  • 1. Data: 2004-02-04 15:44:24
    Temat: Kredyt w CHF a wprowadzenie EURO
    Od: t...@p...onet.pl

    Poniżej podaje mój sposób wyznaczenia całkowitego kosztu kredytu
    uwzględniający wprowadzenie EURO.
    OZNACZENIA:
    K - kwota kredytu w PLN,
    n - liczba rat miesięcznych,
    l - liczba miesięcy do wprowadzenia EURO
    kk - kurs kupna dewiz (CHF) w momencie pobrania kredytu,
    ks(i) - kurs sprzedaży dewiz (CHF) w momencie spłacania raty i,
    e(i) - oprocentowanie CHF w momencie spłacania raty i,
    r(i) - oprocentowanie PLN w momencie spłacania raty i,
    kNBP - średni kurs NBP dla CHF (w PLN) w chwili wprowadzenia EURO.

    Moim celem jest obliczenie całkowitego kosztu kredytu w PLN oraz
    w CHF. Zakładam, że
    1. po wrowadzeniu EURO kredyt w PLN jak i kredyt w CHF przechodzi
    na kredyt w EURO lub
    2. kredyt w w PLN przechodzi na kredyt w EURO zaś kredyt CHF zostaje
    zachowany ale jego koszty w przeliczeniu na EURO są takie same.

    Niezaleznie od założenia 1 lub 2 całkowity koszt kredytu mogę
    wyrazić w jednej walucie. Niech tą walutą będzie nieistniejąca
    już wtedy waluta PLN. Wprowadzajac pomocnicze oznaczenia:
    kredyt w PLN
    K1 - pozostały kredyt do spłacenia
    O1 - zapłacone odsetki
    kredyt w CHF
    K2 - pozostały kredyt (w CHF) do spłacenia
    O2 - zapłacone odsetki (oczywiście w PLN)
    koszt tych dwóch kredytów mogę wyrazic wzorami

    KOSZT(PLN) = K1 + O1 + w*K1

    KOSZT(CHF) = K2*kNBP + O2 + w*K2*kNBP

    Składnik w*K1 oraz w*K2*kNBP to dodatkowe koszty wynikające z
    odsetek przy spłacaniu pozostałej kwoty kredytów. Współczynnik
    w jest taki sam bo oprocentowanie tych kredytów będzie identyczne.

    ZACZYNAMY: (równe raty kapitałowe)

    Kredyt w PLN
    Zapłacone odsetki w PLN:

    O1 = suma_{i=1}^{l} K * (1-(i-1)/n) * (r(i)/12)

    Pozostały kapitał w PLN:

    K1 = K*(1-l/n)

    Kredyt w CHF
    Zapłacone odsetki w PLN:

    O2 = suma_{i=1}^{l} (K/kk) * (1-(i-1)/n) * (e(i)/12) * ks(i)

    Pozostały kredyt w CHF:

    K2 = (K/kk)*(1-l/n)

    Teraz trzeba w te wzory wstawić odpowiednie dane, których definicja
    została podana w oznaczeniach, wyliczyć koszt KOSZT(PLN) kredytu
    zaciągniętego w PLN oraz koszt KOSZT(CHF) kredytu zaciągniętego
    w CHF i porównać. Ja nie chciał bym tego robić, bo przymując
    jakiekolwiek dane zaraz zostanę uznany za osobę nieobiektywną.

    Mam tylko jedną uwagę: kNBP będzie tylko troszeczkę mniejszy niż kurs
    sprzedaży ks(l) dewiz (CHF) w momencie spłacania raty l, ponieważ w
    przypadku przeciwnym byłby mozliwy arbitraż walutowy.

    Pozdrowienia Tensor1

    PS1 Pytano mnie o kalkulator kredytowy
    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?layout=1&p
    age=chooseCurrencyLoan

    Po dokładnym zapoznaniu sie z tym produktem uważam, że jest on
    niewiarygodny poniewaz

    1.z jednej strony zawyża koszt kredytu w CHF (mozna wprowadzić tylko
    dwa kursy: kurs kupna dewiz w momencie pobrania kredytu oraz jeden
    kurs sprzedaży dewiz)

    2. z drugiej strony obniża koszt kredytu w CHF (nie uwzględnia
    wprowadzenia EURO)

    Można z niego korzystac tylko wtedy gdy kredyt zostanie spłacony
    przed wprowadzeniem EURO zaś jako drugi kurs wprowadzi się pewną
    średnią z kursów sprzedaży. Wyciąganie jakichkolwiek wniosków dla
    kredytów 20 letnich, jeżeli EURO zostanie wprowadzone za 5-6 lat
    jest niestety niczym nie uzasadnione.

    PS2. Bardzo jestem ciekam opinii specjalistów o mojej metodologii
    liczenia kosztów kredytu. Pomijam tutaj oczywiście problem
    oszczacowania odpowiednich danych.

  • 2. Data: 2004-02-04 15:56:45
    Temat: Re: Kredyt w CHF a wprowadzenie EURO
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On 4 Feb 2004 16:44:24 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

    >PS2. Bardzo jestem ciekam opinii specjalistów o mojej metodologii
    >liczenia kosztów kredytu. Pomijam tutaj oczywiście problem
    >oszczacowania odpowiednich danych.

    o rany, ale sie uwziales :)
    nie wiem, jakie masz wyksztalcenie, ale proponuje odpowiednio prace
    magisterska lub doktorska na temat: Wyzszosc kredytów w PLN wobec
    kredytów walutowych :)

    PG (naprawde bez cienia zlosliwosci)

  • 3. Data: 2004-02-04 16:39:17
    Od: t...@p...onet.pl

    Niestety człowiek strzela a Pan Bóg kule nosi. Zapomiałem o ratach
    kapitałowych !!!!

    Odpowiedni fragment poprzedniego postu powinien mieć postać

    KOSZT(PLN) = KS1 + O1 + K1 + w*K1

    KOSZT(CHF) = KS2 + O2 + K2*kNBP + w*K2*kNBP

    gdzie KS1 oraz KS2 jest sumą zapłaconych rat kapitałowych

    KS1 = K-K1

    KS2 = suma_{i=1}^{l} (K/kk) * (1/n) * ks(i)

    Bardzo przepraszam. Tensor1