  • 1. Data: 2007-12-27 17:30:28
    Temat: III filar
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    mam obecnie 21 lat i chcialbym zaczac sobie odkladac co miesiac jakas
    kwote w jakims funduszu, trzecim filarze czy jak to tam sie nazywa. to
    wszystko pod katem kasy na daleka przyszlosc, moze nawet emerytury, a
    przynajmniej chodzi o przestrzen 20 lat. gdzie znajde jakies DOBRE i
    zyskowne instrumenty regularnego oszczedzania? w czym w ogole moge
    wybierac? polecicie cos? moze jakies dlugoterminowe statystyki, bo w
    koncu juz jest za nami ok. 10 lat I, II i III filaru...

  • 2. Data: 2007-12-27 20:29:06
    Temat: Re: III filar
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 27 Gru, 18:30, Sarpedon <f...@b...cy> wrote:
> [...]
    > wybierac? polecicie cos? moze jakies dlugoterminowe statystyki, bo w
    > koncu juz jest za nami ok. 10 lat I, II i III filaru...

    Typowy III filar z obowiazkowa czescia ubezpieczeniowa i bez
    zwolnienia z podatkow inwestowanych w niego skladek w Polsce nie ma
    specjalnego sensu, o ile nie traktujesz go bardziej jako
    zabezpieczenia rodziny niz siebie.
    Najlepiej wyszukac sobie jakies fundusze malego ryzyka i
    systematycznie na nie wplacac - moze poprzez mBank.
    czytalem gdzies, ze w USA doradzaja przy flugoterminowym oszczedzaniu,
    do 30% rocznych oszczednosci lokowac w zloto - za 44 czy wiecej lat
    rowniez bedzie to uskladany niezly kapital w twoim przypadku jako
    uzupelnienie kwot ze sprzedazy fuduszy.

  • 3. Data: 2007-12-27 23:28:35
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    krzysztofsf pisze:

> [...]
    > do 30% rocznych oszczednosci lokowac w zloto - za 44 czy wiecej lat
    > rowniez bedzie to uskladany niezly kapital w twoim przypadku jako

    chyba racja, poszperalem nieco w internecie i znalazlem cos co sie
    nazywa plan/program systematycznego oszczedzania (PSO). i tu pojawia sie
    problem: do wyboru do koloru. przykladowe sa tu:
    http://www.bankier.pl/inwestowanie/fundusze/pso/ ale tez wiem ze w
    inteligo mozna cos takiego zalozyc.

    pytanie: gdzie w miare najkorzystniej wyjde? comiesieczna kwota wplaty
    to 200 zl i moze wzrastac (raczej spadac nie bedzie). horyzont czasowy
    dlugi (>10 lat). moze ktos cos konkretnego jednak poleci? jesli nie to
    przejde sie do expandera albo open finance i tam sie popytam.

  • 4. Data: 2007-12-28 00:34:56
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

> [...]
    > nazywa plan/program systematycznego oszczedzania (PSO). i tu pojawia
    > sie problem: do wyboru do koloru. przykladowe sa tu:

    Omijaj szerokim łukiem. To było nawet dobre kiedyś, ale dzisiaj można to
    samo osiągnąć znacznie mniejszym kosztem.
    Omijaj szczególnie produkty łączone jak fundusze z ubezpieczeniem..

    > pytanie: gdzie w miare najkorzystniej wyjde? comiesieczna kwota wplaty
    > to 200 zl i moze wzrastac (raczej spadac nie bedzie). horyzont czasowy
    > dlugi (>10 lat). moze ktos cos konkretnego jednak poleci?

    Choćby SFI w mBanku i w twoim wieku i z tak długim horyzontem oszczędzania
    to nie fundusze małego ryzyka będą najlepszym wyborem. Raczej te większego
    ryzyka i w miarę upływu czasu przenoszenie do FI mniejszego ryzyka.
    Założenia to osiągnięcie większego zysku i dopiero później ochrona
    kapitału. W perspektywie kilkunastu lat ryzyko straty jest dość mało
    prawdopodobne, o ile przenoszenie odbędzie się w odpowiednim momencie, ale
    tego momentu raczej nie przegapisz mając kilknaście lat obserwacji rynków
    i korelacji z nimi FI w które zainwestujesz. Najgroźniejszy jest pierwszy
    okres, kiedy to brak doświadczenia nie pozwala na prawidłową ocenę i przy
    pierwszych stratach wymięka się i ucieka, a to przegrana.

    > jesli nie to przejde sie do expandera albo open finance i tam sie
    > popytam.

    Doradzą to, na czym oni sami dzięki tobie zarobią. Twoim kosztem, a możesz
    tego uniknąć.

  • 5. Data: 2007-12-28 19:50:48
    Od: Piotr Hołda <p...@w...pl>

    Z moich doświadczeń wynika, że nie warto się wiązać jakimiś umowami, z
    których korzyść ma tylko jedna strona - instytucja finansowa. Najlepiej
    inwestować na własną rękę i nie wiązać się żadnymi cyrografami.
    Sytuacja na rynkach jest zmienna i dobrze jest mieć wolną rękę w zmianie
    formy inwestowania kapitału.
    Wszystkie te plany systematycznego oszczędzania, IKE i inne pierdoły
    mają jeden cel: Zmusić Cię, żebyś wpłacał im regularnie kasę lub
    przynajmniej utrzymywał u nich już wpłacone składki, z czego będą mogli
    sobie pobierać prowizje. Nawet jak będziesz niezadowolony z efektów,
    będziesz się powstrzymywał przed zamknięciem pozycji bo to wiąże się
    zazwyczaj z dodatkowymi kosztami.

    Piotr Hołda

  • 6. Data: 2007-12-28 22:16:19
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    Piotr Hołda pisze:

> [...]
    > sobie pobierać prowizje. Nawet jak będziesz niezadowolony z efektów,
    > będziesz się powstrzymywał przed zamknięciem pozycji bo to wiąże się

    rozumiem. idac za waszymi radami dzis zlozylem wniosek przez internet o
    otwarcie ekonta w mbanku (bo jeszcze nie mam). potem zainteresuje sie
    supermarketem funduszy i bede probowal. zobaczymy jak to wyjdzie po
    roku. jednakze jestem kompletnie zielony w temacie FI, wiec nawet nie
    wiem na co zwracac uwage, a jedyna pomoca jest opis jaki widnieje na
    stronie mbanku.

  • 7. Data: 2007-12-28 22:45:29
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Sarpedon pisze:
> [...]
    > wybierac? polecicie cos? moze jakies dlugoterminowe statystyki, bo w
    > koncu juz jest za nami ok. 10 lat I, II i III filaru...

    Samemu. W fundusze inwestycyjne.

    http://www.multibank.pl/dla_ciebie/centrum_oszczedza
    nia/fundusze_inwestycyjne/
    http://www.mbank.pl/indywidualny/inwestycje/

    --
    Mithos

  • 8. Data: 2007-12-28 23:36:33
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    Mithos pisze:

    > Samemu. W fundusze inwestycyjne.
    > http://www.mbank.pl/indywidualny/inwestycje/

    jak juz wczesniej napisalem, na razie zlozylem wniosek o otwarcie
    ekonta. pytanie jednak na przyszlosc: jak monitorowac fundusze, co
    powinienem wiedziec, jak wybrac fundusze, na co zwracac uwage, czy
    informacje na stronie mbanku sa w pelni wystarczajace, a moze jakas
    literatura dodatkowa?