  • 11. Data: 2021-07-25 13:59:36
    Temat: Re: NBP kupuje zloto
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 13:48:14 +0200, _Master_ napisał(a):

    > Dzisiejsi ekonomiści już nie widzą oczywistego związku między
    > drukowaniem (ilością pieniądza na rynku) a inflacją.

    Mysle ze widza doskonale.
    Tylko - to nie zawsze jest takie proste.

    Natomiast ...mozliwe ze nie widza zwiazku umiarkowanego druku
    pieniedzy z katastrofa :-)

    > Balcerowiczowskie wierzenia się skompromitowały.
    >
    > Dużo zależy od kraju, struktury społeczeństwa, gospodarki położenia...
    >
    > To że inflacja będzie rosła jest tak samo nieprawdopodobne jak cena złota.

    Co masz na mysli? Inflacja bedzie rosla, tego chyba nikt nie neguje.
    Tzn roczna stopa moze byc w miare stala.

    J.

  • 12. Data: 2021-07-25 14:13:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.07.2021 o 17:57, J.F. pisze:

    > Nie o to chodzi. Miales np 100mln$. Kupiles za nie zloto, bo akurat
    > kurs spadl do 1800$/oz. Jest pandemia, zloto zgodnie z przewidywaniami
    > idzie w gore, sprzedajesz po kursie 2000, masz 110 mln$.
    > Zarobiles, czy nie ?

    To zależy od definicji "zarobić". Bo jeśli będziesz to analizował
    względem tego, co byś miał, gdybyś tej operacji nie wykonał, no to masz
    więcej o 10 mln USD.

    Ale jeśli, weźmiemy za bazę cenę złota,. to nie ma silnych i musiałeś
    stracić na tym dwa koszty wymiany.

    Jeszcze by można bazę jakąś inną przyjąć. Przykładowo Kryptowaluty.
    Wówczas może się okazać, że wiele straciłeś - choć akurat mam dość
    sceptyczne na ich temat zdanie.

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2021-07-25 14:20:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 14:13:53 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > To zależy od definicji "zarobić". Bo jeśli będziesz to analizował
    > względem tego, co byś miał, gdybyś tej operacji nie wykonał, no to masz
    > więcej o 10 mln USD.

    Ale to tylko "nie straciles" :-)

    > Ale jeśli, weźmiemy za bazę cenę złota,. to nie ma silnych i musiałeś
    > stracić na tym dwa koszty wymiany.

    Dolarki same w sobie celem są takim sobie, wiec jak nie zloto, to co
    chiales kupic? I o ile to cos podrozalo w wybranym okresie :-)

    Choc akurat bank centraly, to trzyma rezerwy aby trzymac :-)

    J.

  • 14. Data: 2021-07-25 19:03:22
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu niedziela-25-lipca-2021 o 13:59, J.F. pisze:
    > Co masz na mysli? Inflacja bedzie rosla, tego chyba nikt nie neguje.
    > Tzn roczna stopa moze byc w miare stala.

    Dziś w tokfm "świat się chwieje" fachowiec choć młody twierdził że
    inflacja jeszcze trochę potrzyma ale spadnie do założonego poziomu ;-)

    Twierdził też że G7 przekłada wajchę w LEWO i teraz będą się zajmować
    wyrównywaniem szans, rozwarstwieniem społeczeństwa, równomiernym
    rozwojem a dotychczasowe sztywne reguły trzeba odłożyć bo się nie
    sprawdzają w realu ;-)

    Nie to żeby mi się to podobało ale takie są nowoczesne tryndy ;-)
    ekonomistów.

  • 15. Data: 2021-07-25 19:20:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.07.2021 o 14:20, J.F. pisze:
    > Dolarki same w sobie celem są takim sobie, wiec jak nie zloto, to co
    > chiales kupic? I o ile to cos podrozalo w wybranym okresie :-)

    Na szczęście nie jestem aż tak bogaty, żeby stanowiło to dla mnie
    istotny problem. Kilka złotych w te, czy we wte większej różnicy nie
    uczyni. Szkoda czasu na analizowanie.

    --
    Robert Tomasik

  • 16. Data: 2021-07-26 17:17:06
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 25 lipca 2021 o 12:03:24 UTC-5 _Master_ napisał(a):
    > Dziś w tokfm "świat się chwieje" fachowiec choć młody twierdził że
    > inflacja jeszcze trochę potrzyma ale spadnie do założonego poziomu ;-)

    Inflacja jest powiazana z dodrukiem choc nie koniecznie bezposrednio i jednoznacznie.
    Sedno tematu to nie to czy dodrukowano pieniadz czy nie ale czy ten pieniadz trafi na
    konkretny rynek.

    Mozna kazdemu obywatelowi dac 500+ ale jak obywatele to w 100% przepija to zdrozeje
    wódka i kartofle i po jednym takim cyklu US zbierze okolice 70% tego co dano
    obywatelom (akcyza i vat na kartofle i energie).

    Mozna kazdemu dac kase ale jak obywatel bogaty to nie przeje bo jedzenie ma za swoje
    ale wsadzi w akcje. Podrozeja akcje.

    Mozna kazdemu dac tani pieniadz na 1% rocznie i de facto inflacja spadnie bo Kowalski
    kupi pierwszy dom za 300kpln od Malinowskiego, Malinowski kupi wiekszy dom od
    Iksinskiego a Iksinski kupi maly a reszte wsadzi w trzeci filar.

    W kazdym z tych przypadkow pieniadz nie spowoduje inflacji od razu. A w przypadku
    ostatnim to comiesieczne raty sprawia ze pieniadza w obiegu sklepowym ubedzie bo
    zostanie zabunkrowany w systemie finansowym.

    Tyle ze z czasem jak ten dodruk nie idzie w parze z rozwojem gospodarki to inflacja
    sie pojawi.
    Dokladnie tak jak pojawila sie w przypadku nieruchomosci na zachodzie. Ludzie
    zbieraja kase na emerytury, maja tani kredyt na domy za cene na jaka ich normalnie
    nie stac a potem sie umiera i kasa na rynek trafia. I nie dosc ze trafia czesciowo
    jako kasa na "przezarcie" ale w tym czasie byla wehikulem inwestycyjnym (domy
    drozaly) a teraz czesciowo znowu trafia w nieruchomosc ponownie pompujac cene.

  • 17. Data: 2021-07-26 18:41:28
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu poniedziałek-26-lipca-2021 o 17:17, ptoki pisze:

    > Inflacja jest powiazana z dodrukiem choc nie koniecznie bezposrednio i
    jednoznacznie.

    Dokładnie to samo napisałem.
    To jest bardziej skomplikowane. Szkoda że Balcerowicz ciął sierpem ;-)
    równo przy glebie. Moglibyśmy dziś być w zupełnie innym miejscu.

    Tłumaczenie logiczne. tylko dlaczego wyczuwam pogardę dla "pozostawiania
    pieniędzy na dole" ;-) Bo robią to oszołomy pisowskie? Tusk byłby w tym
    lepszy? Działałby lepiej?

    Jesteś sceptyczny co do zaleceń G7 i banku światowego?
    Uważasz że "skapywanie" działa?

  • 18. Data: 2021-07-26 19:30:41
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 26 lipca 2021 o 11:41:30 UTC-5 _Master_ napisał(a):
    > Dokładnie to samo napisałem.

    Z grubsza. Dlatego nie pisalem ze tak nie jest.

    > To jest bardziej skomplikowane. Szkoda że Balcerowicz ciął sierpem ;-)
    > równo przy glebie. Moglibyśmy dziś być w zupełnie innym miejscu.

    Bacerowicz zrobil to co mu kumple z zachodu powiedzieli. Inflacje zbil ale
    wypompowano mase dorobku z polski.
    W tamtych czasach duzo sprzetu z upadajacych firm bylo na rynku. To ze duzi
    wykupowali firmy czy cale galezie gospodarki to jedno. Ale mali tez co nieco sobie
    kupili.
    Pamietam jakie byly ceny obrabiarek. To co dzis jest warte 3-5 srednich wynagrodzen
    wtedy kupowalo sie za polowe wyplaty.
    To tak nawiasem, zeby pokazac ze temat jest skomplikowany. Graczy sporo wiec nawet
    jakby Balcerowicz nie zrobil tego co zrobil roznie ci gracze mogli postapic.

    Z drugiej strony gdybysmy zrobili mądrze (jak koreańczycy) to bysmy tych graczy mogli
    odizolowac, tymczasowo. Tak jak niemcy polska sile robocza.
    Tyle ze jak zwykle, nie zrobiono tego a gazwyb tlumaczy to za pomoca dydaktyki
    wstydu. Ale jak juz wspomnialem, to nawiasem...

    > Tłumaczenie logiczne. tylko dlaczego wyczuwam pogardę dla "pozostawiania
    > pieniędzy na dole" ;-)

    Wlasnie odwrotnie. Staralem sie zasugerowac ze w sumie niezaleznie czy pieniadze
    "emerytalne" zostawimy na dole czy na gorze to tak czy inaczej sie to odbije czkawka
    inflacyjna.
    Tyle ze nie zawsze na chlebie a czesto na domach, zlocie czy akcjach.

    > Bo robią to oszołomy pisowskie? Tusk byłby w tym
    > lepszy? Działałby lepiej?

    Nigdy nie bylem zwolennikiem logiki "jak sie nie smarowac gównem to trzeba
    szczynami". Ja bym wolal sie nie zadawac z takim ekskrementem wogole. I staram sie
    innych przekonywac do tego samego pogladu.

    Jak dla mnie PISPOSLDPSL to jeden kit. Chcialbym mniej regulacji, szczegolnie na
    dole. Tak aby Kowalski mogl wejsc na rynek i konkurowac z duzymi. Ale to dloga
    dyskusja by byla...

    > Jesteś sceptyczny co do zaleceń G7 i banku światowego?
    > Uważasz że "skapywanie" działa?

    Uwazam ze skapywanie nie dziala. I nigdy nie moglo dzialac bez tego co napisalem
    wyzej. Jak kowalski nie moze konkurowac to nic na dol nie skapnie bo duzi nie musza
    sie dzielic.
    Pokazuje to dobrze przyklad amazona ktory jest duzy, moze dumpingowac, ma w dupie
    pracownika bo rynek jest taki ze zawsze sie mieso do roboty znajdzie.

    I na koniec:
    Od zawsze cywilizacja (czy w ogolnosci rozwoj) posuwa do przodu jesli tylko knowhow,
    zasoby, mozliwosci zostaja popchniete w dol.
    Jak ktos oswoil konia i zaczal go wykorzystywac i ten kon stal sie dostepny dla
    innych - cywilizacja sie rozwinela.
    To samo z samochodami. Kowalski kupuje ciezarowke i dziala, zarabia.
    Kowalski kupuje cnc, produkuje, zarabia.

    Jesli dzis Kowalski moze robic kanapki w subwayu ale nie moze robic ich prywatnie to
    cos jest nie tak. Jak Kowalska moze zajmowac sie swoimi dziecmi ale nie moze cudzymi
    to tez cos jest nie tak.

    Bez uwolnienia postepu dla tlumu, nie ma szans na skapywanie.

  • 19. Data: 2021-07-26 20:25:28
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 25 Jul 2021 13:48:14 +0200, w <60fd4f7d$0$508$65785112@news.neostrada.pl>,
    _Master_ <M...@...pl> napisał(-a):

    > Dzisiejsi ekonomiści już nie widzą oczywistego związku między
    > drukowaniem (ilością pieniądza na rynku) a inflacją.

    O ROTFL :D
    Zibmabweńczycy twierdzą, żeś zabawny.

  • 20. Data: 2021-07-26 21:08:40
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu poniedziałek-26-lipca-2021 o 20:25, r...@k...pl pisze:
    > O ROTFL :D
    > Zibmabweńczycy twierdzą, żeś zabawny.

    Ja tylko powtarzam za opozycyjną stacją radiową. ;-)

    Ale skoro chcesz reprezentować gawiedź wychowaną na Balcerowiczu...

    Wolno Ci ;-)