  • 1. Data: 2009-12-30 17:52:07
    Temat: prosze o interpretacje nastepujacej sytuacji
    Od: "p.wis" <p...@p...onet.pl>

    Ze wspolnego konta bankowego ojca i syna, syn wykonuje przelew bankowy w kwocie
    20.000,00 zł na rachunek samego ojca. Czy w/w sytuacja może zostać uznana za
    darowizne i ewentualnie jakie przepisy regulują taką sytuację.

    z gory dziekuje za odpowiedzi

    pozdrawiam

    p.wis

  • 2. Data: 2009-12-30 18:43:48
    Od: bzdreg <n...@n...com>

    p.wis pisze:
> [...]
    > 20.000,00 zł na rachunek samego ojca. Czy w/w sytuacja może zostać uznana za
    > darowizne i ewentualnie jakie przepisy regulują taką sytuację.

    Moim zdaniem - darowizna nie nastąpiła.

    Zakładając konto wspólne ojciec i syn (pan A i pan B) uznali
    współwłasność środków na tym koncie. Każdy z nich dysponuje nimi bez
    ograniczeń do wysokości salda.

    Podsumowując - ojciec dostał przelane swoje pieniądze z jednego konta na
    inne w wyniku działania syna.

    A jak się to jakiemuś US nie podoba, to niech pozwie i udowodni.

    --

    Pzdr.
    bzd.

  • 3. Data: 2009-12-30 18:52:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bzdreg wrote:

    > Moim zdaniem...

    dobrze, że to napisałeś.

  • 4. Data: 2009-12-30 18:53:31
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Wed, 30 Dec 2009 18:52:07 +0100, p.wis napisał(a):

> [...]
    > 20.000,00 zł na rachunek samego ojca. Czy w/w sytuacja może zostać uznana za
    > darowizne i ewentualnie jakie przepisy regulują taką sytuację.

    Nie kombinować, zgłosić darowiznę i mieć spokój. Przy darowiźnie syna dla
    ojca podatku się nie zapłaci. Jak mineło pół roku to pewnie zależnie od US
    ;).
    http://darowizny.wieszjak.pl/podatek-od-darowizn/799
    42,jak_nie_zaplacic_podatku_od_darowizny.html

    --
    Kojer

  • 5. Data: 2009-12-30 19:02:02
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 30 Gru, 19:53, Robert Kois <k...@h...pl> wrote:

    > Nie kombinowa , zg osi darowizn i mie spok j. Przy darowi nie syna dla
    > ojca podatku si nie zap aci. Jak mine o p roku to pewnie zale nie od US

    Jak minie pół roku od czego, bo ustawa dość wyraźnie precyzuje, że
    wcale niekoniecznie od momentu wystąpienia owej darowizny, a np. może
    to być moment powołania się na ten fakt przed US i parę innych
    rozwiązań.

  • 6. Data: 2009-12-30 19:14:57
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Wed, 30 Dec 2009 11:02:02 -0800 (PST), Tomek z Wawy napisał(a):

> [...]
    > wcale niekoniecznie od momentu wystąpienia owej darowizny, a np. może
    > to być moment powołania się na ten fakt przed US i parę innych

    Poproś o interpretację ustawy właściwy urząd skarbowy.
    Ja dla bezpieczeństwa przyjąłbym raczej, że pół roku liczy się od
    przekazania darowizny (czyli daty przelewu), ale to moje skromne zdanie.

    PS. Mógłbyś coś zrobić ze swoim czytnikiem i nie wycinać polskich literek z
    cytatów?

    --
    Kojer

  • 7. Data: 2009-12-30 19:29:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek z Wawy wrote:

> [...]
    > wcale niekoniecznie od momentu wystąpienia owej darowizny, a np. może
    > to być moment powołania się na ten fakt przed US i parę innych

    a ja bym lepiej przeczytał ustawę

    Art. 4a. 1. Zwalnia się od podatku [...]
    jeSeli:
    1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania
    obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2

    Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje:

    4) przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę
    oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez
    zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego
    świadczenia

  • 8. Data: 2009-12-30 19:34:08
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Tomek z Wawy wrote:
    [...]
> [...]
    > oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez
    > zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego

    Czyli chyba od daty przelewu? Nie?
    KJ

    --
    The only thing worse than X Windows: (X Windows) - X

  • 9. Data: 2009-12-30 19:49:17
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    a tak BTW uwazacie, ze jak syn pozycza ojcu (lub vice versa) 20kzł to
    ktos biegnie z tym do US i zglasza?

    tak praktycznie, gdyby się Wam taka sytuacja przytrafila to poszlibyscie
    z tym do US aby pozyczke oficjalnie zglosic wypelniajac stosowny
    formularz (PCC nie trzeba placic?)...oto jest pytanie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 10. Data: 2009-12-30 19:50:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kamil Jońca wrote:

    > [...]
    >
    > Czyli chyba od daty przelewu? Nie?
    > KJ

    tak,

    lub od dnia podpisania aktu notarialnego jesli darowizna miala forme
    notarialna. niezaleznie od tego czy sie kase dostalo czy nie.