    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 26 Jul 2021 10:30:41 -0700 (PDT)
    Subject: Re: NBP kupuje zloto
    From: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 26 lipca 2021 o 11:41:30 UTC-5 _Master_ napisał(a):
    > Dokładnie to samo napisałem.

    Z grubsza. Dlatego nie pisalem ze tak nie jest.

    > To jest bardziej skomplikowane. Szkoda że Balcerowicz ciął sierpem ;-)
    > równo przy glebie. Moglibyśmy dziś być w zupełnie innym miejscu.

    Bacerowicz zrobil to co mu kumple z zachodu powiedzieli. Inflacje zbil ale
    wypompowano mase dorobku z polski.
    W tamtych czasach duzo sprzetu z upadajacych firm bylo na rynku. To ze duzi
    wykupowali firmy czy cale galezie gospodarki to jedno. Ale mali tez co nieco sobie
    kupili.
    Pamietam jakie byly ceny obrabiarek. To co dzis jest warte 3-5 srednich wynagrodzen
    wtedy kupowalo sie za polowe wyplaty.
    To tak nawiasem, zeby pokazac ze temat jest skomplikowany. Graczy sporo wiec nawet
    jakby Balcerowicz nie zrobil tego co zrobil roznie ci gracze mogli postapic.

    Z drugiej strony gdybysmy zrobili mądrze (jak koreańczycy) to bysmy tych graczy mogli
    odizolowac, tymczasowo. Tak jak niemcy polska sile robocza.
    Tyle ze jak zwykle, nie zrobiono tego a gazwyb tlumaczy to za pomoca dydaktyki
    wstydu. Ale jak juz wspomnialem, to nawiasem...

    > Tłumaczenie logiczne. tylko dlaczego wyczuwam pogardę dla "pozostawiania
    > pieniędzy na dole" ;-)

    Wlasnie odwrotnie. Staralem sie zasugerowac ze w sumie niezaleznie czy pieniadze
    "emerytalne" zostawimy na dole czy na gorze to tak czy inaczej sie to odbije czkawka
    inflacyjna.
    Tyle ze nie zawsze na chlebie a czesto na domach, zlocie czy akcjach.

    > Bo robią to oszołomy pisowskie? Tusk byłby w tym
    > lepszy? Działałby lepiej?

    Nigdy nie bylem zwolennikiem logiki "jak sie nie smarowac gównem to trzeba
    szczynami". Ja bym wolal sie nie zadawac z takim ekskrementem wogole. I staram sie
    innych przekonywac do tego samego pogladu.

    Jak dla mnie PISPOSLDPSL to jeden kit. Chcialbym mniej regulacji, szczegolnie na
    dole. Tak aby Kowalski mogl wejsc na rynek i konkurowac z duzymi. Ale to dloga
    dyskusja by byla...

    > Jesteś sceptyczny co do zaleceń G7 i banku światowego?
    > Uważasz że "skapywanie" działa?

    Uwazam ze skapywanie nie dziala. I nigdy nie moglo dzialac bez tego co napisalem
    wyzej. Jak kowalski nie moze konkurowac to nic na dol nie skapnie bo duzi nie musza
    sie dzielic.
    Pokazuje to dobrze przyklad amazona ktory jest duzy, moze dumpingowac, ma w dupie
    pracownika bo rynek jest taki ze zawsze sie mieso do roboty znajdzie.

    I na koniec:
    Od zawsze cywilizacja (czy w ogolnosci rozwoj) posuwa do przodu jesli tylko knowhow,
    zasoby, mozliwosci zostaja popchniete w dol.
    Jak ktos oswoil konia i zaczal go wykorzystywac i ten kon stal sie dostepny dla
    innych - cywilizacja sie rozwinela.
    To samo z samochodami. Kowalski kupuje ciezarowke i dziala, zarabia.
    Kowalski kupuje cnc, produkuje, zarabia.

    Jesli dzis Kowalski moze robic kanapki w subwayu ale nie moze robic ich prywatnie to
    cos jest nie tak. Jak Kowalska moze zajmowac sie swoimi dziecmi ale nie moze cudzymi
    to tez cos jest nie tak.

    Bez uwolnienia postepu dla tlumu, nie ma szans na skapywanie.