  • 1. Data: 2002-02-04 19:57:58
    Temat: Mam nadzieje ze duzo nie pomylilem, bo bedzie wtopa ;)
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    I zgadnijcie gdzie to wyslalem??? ;)

    Witam.
    W uzupełnieniu artykułu zamieszczonego w Gazecie Bankowej pt.: "Trudne
    początki banków internetowych" pana Marcelo Torrez-Lutz, wkradły się pewne
    nieścisłości, które myślę, że warto byłoby uzupełnić.

    "Dwie drogi
    (...)

    (...)

    Pierwszy bank oferujący usługi internetowe - Security First Network Bank -
    został założony w Stanach Zjednoczonych w 1995 roku. Pierwsza transakcja za
    pośrednictwem sieci została dokonana w roku następnym. "

    Zalożony 18 października 1995 roku Security First Network Bank był istotnie
    pierwszym bankiem, ale bankiem wirtualnym, czyli raczej porównywanie go do
    polskiej usługi udostępnionej przez PBG jest nieadekwatne do przyjętego
    podziału. (1) Mógłby być porównywany z mBankiem - pierwszym polskim
    wirtualnym bankiem.

    Kolejną ciekawą informacją jest to, iż palmę pierwszeństwa nie dzierży wcale
    SFNB, a kalifornijski bank Wells Fargo, ktory jako pierwszy na świecie
    udostępnił pięć miesięcy wcześniej dostęp przez Internet do wyciągu
    rachunku. Tak więc to WF jest pierwszą "internetową" instytucją finansową w
    podanym w artykule pojęciu. (2)

    Trudno także zgodzić się ze zdaniem:

    "W Polsce nikt do tej pory nie oferuje usługi, w której możliwe byłoby
    inicjowanie transakcji poprzez SMS-y (...)"

    Taką usługę udostepnia już od jakiegoś czasu na przykład "nie mogący
    poszczycić się największą liczbą użytkowników" Tele24 banku Pekao S.A. -
    dokładny opis usługi:

    "Przelew z rachunku Eurokonto
    Przy wykorzystaniu funkcji SMS z telefonu komórkowego:

    Na numer telefonu +48 601 365 365 należy wysłać wiadomość tekstową o
    następującej treści:

    1231#numer rozliczeniowy#nr rachunku#telekod#pozycja, na którą ma być
    dokonany przelew
    #kwota przelewu#
    np.: 1231#12401011#12345678#1234#2#500.00#
    Otrzymają Państwo odpowiedź, która będzie miała następującą treść:
    Przyjęto dyspozycję przelewu na rachunek z pozycji X na kwotę XXX.XX PLN.
    Podana kwota zawiera prowizję." (3)

    Oczywiście mowa tutaj o wcześniej zdefiniowanych przelewach, ale jednorazowe
    przelanie pieniędzy w większości i-banków wiąże się z dodatkowymi
    czynnościami, mającymi na celu zwiekszenie bezpieczeństwa. Gro przelewów
    wykonuje się jednak na wcześniej zdefiniowane rachunki (nawet jeśli istnieje
    możliwość przelewów tzw. "jednorazowych").

    1 J. Grzechnik, Bankowość internetowa, Internetowe Centrum Promocji, Gdańsk
    2000, s. 57
    2 "Top 20 Innovations of All Time", Online Banking Report 12/2000
    3
    http://www.pekao.com.pl/indywidualni14.xml?/sid=314/
    lang=PL/003114-962788-74
    206

    --

    ------
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-02-04 20:43:20
    Od: premek <p...@w...pl>

    AMRA wrote:

> [...]

    > Taką usługę udostepnia już od jakiegoś czasu na przykład "nie mogący
    > poszczycić się największą liczbą użytkowników" Tele24 banku Pekao S.A. -

    sprostowanie, do tego nie jest potrzebny Tele24 , jest to standardowa usluga
    Teleserwisu
    i jest dostepna dla zwyklych rachunkow Eurokonto

    z ciekawostek od 15 marca % na Eurokonto spadaja z 2 do 1,5 a pozyczka w
    Eurokoncie z 20,75% do 19,75%, przelicytuje ktos odpowiednio mniejsze i wieksze
    :-)

    pozdro
    premek

  • 3. Data: 2002-02-04 20:49:39
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > sprostowanie, do tego nie jest potrzebny Tele24 , jest to standardowa
    usluga
    > Teleserwisu
    > i jest dostepna dla zwyklych rachunkow Eurokonto

    No tak :) Tylko bylo o kanalach internetowych :)