  • 1. Data: 2002-08-12 12:28:21
    Temat: Hasla i dostep online do bankow w USA
    Od: Rafal Podeszwa <r...@U...chem.uw.edu.plTO>

    Chcialem zobaczyc, jak wyglada obsluga przez internet w Stanach i
    przejrzalem dema w dwoch bankach, jednym internetowym
    http://www.netbank.com i jednym tradycyjnym
    http://www.bankofamerica.com. Przeczytalem tez FAQ na ten temat i albo
    czegos nie rozumiem, albo tam wystarczy jedno haslo, zeby miec pelen
    dostep do uslug on-line, wlacznie z wykonywaniem przelewow na
    niezdefiniowane rachunki.

    Czy ktos mial kiedys pelny dostep do czegos takiego i moze to
    potwiedzic? Albo w Stanach ludzie nie martwia sie o pieniadze, albo maja
    mocne nerwy, albo ich policja i wymiar sprawiedliwosci sa tak sprawne,
    ze nie oplaca sie robic zadnych przekretow. Jesli tak jest, to polskie
    banki maja rewelacyjne zabezpiecznia.

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 2. Data: 2002-08-12 15:42:08
    Temat: Re: Hasla i dostep online do bankow w USA
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    "Rafal Podeszwa" <r...@U...chem.uw.edu
    .plTO>
    wrote in message news:3D57A9E5.198ADAEF@USUNtiger.chem.uw.edu.plTO...
> [...]
    > mocne nerwy, albo ich policja i wymiar sprawiedliwosci sa tak sprawne,
    > ze nie oplaca sie robic zadnych przekretow. Jesli tak jest, to polskie

    W Stanach zabezpieczenie opierają się na ubezpieczeniach - dlatego klient
    śpi spokojnie. W Polsce zabezpieczenia opierają się na technologii - i jest
    to trochę przerzucanie współodpowiedzialności także na klienta.

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 3. Data: 2002-08-12 18:38:51
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    Mam konto w Bank Of America. Wystarczy jedno haslo (nie ma tokenow ani
    hasle jednorazowych). Ciekawostka jest to, ze wlasciwie nie ma czegos
    takiego jak polecenie przelewu. W BofA po pierwsze platnosci mozna
    dokonac tylko na rzecz instytucjii a co ciekawe jesli nawet robisz to
    przez internet nie znaczy ze "przelew" pojdzie droga elektroniczna.
    Kiedys zdarzylo mi sie tak, ze zaginela platnosc wykonana przez internet
    w BofA, okazalo sie, ze bank WYSLAL CZEK do odbiorcy i czek po prostu
    gdzies zaginal na poczcie. Wgole wiekszosc transakcji tutaj jest
    bardziej oparta na poleceniu pobrania niz poleceniu przelewu. Istnieje
    cos takiego jak "wire" ale jest to dosyc kosztowna impreza. Jak ostatnio
    dokonalem takiej operacji to z mojego konta pociagnieto oplate w
    wysokosc 6 USD a odbioraca musial za to zaplacic 11USD. Ten "wire"
    wyglada bardziej jak przelew miedzybankowy (nie przez KIR ale
    bezposrednio) (zreszta na dokumencie byl wpisany FED a nie bank
    odbiorcy)

    Jako ciekawostke powiem, ze posiadam konto business w Wells Fargo. Maja
    oni serwis platnosci internetowych dla kont typu business. Jak
    mysllicie, jesli zdefiniuje przelew w internecie i dokonam takiego
    przelewu za jakos usluge, to w jakiej formie zostanie dokonana platnosc?
    :) ...............
    Wedlug banku - w 99% przypadkow zostanie wyslany czek :))

    AP

    In article <3...@U...chem.uw.edu.plTO>, rafpo-dated-
    1...@U...chem.uw.edu.plTO says...

  • 4. Data: 2002-08-12 18:40:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl> writes:

    > W Stanach zabezpieczenie opierają się na ubezpieczeniach - dlatego klient
    > śpi spokojnie. W Polsce zabezpieczenia opierają się na technologii - i jest
    > to trochę przerzucanie współodpowiedzialności także na klienta.

    Niezupelnie. Ubezpieczenia maja to do siebie, ze po prostu straty
    rozkladaja sie na wszystkich ubezpieczonych (nie liczac zysku firmy).
    Wiec tak czy owak klient ponosi konsekwencje w obu przypadkach.
    Dobre techniczne zabezpieczenia po prostu (przynajmniej w teorii)
    zmniejszaja te konsekwencje.

    Inna sprawa, ze ich FBI (bo to ich dzialka) moze pracowac nieco sprawniej
    niz policja u nas.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 5. Data: 2002-08-12 21:39:33
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "AP" <c...@e...dyndns.org> napisał w wiadomości
    .net...
    > Mam konto w Bank Of America. Wystarczy jedno haslo (nie ma tokenow ani
    [...]
    > Wedlug banku - w 99% przypadkow zostanie wyslany czek :))

    Z tego wnioskuje, ze banki w USA są daleko w tyle za bankami Polsce

    Zawsze opluwany na Tej grupie: CitiBank to naprawdę wybitny lider
    (pozytywny!) na tle opisywanych przez Ciebie amerykańskich banków.
    A drugi pozbawiony tu szacunku: Pekao SA ze swoim błyskawicznym elixirem 3
    krotnie w ciągu dnia za 15 centów od sztuki to fascynująca, fantastyczna
    oferta.

    O mało opluwanych a nawet chwalonych czasami na tej grupie: mbank, Inteligo,
    Lukas, INGBSK, PKO BP... nie wspominając.

  • 6. Data: 2002-08-13 08:51:14
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@d...pm.waw.pl> wrote in message
> [...]
    > Wiec tak czy owak klient ponosi konsekwencje w obu przypadkach.
    > Dobre techniczne zabezpieczenia po prostu (przynajmniej w teorii)

    Jeśli w USA można mieć konto za darmo (niech mnie ktoś poprawi jeśli się
    mylę) i jest ono ubezpieczone to mimo wszystko jest to dla klienta
    bezpieczniejsze. W Europie jest tendencja do fascynacji technologiami -
    klienta się zabezpiecza. Ale w razie wyparowania pieniędzy przy użyciu np
    prawidłowego hasła i odpowiedzi z tokena to klient ma problem. Dlatego IMHO
    dla klienta jest to gorsze.
    Idealnym przykładem są karty kredytowe w USA i u nas. Oni mają Zero
    Liability a u nas są kwiatki typu, że bank nawet po zastrzeżeniu nie
    odpowiada za transakcje PINowe.

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 7. Data: 2002-08-13 10:46:59
    Od: Rafal Podeszwa <r...@U...chem.uw.edu.plTO>

    Krzysztof Kowalski wrote:

> [...]
    > prawidłowego hasła i odpowiedzi z tokena to klient ma problem. Dlatego IMHO

    To znaczy, ze jesli ktos podslucha mi haslo trojanem w USA i pieniadze
    wyparuja, to bank pokryje straty? Nie chce mi sie wierzyc. Bank przeciez
    powie, ze to nie jego wina, tylko moja. A nawet, jesli, to przeciez
    ubezpieczenie kosztuje. To nie oplaca im sie wprowadzac lepszych
    zabezpieczen, zeby placic nizsze ubezpieczenie?

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 8. Data: 2002-08-13 10:53:42
    Od: Rafal Podeszwa <r...@U...chem.uw.edu.plTO>

    AP wrote:

> [...]
    > dokonac tylko na rzecz instytucjii a co ciekawe jesli nawet robisz to
    > przez internet nie znaczy ze "przelew" pojdzie droga elektroniczna.

    Hmm, bardzo to ciekawe. To co robisz, jesli masz rachunki w dwoch
    bankach i chcesz z jednego "przelac" srodki do drugiego? Wysylasz czek?

    Oni tam maja tez chyba cos takiego, jak Automated Clearing House (ACH).
    Wydawalo mi sie, ze z opisu tej obslugi online wynikalo, ze oni z tego
    korzystaja.

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 9. Data: 2002-08-13 12:13:09
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    wrote in message news:3D58E3A3.CE7542F7@USUNtiger.chem.uw.edu.plTO...
> [...]
    > ubezpieczenie kosztuje. To nie oplaca im sie wprowadzac lepszych
    > zabezpieczen, zeby placic nizsze ubezpieczenie?

    Jak pisałem - nie chcę pisać czegoś nieprawdziwego na temat kont w USA. To
    co piszę opieram na rozmowach (często luźnych) z bankowcami z USA podczas
    pobytu w USA. Dlatego też podałem przykład kart płatniczych.
    Co do zabezpieczeń - czy się opłaca? To jest właśnie świetne pytanie - co
    jest droższe? Super zabezpieczenia czy super ubezpieczenia? Koszty
    podnoszenia bezpieczeństwa niesamowicie szybko rosną - zawsze jest granica
    opłacalności.

    K. Kowalski

  • 10. Data: 2002-08-13 12:19:57
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl> napisał
    w wiadomości

> [...]
    > jest droższe? Super zabezpieczenia czy super ubezpieczenia? Koszty
    > podnoszenia bezpieczeństwa niesamowicie szybko rosną - zawsze jest granica

    Jak w starym dowcipie o polaku w USA.
    - Szefie, pracownicy wynosza "srubki" z firmy. Musisz zatrudnic ochrone.
    - A za ile miesiecznie oni wynosza?
    - Za 100
    - Ochrona kosztuje 1000.

    Karol