54
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    blad wrote:

    > Wlasnie na NESTE Polczynska/Korkowa zobaczylem jakies nowe automaty z
    > dodatkiem chyba czytnika zblizeniowego.

    Mozesz rozwinac gdzie jest ta stacja ;-)
    Bo nie kojarze takiego skrzyzowania :)
    Polczynska to na zachodzie, Korkowa Rembertow wiec wschod.

    Chyba ze ci o Płowiecką chodzi...

  • 7. Data: 2009-12-30 19:20:54
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    crc_error wrote:

    > Czyli jak zlodziej zrobi zakupy na 5x50 zl to bank mi te kwote zwroci?
    > Czy moze bank ma inna definicje "winy uzytkownika"?

    Zapytaj sie banku nie mnie.
    Osobiscie mysle ze wina uzytkownika jest np zostawienie portfela na
    wierzchu bez opieki, a nie kradziez kieszonkowa czy np portfela z auta.
    No ale oczywiscie to uzytkownik zglasza jak karta zostala utracona...

  • 8. Data: 2009-12-30 19:21:56
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "blad" news:4b3b9b8c$1@news.home.net.pl

> [...]
    > dodatkiem chyba czytnika zblizeniowego.
    > Dodatkowo zmienili w nich kolejnosc czynnosci, wiec sie nie zdziwcie -

    Info o terminalach:
    http://www.neste.pl/artikkeli.asp?path=1992;4281;428
    5;4465;4466

    I teraz pytanie:
    piszesz, ze zaczynamy od podania limitu tankowania. Czy dobrze rozumiem, ze
    po wsunieciu karty do czytnika system nie prosi mnie najpierw o PIN tylko
    podaje limit a nastepnie przechodza przez inne procedury (pin, autoryzacja
    transakcji, wybranie dystrybutora, paragon, rozpoczecie tankowania)?

  • 9. Data: 2009-12-30 19:37:58
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    crc_error wrote:

    > Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

    trwalsze czytniki ze wzgledu na brak elementow mechanicznych :)

  • 10. Data: 2009-12-30 19:43:05
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    crc_error <n...@n...null> writes:

    [...]
    > Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

    Ostatnio gdzieś przeczytałem/usłyszałem luźną uwagę, że brak podawania
    pinu (wbrew pozorom) może zwiększać bezpieczeństwo, bo ... nikt tego
    pinu nie podejrzy.

    Można się śmiać, ale faktycznie w dobie wszechobecnych kamer może być to
    jakiś argument.

    KJ

    --
    DOS: n., A small annoying boot virus that causes random spontaneous system
    crashes, usually just before saving a massive project. Easily cured by