  • 21. Data: 2017-12-19 21:42:25
    Temat: Re: Hakerzy zaatakowali mobilne aplikacje największych polskich banków
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Scalaki są coraz szybsze i jedzą coraz mniej prądu. Kwestia także jak
    > długo on to ma (może) liczyć.

    Chyba coś do 100ms.

    W każdym razie karty Paywave potrafią
    > robić bezstykowo kryptografię asymetryczną.

    Budzi moje wątpliwości ale skoro wiesz to spróbuję zapamiętać, ale nie
    wykluczam, że jak podobny temat wyjdzie za rok to znów będę na poziomie
    tego, co mi się wydaje :)

    > Główną zaletą kryptografii asymetrycznej jest tu możliwość potwierdzenia
    > przez terminal autentyczności karty i transakcji, bez udziału banku,
    > a więc także bez potrzeby zestawiania szyfrowanego kanału karta - bank.

    A tak na chłopski rozum parę słów dokładniej. Bez użycia słowa
    certyfikat, za to z użyciem słów klucz prywatny i publiczny. Gdzie który
    siedzi i kto co liczy.
    Rozumiem, że bez zestawiania połączenia - czyli wszystko jest na miejscu.

    > Jasne. Zakładam, że sprawdzasz zgodność wyników z normalnie stosowanymi
    > implementacjami (spotkałem się z przypadkiem odmiennym) :-)

    Jak pisałem (z 10 lat temu) to nie znałem żadnych normalnie stosowanych
    implementacji (i nadal nie znam - kiszę się we własnym sosie :) ).
    Sprawdziłem tylko wektory testowe z dokumentów NIST i wszystko przeszło.
    Potem jednak znalazłem błąd (prawie na pewno w HMAC) i napisałem do
    NIST, że mają źle dobrane wektory testowe bo mi się udało zrobić błąd
    którego one nie wykrywają i załączyłem moje źródła z wskazaniem gdzie
    jest błąd. Nic mi nie odpowiedzieli, ale jak sobie po jakimś czasie
    przypomniałem o tym i zajrzałem na ich stronę to zamiast chyba 3
    wektorów było już coś koło 10 i chyba wszystkie nowe wyłapywały ten mój
    błąd :).

    Teraz już mam sprawdzone (pośrednio) z normalnie stosowanymi
    implementacjami - moje programy komunikują się z urządzeniami z którymi
    ktoś korzystający z jakichś bibliotek krypto też się łączy.

    > bez kryptografii asymetrycznej nie mamy niezaprzeczalności zlecenia operacji.

    Czy dobrze myślę, że jak coś podpisze kluczem prywatnym to nikt inny nie
    może tego zrobić.
    A jakby podpisał kluczem symetrycznym to ten klucz musiałby też znać
    bank, a to oznacza, że mogło by być domniemanie, że klucz wyciekł z
    banku więc "to nie ja podpisałem".
    Ale jak założymy, że klucz mógł wyciec z banku to dlaczego mamy pewność,
    że klucz prywatny nie wyciekł w momencie gdy był generowany/dostarczany.

    > Problem z przechowywaniem to jedno, a kto ten klucz generuje (a więc ma
    > do niego dostęp, choćby potencjalnie) to drugie.

    Ale w przypadku kart to klucz mógłby być generowany w banku i od razu
    wpisywany na kartę i do jakiejś specjalnego urządzenia do którego miałby
    dostęp serwer, ale które nie udostępniało by tych kluczy a jedynie
    pozwalało weryfikować prawidłowość jakiegoś podpisu - nad szczegółami
    można by się zastanowić.
    P.G.

  • 22. Data: 2017-12-21 16:59:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Chyba coś do 100ms.

    To dość długo nawet.

    > Budzi moje wątpliwości ale skoro wiesz to spróbuję zapamiętać, ale nie
    > wykluczam, że jak podobny temat wyjdzie za rok to znów będę na
    > poziomie tego, co mi się wydaje :)

    google fast dynamic data authentication.

> [...]
    > który siedzi i kto co liczy.
    > Rozumiem, że bez zestawiania połączenia - czyli wszystko jest na

    Owszem. Certyfikat = klucz publiczny (np. karty), podpisany kluczem
    prywatnym (np. banku). Klucz publiczny banku (także na karcie) podpisany
    kluczem prywatnym organizacji płatniczej. Klucz publiczny organizacji -
    na karcie. Tym sposobem karta może podpisać dowolną informację swoim
    kluczem, a terminal - bez udziału banku - może stwierdzić, że podpis
    jest prawidłowy i pochodzi od karty wydanej w ramach organizacji.

> [...]
    > przypomniałem o tym i zajrzałem na ich stronę to zamiast chyba 3
    > wektorów było już coś koło 10 i chyba wszystkie nowe wyłapywały ten

    Ciekawe. To musiał być jakiś subtelny błąd.

    > Teraz już mam sprawdzone (pośrednio) z normalnie stosowanymi
    > implementacjami - moje programy komunikują się z urządzeniami z
    > którymi ktoś korzystający z jakichś bibliotek krypto też się łączy.

    Słusznie. Szansa na błąd, jeśli typowo dostajemy dobre wyniki (zgodne
    z innymi, powszechnie używanymi implementacjami) jest bardzo mała.
    W szczególności w niskopoziomowym kodzie.

    > Czy dobrze myślę, że jak coś podpisze kluczem prywatnym to nikt inny
    > nie może tego zrobić.

    Właśnie. Pod pewnymi warunkami, oczywiście - np. nikt inny nie mógł mieć
    nigdy dostępu do klucza prywatnego karty.

    > A jakby podpisał kluczem symetrycznym to ten klucz musiałby też znać
    > bank, a to oznacza, że mogło by być domniemanie, że klucz wyciekł z
    > banku więc "to nie ja podpisałem".

    Ano.

    > Ale jak założymy, że klucz mógł wyciec z banku to dlaczego mamy
    > pewność, że klucz prywatny nie wyciekł w momencie gdy był
    > generowany/dostarczany.

    To jest pewien problem. W zastosowaniach niebankowych użytkownik sam
    może wygenerować klucz, ale tu mamy do czynienia z nieprofesjonalistą.
    Tu opiera się to zwykle na procedurach i certyfikatach, co oczywiście
    jest lepsze niż nic, ale może być zawodne.

> [...]
    > miałby dostęp serwer, ale które nie udostępniało by tych kluczy a
    > jedynie pozwalało weryfikować prawidłowość jakiegoś podpisu - nad

    Tak czy owak, jeśli serwer ma dostęp, to jego obsługa także ma dostęp,
    a przynajmniej może taki dostęp (być może w drodze "spisku") uzyskać.
    Im bardziej to skomplikowane tym mniejsza szansa na to, że jest
    bezpieczne. Sytuacja, w której klucz jest generowany (poza kartą lub
    przez samą kartę), zapisywany i następnie niszczony (jeśli istniał poza
    kartą) jest lepsza.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 23. Data: 2017-12-21 21:33:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > kluczem, a terminal - bez udziału banku - może stwierdzić, że podpis
    > jest prawidłowy i pochodzi od karty wydanej w ramach organizacji.

    Jeżeli klucz publiczny organizacji jest też z karty to według mnie
    terminal może jedynie stwierdzić, że wszystkie klucze i podpisy na
    karcie są spójne ze sobą. Musi mieć jakąś możliwość zweryfikowania
    klucza publicznego organizacji płatniczej. Chyba nie może go pobierać z
    karty a powinien mieć z innego pewnego źródła.

    > Ciekawe. To musiał być jakiś subtelny błąd.

    W krypto jak się cokolwiek pomyli to wychodzi totalna kaszana. Błąd był
    we fragmencie kodu który nie był wykonywany przy żadnym z wektorów. Tego
    jestem pewien. Natomiast nie jestem na 100% pewien czy to było w HMac.
    Próbowałem teraz obejrzeć moje źródła, czy mi się przypomni jak to
    wyglądało, ale nie. Podejrzane są wszystkie fragmenty if() bo warunek
    może nie być spełniony. Kojarzy mi się, że to było pod koniec funkcji,
    ale akurat w 2 funkcjach jakie mam w HMac (Init i Finish) widzę tylko
    jedno if() i nie pod koniec. Pod koniec jest w funkcji Update mojej
    klasy Hash, ale jakby tu był błąd to by wyszło przy innych wektorach
    testowych, bo ta Update jest używana przez wszystkie jej klasy pochodne
    (Md5, Sha1, Sha256, Sha512). HMac jej używa pośrednio bo dostaje
    wskaźnik której funkcji mieszającej ma używać.
    Że też sobie nie zostawiłem gdzieś tam komentarza "tu był byk" :(.
    Miałbym szansę może dojść do tego, ale musiałbym dużo czasu poświęcić, a
    tego akurat wyjątkowo brakuje. Robimy, coś, co musi być jeszcze w tym
    roku wysłane i zainstalowane, a my dopiero ustalamy i testujemy
    protokoły krypto do tego.

> [...]
    > Tu opiera się to zwykle na procedurach i certyfikatach, co oczywiście
    > jest lepsze niż nic, ale może być zawodne.

    Niedawno widziałem gdzieś informację, że jakiś scalak od lat używany
    chyba do RSA generował średnio 50% kluczy słabych (nie wiem na czym
    polegają słabe klucze jak mają z góry narzuconą długość, ale nie znam się).

> [...]
    > bezpieczne. Sytuacja, w której klucz jest generowany (poza kartą lub
    > przez samą kartę), zapisywany i następnie niszczony (jeśli istniał poza

    Tylko trzeba ufać, że:
    - jest faktycznie niszczony,
    - jak w datasheet IC piszą, że nie ma funkcji do odczytania
    wygenerowanego klucza prywatnego to jej faktycznie nie ma.

    Chyba w 2013 odwiedził nas jakiś gość, który chciał nam wcisnąć jakiś
    system kart i scalaki do czytników do tego (nie tanie). Potem jeszcze
    nas dopadł na Securexie 2014 i był tak namolny, że zgodziliśmy się
    usiąść i pogadać. Z rozmowy wychodziło, że karty są na prawdę super.
    Tylko, że wszystkie klucze były generowane przez nich i wszystko się
    opierało na "Ale my, jak ktoś wykupuje zestaw kart master, to zapominamy
    o tych kluczach".
    Był bardzo zdziwiony, że nie wykazujemy zainteresowania, bo inne firmy
    to wzięły chociaż próbki scalaków i kart.
    P.G.

  • 24. Data: 2017-12-22 17:00:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]
    >Był bardzo zdziwiony, że nie wykazujemy zainteresowania, bo inne
    >firmy to wzięły chociaż próbki scalaków i kart.

    Zrobilby tanie to by teraz NSA/CIA/Mosad mieli dojscie do wielu
    miejsc.
    A tak to nie maja.

    Chyba ze ... oprogramowanie demonstracyjne/deweloperskie do nich jest
    trojanem :-)

    J.

  • 25. Data: 2017-12-22 17:12:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Animka" napisał w wiadomości grup
    >http://technowinki.onet.pl/hakerzy-zaatakowali-mobi
    lne-aplikacje-najwiekszych-polskich-bankow/5pxwce

    A tak swoja droga - jak myslicie, kto to tak hakuje ?

    Rumuni/Bułgarzy/Rosjanie/Ukraincy/Arabowie/Murzyni, czy rodzimi
    specjalisci ?

    Hakerzy-idealisci, biedni studenci, zwolnieni informatycy, nowoczesna
    mafia ?

    Bo nasilenie tego sugeruje zorganizowane akcje.

    J.

  • 26. Data: 2017-12-23 01:38:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Jeżeli klucz publiczny organizacji jest też z karty to według mnie
    > terminal może jedynie stwierdzić, że wszystkie klucze i podpisy na
    > karcie są spójne ze sobą.

    Jasne. Klucz (klucze) organizacji - także w terminalu.

    > W krypto jak się cokolwiek pomyli to wychodzi totalna kaszana.

    Właśnie.

    > Błąd
    > był we fragmencie kodu który nie był wykonywany przy żadnym z
    > wektorów. Tego jestem pewien. Natomiast nie jestem na 100% pewien czy
    > to było w HMac.

    Dziwne jest to, że typowo nie ma takiego kodu, który nie byłby
    wykonywany przy żadnym z (np. kilku) wektorów.

> [...]
    > chyba do RSA generował średnio 50% kluczy słabych (nie wiem na czym
    > polegają słabe klucze jak mają z góry narzuconą długość, ale nie znam

    Np. na przewidywalnym rozkładzie, albo mogą być łatwe do faktoryzacji.
    Normalnie sprawdza się klucze pod tym kątem.

    > Tylko trzeba ufać, że:
    > - jest faktycznie niszczony,
    > - jak w datasheet IC piszą, że nie ma funkcji do odczytania
    > wygenerowanego klucza prywatnego to jej faktycznie nie ma.

    Owszem, przy czym ja generalnie bym temu nie ufał, oraz znane są
    "wysokoprofilowe" przypadki, w których rzekomo niszczone klucze po
    pewnym czasie znalazły się w niewłaściwych rękach (właściwe = m.in.
    służb). Ale to wszystko kwestia wartości zabezpieczanych - jeśli
    ryzykujemy np. sumami typu setek czy tysięcy zł, to te klucze zapewne
    się nie znajdą - informacja o tym, że nie są niszczone jest cenniejsza
    (choć w gruncie rzeczy każdy powinien to założyć).

    > Tylko, że wszystkie klucze były generowane przez nich i wszystko się
    > opierało na "Ale my, jak ktoś wykupuje zestaw kart master, to
    > zapominamy o tych kluczach".

    W nieco poważniejszych zastosowaniach o takich rzeczach często nie ma
    mowy. Aczkolwiek różnie może być.

    > Był bardzo zdziwiony, że nie wykazujemy zainteresowania, bo inne firmy
    > to wzięły chociaż próbki scalaków i kart.

    Próbki zawsze można wziąć. Nawet gdyby miały leżeć na półce przez rok :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2017-12-27 17:06:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dziwne jest to, że typowo nie ma takiego kodu, który nie byłby
    > wykonywany przy żadnym z (np. kilku) wektorów.

    Tak. To jest dziwne.
    Z własnej ciekawości chciałbym to sobie też przypomnieć, ale teraz
    absolutnie nie mam czasu robić dochodzenia. Może w nowym roku.
    Nie lubię pisać niepewnych informacji, a za dawno było, abym był pewien.
    Możliwe, że wrzucili jakieś 3 krótkie wektory i żaden nie doprowadzał do
    przejścia do kolejnego bloku i to powodowało że jakiś kawałek nie był
    potrzebny, a ktoś kto wstawiał wektory właśnie tak pomyślał, że jak dla
    trzech przejdzie to nie ma siły, aby coś było nie tak.
    Zdaję sobie sprawę, że dopóki nie pokażę konkretnie to jestem mało
    wiarygodny, ale nie wiem, czy mam szansę pokazać konkretnie :)

    > W nieco poważniejszych zastosowaniach o takich rzeczach często nie ma
    > mowy. Aczkolwiek różnie może być.

    Gość twierdził, że niektóre banki w Polsce używają tego systemu bo karty
    mają jakieś atesty.
    Po wpłaceniu kilku kilo Euro (za wejście do systemu) mielibyśmy dostać
    jakąś dokumentację. Ale nie umiałem z gościa (handlowca) wydębić
    informacji na ile dokładna byłaby to dokumentacja. Miała umożliwić
    produkcję czytników z wykorzystaniem ich scalaków i bycie kompatybilnymi
    z innymi systemami wykorzystującymi te karty i te scalaki.
    W szczególności nie udało mi się ustalić, czy byłby tam opis
    zastosowanych algorytmów.
    Opieram się na założeniu (wiem, że nie 100% prawidłowym) - jawne
    algorytmy = dobry system, tajne algorytmy = podejrzany (być może słaby)
    system.
    W sumie stanęło na tym, że nie widzimy powodu, aby kupować kota w worku.
    P.G.

  • 28. Data: 2018-01-01 21:58:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Gość twierdził, że niektóre banki w Polsce używają tego systemu bo
    > karty mają jakieś atesty.

    No tak, ale wymagany poziom bezpieczeństwa związany z jakimś tam
    bankowym kontem (np. nawet nie firmowym) nie jest wysoki. W końcu jest
    wiele innych, prostych metod by dobrać się do konta.

> [...]
    > scalaki.
    > W szczególności nie udało mi się ustalić, czy byłby tam opis

    Ciekawe który to "system". To były karty stykowe, ISO/IEC 14443 A,
    a może B? Jeszcze inne?

    > Opieram się na założeniu (wiem, że nie 100% prawidłowym) - jawne
    > algorytmy = dobry system, tajne algorytmy = podejrzany (być może
    > słaby) system.

    Jawne algorytmy muszą dodatkowo być prawidłowe i prawidłowo zastosowane,
    no i nikt nie wie kiedy zostaną złamane. Ale faktycznie, tajny system =
    bardzo bardzo często słaby system.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 29. Data: 2018-01-02 13:58:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No tak, ale wymagany poziom bezpieczeństwa związany z jakimś tam
    > bankowym kontem (np. nawet nie firmowym) nie jest wysoki.

    Ja piszę o kontroli dostępu a nie o kartach do konta.

    > Ciekawe który to "system". To były karty stykowe, ISO/IEC 14443 A,
    > a może B? Jeszcze inne?

    Jak pierwszy raz wspomniałem to nie pamiętałem nazwy (w końcu to było
    2013/2014), potem mi się przypomniała: Legic.
    Według nazwy trafiam na:

    http://www.legic.com/home/

    ale się nie wczytywałem.

    > Jawne algorytmy muszą dodatkowo być prawidłowe i prawidłowo zastosowane,
    > no i nikt nie wie kiedy zostaną złamane. Ale faktycznie, tajny system =
    > bardzo bardzo często słaby system.

    O krypto wiem tyle ile wyczytałem z książki Ferguson, Schneier:
    "Kryptografia w praktyce". Jest chyba inna od większości książek z tej
    dziedziny bo właśnie skupia się nie na algorytmach tylko na praktyce,
    ale nie mam porównania - dlatego "chyba".
    Z jakiegoś jej fragmentu (napisana w 2003) wynikało mi, że do mifare
    clasic należy podejść z wielką ostrożnością i się potwierdziło.
    P.G.