  • 1. Data: 2003-07-03 06:25:45
    Temat: Jakie jest ryzyko, ze OFI powie "sorry"?
    Od: "Tomasz Dryjanski" <t...@h...com>

    Pytanie jak w temacie.
    Nawet lokata w banku jest obarczona pewnym ryzykiem, zwiazanym z upadloscia
    banku. Co prawda jest to bardzo malo prawdopodobna sytuacja, poza tym
    istnieje Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
    A jak rzecz wyglada w wypadku OFI? Na przyklad tych dostepnych przez mBank?

    T. D.

  • 2. Data: 2003-07-03 06:46:55
    Temat: Re: Jakie jest ryzyko, ze OFI powie "sorry"?
    Od: Mroziu <m...@i...pl>

    Tomasz Dryjanski wrote:
> [...]
    > istnieje Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
    > A jak rzecz wyglada w wypadku OFI? Na przyklad tych dostepnych przez mBank?

    Z tego z wiem to pieniadze jaki posiada fundusz dziela sie na dwie
    kategorie. Wlasnie funduszu (np pozyskane poprzez oplate za zarzadzanie)
    oraz aktywa klientow. Sa to dwie zupelnie oddzielne rzeczy. Fundysz
    zbankrutuje jak mu sie skoncza aktywa wlasne, natomiast do dzilalnosci
    biezacej nie moze wykorzystywac aktywow klientow, wiec one w teori sa
    zabezpieczone. Jak wygladalo by ewentualne odzyskanie srodkow, tego
    natomiast nie wiem. Zapewne warto bylo by sie w tej materi zapoznac z
    prospektami emisyjnymi kazdego fundusz. Powinno sie tam znalesc
    wszystkie intertesujace inforamcje.

    Mroziu

  • 3. Data: 2003-07-03 12:49:48
    Od: "Dariusz Nowak" <b...@g...pl>

    OFI jest zarzadzane przez TFI. Oba maja osobowosc prawna. TFI dostaje od OFI
    oplaty od aktywów za zarzadzanie (2-5,5% rocznie wynika to ze statutu).
    Natomiast nad aktywami OFI czuwa bank depozytariusz.
    Bank depozytariusz nie moze byc powiazany kapitalowo z TFI. Dostaje od TFI
    oplaty za operacje (przelewy itp.) które wykonuje w imieniu OFI (OFI jako
    osoba prawna w rzeczywistosci jest tylko pula aktywów, nikogo nie zatrudnia,
    to TFI jest jego organem).
    Depozytariusz ponadto odpowiada za nienaruszalnosc aktywów OFI. 'Strzeze'
    ich wiec miedzy innymi przed niezgodnym z prawem wykorzystaniem przed TFI.
    TFI nie moze wiec zbankrutowac, no chyba ze nastanie wojna i wartosc
    wszystkich aktywów (np. akcji) spadnie do zera, bo pobankrutuja spólki z
    portfela.

    -- Dariusz Nowak, broker ubezpieczeniowy, Czestochowa
    b...@g...pl
    GG: 5204356

    Uzytkownik "Mroziu" <m...@i...pl> napisal w wiadomosci