  • 81. Data: 2020-03-25 07:54:16
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przecież to jedna i ta sama firma.

    -----

  • 82. Data: 2020-03-25 08:16:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    J.F. napisał(a) w wiadomości:
    <5e78846c$0$524$65785112@news.neostrada.pl>...

    >NBP rozpoczął skup obligacji na wolnym rynku. Zainteresowanie
    >umiarkowane.

    Ale jakich obligacji ? Skarbowych, czy wlasnych przedsiebiorstw ?

    >Owszem, ale można pójść za miesiąc-dwa...

    A oni chca jesc juz teraz :-)

    I nie uslyszysz - takie dlugie wlosy, pan juz z ze dwa miesiace nie
    byl u fryzjera, to bedzie dwa razy drozej

    >Tu owszem, chyba, że pakiety świczeń płatne on-line + dostawa
    >rekwizytów.

    >Chyba wszędzie deficytowa.

    Masz racje - czyli moze nawet zarobi :-)

    >Chyba aż takim durniem nie jest.

    Dlaczego ? Dobry argument i prawdziwy.

    >I okaże się, że niektóre firmy w ogóle nie muszą mieć siedzib.
    >Chyba, że w domu właściciela/szefa w jego laptopie.
    >Albo na odwrót - wzrośnie popyt na jednoosobowe pokoje
    >(zamiast open room) z co najmniej umywalką, może ubikacją
    >i oddzielnym wyjściem...

    >A teraz pomyślcie o tych co nie mają smartfona, netu i nowszego
    >kompa.

    Zarobia sprzedawcy komputerow.

    J.

  • 83. Data: 2020-03-25 10:44:50
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 24 Mar 2020 18:11:37 +0100, J.F. napisał(a):

    > W Niemczech wzrosly. Moze na troche, bo sie chwala, ze wcale nie,
    > ale inni pamietaja ze "ojro tojro".
    >
    > Tylko to byl efekt psychologiczny.
    > Kawa w kawiarni kosztowal np 3 marki.
    > powinna kosztowac 1.5 euro, ale zaokraglili do 2.
    > A dorzuc jeszcze napiwek ...

    Właśnie się dokształciłem i poznałem pojęcie "Iluzja euro":
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Iluzja_euro

    "Według Eurostatu inflacja (HICP) w strefie euro w 2002 wyniosła 2,3%, z
    czego wpływ euro szacuje się na 0,12-0,29%. Szczególnie zauważalny wzrost
    cen nastąpił w sektorze usług - głównie w gastronomii, kinach, usługach
    fryzjerskich, naprawach i usługach telekomunikacyjnych. Do państw, w
    których wzrost był najbardziej zauważalny, zaliczono Niemcy, Francję i
    Włochy, zaś państwem, w którym euro miało na ceny wpływ najmniejszy, była
    Irlandia."

    Bardziej obszerne rozważania są tu:
    https://oko.press/kaczynski-euro-wzrost-cen/

    "Jak pokazują dane Eurobarometru (sondażu prowadzonego na zlecenie
    Parlamentu Europejskiego przez Kantar TNS), w listopadzie 2018 roku za euro
    opowiadało się:

    85 proc. Estończyków (wprowadzili euro w 2011 roku)
    66 proc. Litwinów (wprowadzili euro w 2015)
    81 proc. Łotyszy (wprowadzili euro w 2014)
    77 proc. Słowaków (wprowadzili w 2009)
    86 proc. Słoweńców (wprowadzili euro w 2011)

    Paradoksalnie, najwięcej przeciwników euro ma nie tam, gdzie je
    wprowadzono, lecz w krajach, w których go nie ma.

    Lista najbardziej niechętnych euro krajów pokrywa się więc z krajami, które
    pozostają przy narodowej walucie:

    Czechy - 74 proc. przeciw euro
    Szwecja - 65 proc.
    Dania - 61 proc
    Wlk. Brytania - 59 proc.
    Chorwacja - 56 proc.
    Polska - 54 proc.
    Bułgaria - 52 proc.
    Węgry - 43 proc.
    Rumunia - 35 proc."

    Polecam również szanownej uwadze tabelkę:
    Wpływ przyjęcia euro na ceny konsumpcyjne (HICP) w krajach ,,nowej UE":

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 84. Data: 2020-03-25 10:50:12
    Temat: Re: Nadchodzi podwyzka cen i inflacja. Chyba.
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 24 Mar 2020 23:30:39 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Orlen ratuje się produkcją dezynfektorów. ;)
    > https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Strony/PKN-ORLE
    N-zwiększa-produkcję-płynu-do-dezynfekcji-rąk.aspx

    Maliniak udzielił im w Jedliczach - wzorem Kim Dzong Ila - "wskazówek na
    miejscu", to i robota ruszyła z kopyta.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 85. Data: 2020-03-25 13:48:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...

> [...]

    >usługach
    >fryzjerskich, naprawach i usługach telekomunikacyjnych.

    Otoz to. A duze markety jakos przeliczyly i ceny sie nie zmienily,
    ewentualnie - po poczatkowych podwyzkach wrocily do starych.

    >Do państw, w
    >których wzrost był najbardziej zauważalny, zaliczono Niemcy, Francję
    >Włochy,

    Niemcy mialy w miare prosto, bo w praktyce wystarczylo sobie stara
    cene razy 2.
    Francja miala gorzej. Wlochy ... nie pamietam, ten ich lir mial duzo
    zer.

    >zaś państwem, w którym euro miało na ceny wpływ najmniejszy, była
    >Irlandia."

    A co miala Irlandia wczesniej ?
    Jesli jakiegos funta o wiekszej wartosci, to przeliczanie trudniejsze
    (tzn w pamieci), a ceny liczbowe wzrastaja ... i tu z jednej strony
    obywatele bardziej zwracaja uwage,
    ale z drugiej - trudniej przeliczyc w pamieci, a wszyscy wiedza, ze ma
    wzrosnac.

> [...]

    >Paradoksalnie, najwięcej przeciwników euro ma nie tam, gdzie je
    >wprowadzono, lecz w krajach, w których go nie ma.

    Dlaczego paradoksalnie ?
    Nie ma euro, bo ma duzo przeciwnikow :-)

    >Lista najbardziej niechętnych euro krajów pokrywa się więc z krajami,
    >które
    >pozostają przy narodowej walucie:

    >Czechy - 74 proc. przeciw euro
    >Szwecja - 65 proc.
    >Dania - 61 proc
    >Wlk. Brytania - 59 proc.
    >Chorwacja - 56 proc.
    >Polska - 54 proc.

    Ciekawe z kiedy to badanie i jak wyglada obecnie.
    Propaganda PiS zrobila swoje, ale zeby az 54% ...

    Ale Slowacy to tak sobie z tym euro sie wstrzelili - akurat w kryzys.
    Tym niemniej - przetrwali, teraz nie maja powodu się żalic.

    W pojedynczym kraju to moze niewielka roznica, ale pamietam jak
    podrozowalem po Europie z wieloma portfelami, bo co kraj, to inna
    waluta.

    Zreszta na kierunku poludniowym nadal tak jest - Czechy, Wegry ...

    Kto i czym przekonal Czechow ? Oni zdaja sie miec stabilna sytuacje
    finansowa, euro powinno im sie podobac ...

    J.

  • 86. Data: 2020-03-25 14:16:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    Boguś napisał(a) w wiadomości:
    <5e79e11c$0$524$65785112@news.neostrada.pl>...
    >[...]
    >Tu jest od ceny netto
    >http://www.popihn.pl/struktura_ceny_paliwa.php
    >trochę już nieaktualne:
    >http://uhy-pl.com/aktualnosci/przedsiebiorstwa-w-eu
    ropie-placa-podatki-od-paliw-o-18-wyzsze-
    niz-srednia-swiatowa/

    >Gdzieś widziałem ile % ceny paliwa stanowi surowiec (zakup ropy).

    Z tym jest trudniej - o ile wiadomo ile na gieldzie kosztuje barylka,
    to nie wiadomo ile Orlen placi Rosjanom (upust sie nalezy), ile z tego
    roznych paliw i produktow wychodzi.

    >Ktoś pisał, że z 1000 litrów dobrej (lekkiej) ropy można wytworzyć
    >prawie 500 litrów benzyny

    A z Rosji plynie chyba ciezsza.

    >i prawie 300 diesla. Do tego energia i procesy uszlachetniania.

    >Tu inne proporcje
    >http://weglowodory.pl/barylka-ropy-naftowej/
    >Ale tu, że tylko 200 litrów benzyny, reszta to olej i inne.
    >https://www.auto-swiat.pl/porady/10-faktow-wszystko
    -co-warto-wiedziec-o-benzynie/mtmk1mx

    Moze byc kwestia skladu ropy (Brent/Ural), ale moze tu byc tez zwykla
    destylacja.
    A stosuje sie powszechnie cracking.

    Energia w rafinerii ... glownie cieplna, i chyba osiagalna z ropy,
    czasem z produktow odpadowych.

    J.

  • 87. Data: 2020-03-25 14:18:20
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 25 Mar 2020 13:48:23 +0100, J.F. napisał(a):

    > A co miala Irlandia wczesniej ?
    > Jesli jakiegos funta o wiekszej wartosci, to przeliczanie trudniejsze
    > (tzn w pamieci), a ceny liczbowe wzrastaja ... i tu z jednej strony
    > obywatele bardziej zwracaja uwage,

    Zadajesz mnóstwo pytań, zamiast trochę pogrzebać i dociec, a przecie w
    internetach jest cały świat.
    Wycofany został funt irlandzki, który przeliczał się
    1 IEP = 1.26974 EUR
    https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount
    =1&From=IEP&To=EUR

    > Ciekawe z kiedy to badanie i jak wyglada obecnie.
    > Propaganda PiS zrobila swoje, ale zeby az 54% ...

    Stoi drukowanymi, że w listopadzie 2018 roku.

    > W pojedynczym kraju to moze niewielka roznica, ale pamietam jak
    > podrozowalem po Europie z wieloma portfelami, bo co kraj, to inna
    > waluta.

    Dla suwerena jedna waluta to wakacyjna wygoda, a dla inwestorów zachęta, bo
    unikają ryzyka kursowego i kosztów wymiany. W 2011 wartość inwestycji na
    Słowacji w porównaniu z 2010 wzrosła 4 razy. W 2015 fabryka Jaguara już
    miała powstać w Polsce, a jednak Jaguar Land Rover wybrał Słowację.
    Wcześniej weszli tam PSA Peugeot Citroen, Hyundai i Volkswagen.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ,,Nie ma takiego problemu, ani osobistego, ani rodzinnego, ani narodowego,
    Różańca"
    Matka Boża do s. Łucji

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 88. Data: 2020-03-25 16:40:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...

    >Zadajesz mnóstwo pytań, zamiast trochę pogrzebać i dociec, a przecie
    >internetach jest cały świat.

    Az tak mnie Irlandia nie interesuje :-)

    >Stoi drukowanymi, że w listopadzie 2018 roku.

    No ... ciekawe.

    >Dla suwerena jedna waluta to wakacyjna wygoda, a dla inwestorów
    >zachęta, bo
    >unikają ryzyka kursowego i kosztów wymiany.

    Chyba bardziej dla krajowych...

> [...]
    >miała powstać w Polsce, a jednak Jaguar Land Rover wybrał Słowację.
    >Wcześniej weszli tam PSA Peugeot Citroen, Hyundai i Volkswagen.

    Tania sila robocza ? Bo jesli obiad tam kosztuje 5 euro ..

    Taki inwestor wymieni sobie tanio, albo wcale, bo sporo wyposazenia i
    tak musi kupic za euro czy $.
    Wiec bardziej sie inne czynniki licza.
    W tym istotnie ta niestabilna zlotowka ... bo jak znow wzrosnie do 0.5
    euro, to robotnicy beda za drodzy.

    Ale jest tez cala masa tych innych czynnikow - teren, infrastruktura,
    biurokracja, podejscie urzedow skarbowych, zwiazki zawodowe ...

    Swoja droga to gdzies juz widzialem oceny, ze Slowacja ma za duzy %
    przemyslu samochodowego, i jest zbyt wrazliwa na wahania branzy.
    Byc moze bedziemy mogli zobaczyc - europejskie fabryki wstrzymuja
    produkcje.
    Jak epidemia potrwa jeszcze ze dwa miesiace - moze byc kiepsko.

    J.

  • 89. Data: 2020-03-26 10:27:35
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 25 Mar 2020 16:40:40 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > produkcje.
    > Jak epidemia potrwa jeszcze ze dwa miesiace - moze byc kiepsko.

    Pewnie tak, bo już czytam, że sprzedaż aut zamarła, ale trudno
    przepowiedzieć coś sensownego bez szklanej kuli. U nas producenci mebli też
    rwią włosy z głowy, bo eksport zamarł, a to było 90% ich zbytu.
    Zobaczymy, która branża mocniej oberwie w czasach zarazy.

  • 90. Data: 2020-03-26 11:00:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

    >Pewnie tak, bo już czytam, że sprzedaż aut zamarła, ale trudno
    >przepowiedzieć coś sensownego bez szklanej kuli.

    VW wstrzymal produkcje, PSA i Opel wstrzymaly,
    rzad wstrzymal nowe limuzyny, wiele firm kombinuje jak przezyc, a nie
    jak nowe pojazdy kupic ... to i dostawcy czesci stoja ..

    >U nas producenci mebli też
    >rwią włosy z głowy, bo eksport zamarł, a to było 90% ich zbytu.
    >Zobaczymy, która branża mocniej oberwie w czasach zarazy.

    restauracje, turystyka, linie lotnicze, kina ... moze i galerie
    handlowe ..

    Za to komputery, netflix i sprzedaz internetowa pojda w gore :)

    J.