  • 1. Data: 2017-03-04 15:59:41
    Temat: Kto odpowiada za włamanie na konto? Bank przegrywa w sądzie
    Od: Camis <c...@d...pl>

    "Pieniądze przechowywane na rachunku bankowym przechodzą na własność banku, a
    wyłudzenie tych środków nie powinno oznaczać, że szkodę poniesie posiadacz konta -
    taką argumentację przedstawił Sąd Okręgowy w Warszawie, rozstrzygając sprawę włamania
    na rachunek klientki. Posiadaczka rachunku ma otrzymać z powrotem ponad 120 tys. zł,
    chociaż nie udało się precyzyjnie ustalić jak dokonano kradzieży.

    Puste konto w banku i wiadomość SMS o dokonanej zmianie numeru telefonu komórkowego
    używanego do potwierdzania transakcji - taki był początek sprawy, która rozegrała się
    w 2012 r. i trafiła na wokandę Sądu Okręgowego w Warszawie. Klientka straciła ponad
    120 tys. zł i bezskutecznie starała się o odzyskanie pieniędzy najpierw poprzez
    reklamację w banku, a następnie wzywając bank do zapłaty pod groźbą skierowania
    sprawy do sądu."

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Kto-odpowiada-za-wla
    manie-na-konto-Bank-przegrywa-w-sadzie-7502666.html

  • 2. Data: 2017-03-04 16:31:06
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na pl.biznes.banki.mydlane bankier.pl pisze tak:

> [...]
    > własność banku, a wyłudzenie tych środków nie powinno oznaczać, że
    > szkodę poniesie posiadacz konta - taką argumentację przedstawił

    No jeszcze czego. To chyba oczywista oczywistość. Pieniądze to nie
    kurtka w poczekalni ani rower na parkingu.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2017-03-04 18:50:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-04 o 16:31, PiteR pisze:

    > No jeszcze czego. To chyba oczywista oczywistość. Pieniądze to nie
    > kurtka w poczekalni ani rower na parkingu.

    Logiczne. Wpłacając pieniądze na konto bankowe nie mamy tam pieniędzy,
    tylko roszczenie o ich wypłatę.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2017-03-05 13:12:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Mar 2017 18:50:25 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Logiczne. Wpłacając pieniądze na konto bankowe nie mamy tam pieniędzy,
    > tylko roszczenie o ich wypłatę.

    Ale czy z tego nalezy wyciagac jakies dalsze wnioski ?

    A jakby tak oszust wyludzil zawartosc skrytki bankowej ?
    Albo i nie bankowej - walizke w przechowalni bagazu, akcje na rachunku
    maklerskim, nieruchomosc w sadzie rejestrowym/u notariusza ...

    A w dalszym ciagu ... jak to sie ma do ubezpieczenia ?
    Ubezpieczyciel odmowi, bo takiego ryzyka polisa nie obejmowala ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-03-06 01:06:39
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2017-03-04 o 15:59, Camis pisze:

    Bank pozwolił złodziejowi na przejęcie kontroli nad kontem klienta,
    klient nie brał udziału w kradzieży, a nie można od niego wymagać
    by przez całą dobę kontrolował co wyrabia bank.
    Wyrok logiczny, ale to nie zmienia faktu że w przypadku pojedynczego
    zdarzenia na tak śmieszną kwotę bank raczej nie ma motywacji by
    z tego konkretnego powodu podjąć jakieś działania naprawcze.

  • 6. Data: 2017-03-06 07:43:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-05 o 13:12, J.F. pisze:

    > Ale czy z tego nalezy wyciagac jakies dalsze wnioski ?

    Wniosek jest taki, że roszczenie to nadal istnieje, wszak złodziej nie
    "ukradł" tego roszczenia.

    > A jakby tak oszust wyludzil zawartosc skrytki bankowej ?

    Nie chce mi się zbaczać na tematy trzecie.

    > A w dalszym ciagu ... jak to sie ma do ubezpieczenia ?

    jw.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2017-03-06 08:46:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 Mar 2017 07:43:14 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Wniosek jest taki, że roszczenie to nadal istnieje, wszak złodziej nie
    > "ukradł" tego roszczenia.

    Ale przeciez pani zlecila przelew i roszczenie zredukowalo sie do zera
    :-)

    > Nie chce mi się zbaczać na tematy trzecie.

    A czemu ? Rzecz oddana na przechowanie, to roszczenie zwrotu zostaje,
    jest jakas roznica ? :-)

    "Nie mamy pana plaszcza i co pan nam zrobi" ? :-)

    > jw.

    Ale czy w polisie wymieniono takie ryzyko, czy ubezpieczycel sie
    wypnie. Bo wychodzi na to, ze zabrono pieniadze banku, a nie klientow
    :-)

    J.

  • 8. Data: 2017-03-06 08:52:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-06 o 08:46, J.F. pisze:

    > Ale przeciez pani zlecila przelew i roszczenie zredukowalo sie do zera

    W tym sęk, że nie zleciła.

    > :-)

    Mam prośbę, dyskutujmy poważnie, a nie wymyślajmy bajeczki, jak dzieci,
    czy nieudolne analogie.

    > A czemu ? Rzecz oddana na przechowanie, to roszczenie zwrotu zostaje,
    > jest jakas roznica ? :-)

    Choćby taka, że w skrytce są rzeczy oznaczone co do tożsamości.
    Logicznym jest, że jak ci ze skrytki ukradną rzeczy, to już tych rzeczy
    nie dostaniesz, i nie jest to kwestia "nie mamy płaszcza i co nam pan
    zrobi", tylko elementarnych zasad rządzących tym światem (jak coś
    ukradziono, to z definicji tego przechowawca nie ma).

    > Ale czy w polisie wymieniono takie ryzyko, czy ubezpieczycel sie
    > wypnie. Bo wychodzi na to, ze zabrono pieniadze banku, a nie klientow

    Nie wiem o jakiej polisie piszesz. I w sumie mnie to nie interesuje,
    jako nieistotne w tym zagadnieniu.

    > :-)

    jw.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2017-03-06 21:10:19
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 04.03.2017 o 15:59, Camis pisze:
    > chociaż nie udało się precyzyjnie ustalić jak dokonano kradzieży.

    Gdzieś dziś czytałem jak. Kolesie ukradli (nie wiem czy liczba mnoga
    jest zasadna) tożsamość kobity, najpierw zablokowali dostęp przez
    internet, a potem telefonicznie zmienili numer komórki z powiadamianiem
    SMS. No i natychmiast przelali. Pani dostała wiadomość o zmianie około
    11-tej, ale nie odczytała aż do wieczora, kiedy stwierdziła, że to musi
    być jakiś błąd, i olała.

    --
    Alf/red/

  • 10. Data: 2017-03-07 15:22:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> writes:

    > Gdzieś dziś czytałem jak. Kolesie ukradli (nie wiem czy liczba mnoga
    > jest zasadna) tożsamość kobity,

    No ale co dokładnie "ukradli"?

    > najpierw zablokowali dostęp przez
    > internet, a potem telefonicznie zmienili numer komórki z
    > powiadamianiem SMS. No i natychmiast przelali.

    No ale najpierw podobno zalogowali się przez Internet. To mógł być
    rzeczywiście np. key logger lub inna strona wyłudzająca hasła,
    i w związku z tym klientka przyczyniła się do całej sprawy. Z tym, że
    to bank wybrał takie a nie inne możliwości identyfikacji klienta
    (najtańsze dla niego), typowy klient nie jest w stanie żadnym sposobem
    zapewnić bezpieczeństwa tym informacjom (login + pojedyncze hasło).
    Zresztą nietypowy także nie, włamania dotyczą przecież nawet firm
    specjalizujących się w bezpieczeństwie.

    Później poszło już z górki? Przestępcy potrzebowali już tylko danych,
    które można względnie łatwo zdobyć (np. nazwisko panieńskie matki).

    Dostęp telefoniczny ustawili sobie przez Internet?

    > Pani dostała wiadomość
    > o zmianie około 11-tej, ale nie odczytała aż do wieczora, kiedy
    > stwierdziła, że to musi być jakiś błąd, i olała.

    Zresztą było już "po ptokach", bez znaczenia, ale oczywiście to był jej
    kolejny błąd, którego nie powinna robić.

    Wniosek jest IMHO taki, że procedury banku były (są?) wadliwe. Jeśli
    hasła jednorazowe są wymagane do zapewnienia bezpieczeństwa
    niezdefiniowanych przelewów (bo sam login + hasło nie są wystarczająco
    bezpieczne) - to wszelkie możliwości "obejścia" konieczności podania
    hasła jednorazowego (bez podawania np. lepiej strzeżonych danych) są
    dziurą w procedurze.

    Jeśli ktoś zgubi listę haseł jednorazowych, nie będzie miał telefonu
    o zdefiniowanym numerze itp. - no to trudno, może niestety powinien
    pofatygować się z dowodem osobistym do oddziału banku? To oczywiście
    także jest jakieś ryzyko banku (normalne ryzyko prowadzenia działalności
    gospodarczej), ale jednak jest ono znacznie mniejsze niż w przypadku
    pytań o jakieś nazwiska panieńskie itp.
    --
    Krzysztof Hałasa