  • 11. Data: 2022-11-07 19:51:23
    Temat: Re: Inflacja GUS (NTG)
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 lis 2022 o 17:38, Eneuel pisze:

    Skoro zbudziłem się i jem śniadanie... ;)

    > "J.F"

    E> : Wg mnie nie ma lepszej grupy do pisania o inflacji.

    E> Lepsza od bankowej?

    Czy równie dobra?

    E> PFR?

    PFR, OFE, PPK, IKE... Po co to komu?!
    Dlaczego część ewidentnego długu państwa jest jakoś skrywana?!

    > -&-

    > Nadmiar pieniądza nad towarem.
    > Przykładowo zmniejszenie wydobycia ropy naftowej daje wzrost ceny
    > tejże ropy i wzrost cen innych źródeł energii...

    -=-

    Śniadanie zjadłem...

    -=-

    Wyobraźmy sobie ~2% inflację i ogólną ;) cenę ~99 platynowych w 2018
    roku bez precyzowania ;) o co dokładnie chodzi, kiedy mierzymy i co...
    Dodajmy deflację ~1% (dołek) wywołaną pandemicznym zamknięciem ludzi
    w domach -- ten dołek jest jak trampolina i za jakiś czas nie tylko
    dojdzie do wyrównania, ale powstanie bezwładnościowa górka i gaszone
    falowanie... Tej górki nie uwzględniłem poniżej -- jeno wyrównałem...
    Spowolniona gospodarka daje mniej towarów?

    bez wpływ wpływ wypadkowa po odbiciu
    pandemii dołka spowolnienia pandemii dołka

    2018 99 99 99 99 99
    2019 101 101 101 101 101 2
    2020 103 102 104 103 103 2
    2021 105 103 107 105 105 2
    2022 107 105 110 107.5 109 4
    2023 109 107 113 110 112 3

    Tak oto wpływ pandemii mógł być przesunięty z uwagi na powstały dołek?
    Nie o to mi chodziło, by w ~5 minut ;) obliczyć, ale o to mi chodziło,
    by ***zgrubnie*** zilustrować zasadę.

    Smartfony potaniały na początku pandemii -- bo ludzie nie ruszali
    się z wcześniejszą intensywnością. [więc kupiłem tanio smartfon]
    Laptopy podrożały -- bo ludzie przenieśli się ze szkół i miejsc
    pracy do domów. [później rynek nasycił się, a nawet przesycił,
    bo ludzie wyszli z domów, więc kupiłem tanio laptop]

    Na dołki czy spowolnienia trzeba nałożyć masę innych czynników, ale
    widać nawet na przykładzie tego dołka, jak kiepskim wskaźnikiem jest
    inflacja, nawet sumiennie mierzona...

    Dookoła słychać o Putinflacji? Moim zdaniem wpływ wojny dopiero
    przed nami... Wojna kosztuje -- nie zapłaci za nie ani WWWPutin,
    ani JKaczyński czy MMOrawiecki, lecz najbiedniejsi zapłacą.

    Płacimy za wieloletnią politykę oswajania ;) Rosji -- jawnie
    budującej i termojądrową ,,amunicję'', i środki (rakiety
    i samoloty) przenoszenia tejże...

    Wojny w/na Ukrainie nie rozstrzygną żołnierze (pomimo szczerego
    zaangażowania -- opłacanego: zdrowiem, dobytkiem, życiem...) lecz
    politycy. Obok militarnych zmagań prowadzone są rozmowy pomiędzy
    USA i Chinami chociażby. ,,Wstająca z kolan'' Rosja w tej grze
    nie jest (jak Polska) pionkiem, ale też nie jest hetmanem, czy
    choćby wieżą... ;)

    -=-

    Rosja to potężne: Sarmaty, Topole i Buławy oraz podwodne okręty...
    Rosja to stan umysłu -- każdy to wie, ale nie każdy ;) rozumie,
    o co tu chodzi...

    -=-

    Ukraść kibel i umrzeć.
    (parafraza do >>zobaczyć Neapol i umrzeć<<)
    https://youtu.be/C_jqcuVORd8?t=227

    Rosja (największy kraj świata, niezbyt ;) gęsto zaludniony)
    sprzedaje naturalne bogactwa, kupuje technologie, kształci
    wojaków, buduje rakiety, straszy świat i narzuca ruski mir...

    -=-

    Należało wcześniej zauważyć -- zauważałem, że Rosja buduje
    Sarmaty itp... Zauważyć i udaremniać takowe budowanie...

    W Polsce sprzedawany jest importowany cukier -- niedaleko
    Białegostoku DTusk zlikwidował cukrownię, pozbawiając pracy
    masę ludzi... Brakuje opałowego węgla, choć każde dziecko
    wie, iż Polska ,,na węglu leży''... Leżą ;) też OZE...
    MMorawiecki publicznie uznał przed laty, że wiatraki
    w Niemczech są chińskim pomysłem, że nie zdały w Niemczech
    egzaminu i są stamtąd wycofywane...

    -=-

    Wracając do Putinflacji -- choćby zniszczenie energetycznej
    infrastruktury ukraińskiej musi dać nam zwyżkę ceny tejże
    energii... Ukraina zamiast sprzedawać, będzie kupować, choć
    nie będzie płacić...

    Możemy zrezygnować z Ukrainy -- oddać ją Rosji, ale za jakiś czas
    (wielu z obecnych dożyje tego czasu) staniemy przed smutniejszym
    dylematem. Na razie ceny w Polsce rosną, ale nie brakuje nam
    niczego (poza pieniędzmi? -- tych zawsze brakuje) natomiast
    oddanie Ukrainy (swoistym walkowerem, bo dla nas ta wojna
    dopiero rozpoczyna się -- pomijając nielicznych) przynieść
    musi dosłowny brak tego i owego w ,,polskich'' sklepach,
    a nawet brak tychże sklepów...

    -=-

    Moim zdaniem obecna inflacja jest efektem ,,prorodzinnej''
    polityki PiS oraz pandemii. Prawdziwa inflacja odwojenna
    dopiero nas oczekuje, ;) [jako dostojnych gości] ale być
    może będzie jakoś ukryta -- mierniczym kłamstwem lub
    milczeniem... Być może już teraz jest jakoś maskowane
    to, co nieuchronnie nastąpi...

    -=-

    Termometr w qchni pokazuje teraz (jak zwykle) 19.4°C, choć
    okno jest zamknięte... U rodziców (350 metrów stąd) trzeba
    zakręcać grzejniki i chłodzić szafkę z lekami... Ale mam
    gdzie (i czym) mierzyć tę temperaturę -- nie wszyscy na
    Ukrainie mają ten luksus...

    Ukraina nie tylko jest częścią polskiej przeszłości, ale
    jest także niezbywalną częścią cywilizowanego świata bez
    względu na ewentualne protesty osób takich jak cef,
    wypominających (delikatnie ujmując) problemy... Jakoś
    o ,,problemach'' niemiecko-polskich tak głośno nie
    słychać -- dlatego, że Niemcy są bogaci i silni?...

    Ukraina nie jest Rosją a Rosja nie jest chrześcijańskim krajem.
    Bliżej Rosji (pomimo Czajkowskiego, Tołstoja, Mendelejewa itd.)
    do Złotej Ordy niż do europejskiego świata... Wojna o Ukrainę
    to zarazem wojna o naszą cywilizację.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2022-11-08 03:14:27
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 lis 2022 o 19:51, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]

    > sprzedaje naturalne bogactwa, kupuje technologie, kształci
    > wojaków, buduje rakiety, straszy świat i narzuca ruski mir...

    Rosja -- cywilizacja wysokich lotów...

    https://liveuamap.com/pl/2022/7-november-ukrainian-m
    ilitary-captured-21-mobilised-men-from

    https://liveuamap.com/pics/2022/11/07/22508625_0.jpg

    Przybyli z obwodu moskiewskiego, by pomóc dzikiej Ukrainie...

    49°21´N 38°4´E
    Ukraińskie wojsko schwytało 21 zmobilizowanych
    mężczyzn z obwodu moskiewskiego na kierunku Swatove

    > -=-

    > Moim zdaniem obecna inflacja jest efektem ,,prorodzinnej''

    Złotówka mocno staniała tuż po rozpoczęciu wojny,
    ale ogólnie nieustannie tak tanieje od dawna...

> [...]
    > to, co nieuchronnie nastąpi...

    > -=-

    > Termometr w qchni pokazuje teraz (jak zwykle) 19.4°C, choć

    Tuż po wysłaniu postu wskazywał 19.3°C, później nawet 19.5°C...
    Dogrzewałem ja, dogrzewał laptop z zewnętrznym monitorem...
    Wygodnie mieć naraz dwa ekrany? Wygodniej mieć trzy... ;)

> [...]
    > Bliżej Rosji (pomimo Czajkowskiego, Tołstoja, Mendelejewa itd.)
    > do Złotej Ordy niż do europejskiego świata... Wojna o Ukrainę

    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...