  • 1. Data: 2003-05-28 08:20:42
    Temat: Karty się zbliżają
    Od: "Karol Żwiruk" <p...@k...net>

    W Orlando na Florydzie trwa pilotaż sytemu zbliżeniowych kart płatniczych
    MasterCard PayPass. Miał trwać do końca czerwca, ale w związku z bardzo
    obiecującymi rezultatami postanowiono przedłużyć go do końca września br.

    PayPass to karta która komunikuje z czytnikiem droga radiowa po zbliżeniu
    jej do niego na kilka centymetrów. W ten sposób czytnik odczytuje wszystkie
    dane, które normalnie zawarte są na pasku magnetycznym karty. Dalej
    autoryzacja następuje już normalnie. Co ciekawe wszystkie transakcje poniżej
    $25 nie są potwierdzane ani podpisem ani PINem.

    Co sądzicie o takiej technologii kart zbliżeniowych? Czy odniesie ona sukces
    i za kilka lat wszystkie karty płatnicze będą wyposażone w takie możliwości?
    A jaka jest wasza opinia o braku konieczności potwierdzania płatności na
    niewielkie sumy? Czy korzyści związane z przyspieszeniem transakcji
    przewyższają potencjalne straty wynikające z oszustw? Czy MasterCard będzie
    musiał wycofać się z tego rozwiązania?

    Dokładny opis technologii PayPass:
    http://www.kartyonline.net/art_13.html

    Zachęcam do lektury i dyskusji.
    --
    Karol Żwiruk
    Świat Kart: http://kartyonline.net

  • 2. Data: 2003-05-28 08:32:23
    Temat: Re: Karty się zbliżają
    Od: "RysioPysio" <a...@t...pl>

    Użytkownik "Karol Żwiruk" <p...@k...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > niewielkie sumy? Czy korzyści związane z przyspieszeniem transakcji
    > przewyższają potencjalne straty wynikające z oszustw? Czy MasterCard

    Od 3 lub 4 lat taki system działa w HongKongu - pobieranie opłat za
    transport
    miejski, kina i jakies tam jeszcze uslugi ktorych nie pamietam. Dodam że
    nawet nie trzeba wyjmowac karty z kieszeni.

  • 3. Data: 2003-05-28 08:37:01
    Od: "Damian" <...@j...pl>

> [...]
    > niewielkie sumy? Czy korzyści związane z przyspieszeniem transakcji
    > przewyższają potencjalne straty wynikające z oszustw? Czy MasterCard

    o zgrozo...
    popularne bramki w marketach, knajpach tez beda przy okazji skanowaly.... i
    bedzie jednak wielka baza danych, gdzie np Pan Kowalski byl wieczorem,
    ktorym autobusem jechal itp
    dla mnie minus

  • 4. Data: 2003-05-28 08:43:24
    Od: "Dave" <w...@o...pl>

    Damian wrote:
> [...]
    > skanowaly.... i bedzie jednak wielka baza danych, gdzie np Pan
    > Kowalski byl wieczorem, ktorym autobusem jechal itp

    to male piwo. Juz widze wysoko czule odbiorniki gangsterow nacelowane na
    portfele najbardziej zasobnych w celu zeskanowania ich kart i sklonowania.
    Pewnie na wolumenie bedzie sobie mozna kupic kieszonkowy skaner i kopiarke
    kart... brrr

    D.

  • 5. Data: 2003-05-28 08:45:43
    Od: qubacz <q...@2...pl>

    Damian wrote:

> [...]
    > bedzie jednak wielka baza danych, gdzie np Pan Kowalski byl wieczorem,

    ale to to akurat juz jest
    http://www.ibm.com/news/pl/2003/2003_05_07.html
    --
    Pozdrowienia,

  • 6. Data: 2003-05-28 08:59:16
    Od: "Damian" <...@j...pl>

    Użytkownik "qubacz" <q...@2...pl> napisał w wiadomości

    > ale to to akurat juz jest
    > http://www.ibm.com/news/pl/2003/2003_05_07.html
    > --
    > Pozdrowienia,

    nie pisalem , ze to niemozliwe jest...
    watek praktyczny w polskich realiach nie sprawdzi sie
    na dobra sprawe warszawska karte miejska jakby powiazac z osobami ...np
    platnosc karta to juz powstaje niezla hurtownia wiedzy...jan kowalski
    wskoczyl do metra na stacji tej i tej.. jezeli przyladowo danego dnia
    wskakuje pozniej to mail do kadr w jego firemce...pan kowalski dzisiaj sie
    spozni...
    to sa juz niebezpieczne aspekty zycia z komputerami...
    bronmy sie przed tym

  • 7. Data: 2003-05-28 09:08:33
    Od: "Maciek Kycler" <m...@m...net>

> [...]
    > popularne bramki w marketach, knajpach tez beda przy okazji skanowaly....
    > bedzie jednak wielka baza danych, gdzie np Pan Kowalski byl wieczorem,

    Nie snuł bym tu aż takich czarnych scenariuszy. Pracuję w firmie, gdzie
    dostęp do wsystkich pomieszczeń udzielany jest na podstawie kart
    zbliżeniowych. Z moich doświadczeń wynika, że aby czytnik skomunikował się z
    kartą należy zbliżyć kartę na odległość max. 5-7 cm od czytnika. Wyjątkiem
    jest czytnik na parkingu, który przez szybę w samochodzie potrafi nawiązać
    komunikację z kartą na odległość 10-15 cm - dlatego jest poobijany przez
    lusterka :)) Tak więc trzymając kartę w portfelu prawdopodobieństwo
    zeskanowania jej przez bramkę w sklepie jest niewielkie.
    Poza tym karta nie ma własnego zasilania, a procesor w karcie zasilany jest
    prądem wyindukowanym w antenie zatopionej w karcie przez pole
    elektromagnetyczne emitowane przez czytnik. Aby układ zadziałał, prąd musi
    być odpowiednio duży, więc i pole musi być odpowiednio silne.
    Dodatkowo informacje wysyłane przez kartę mogą (i na pewno będą) szyfrowane.
    A bele producent bramek sklepowych nie będzie miał dostępu do algorytmów
    deszyfrujących.
    Moim zdaniem takie rozwiązanie na pewno może okazać się bardziej bezpieczne
    niż pasek magnetyczny, a może nawet i karta chipowa.

    Pozdrawiam,
    MaciejK

  • 8. Data: 2003-05-28 09:18:20
    Od: "Damian" <...@j...pl>

    Użytkownik "Maciek Kycler" <m...@m...net> napisał w wiadomości

    > Nie snuł bym tu aż takich czarnych scenariuszy.
    [ciach]
    > Pozdrawiam,
    > MaciejK

    dzieki, ze przypomniales mi studia na wydziale elektroniki i magisterke z
    kryptografii...
    no i te laborki z peryferyjnych ...
    ale nadal podtrzymuje swoja opinie... ja moge pokusic sie o wyjecie karty z
    portfela...
    aha a co z przypadkiem , jesli mamy kilka kart? moze w specjalnych
    portfelach bedziemy ustawiac ktora jest defaultowa?

  • 9. Data: 2003-05-28 09:26:38
    Od: "Maciek Kycler" <m...@m...net>

    > aha a co z przypadkiem , jesli mamy kilka kart? moze w specjalnych
    > portfelach bedziemy ustawiac ktora jest defaultowa?

    To też przetestowałem w firmie. Czytnik głupieje, bo nadają obydwie naraz.
    Coś co wydaje się być zjawiskiem nieporządanym może okazać się całkiem
    niezłym zabezpieczeniem :)
    Podoba mi się idea kart zbliżeniowych, ale jestem za wyjmowaniem karty i
    podawaniem jej podczas płacenia. W tej sytuacji zaletą karty zbliżeniowej
    jest brak kontaktu z czytnikiem, szyfrowanie transmisji radiowych, co
    znacznie utrudni zeskanowanie karty (bo trzeba będzie jeszcze deszyfrować),
    a także zmniejszy ryzyko mechanicznego uszkodzdenia karty. Nie sądzę, żeby
    było panaceum na przestępstwa karciane, ale pewne utrudnienie dla złodziei.
    Jak to mówił mój nauczyciel PO z zamierzchłych licealnych czasów? Na każdy
    miecz znajdzie się tarcza, a potem kolejny miecz, który ją przebije.

    Pozdrawiam,
    MaciejK

  • 10. Data: 2003-05-28 09:35:13
    Od: "Damian" <...@j...pl>

    no i nie niektorzy nie mogliby szpanowac goldami...