  • 1. Data: 2004-02-20 09:11:56
    Temat: Fundusze inwestycyjne.
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Witam.
    Jestem zupełnie "zielony", więc proszę o pomoc specjalistów od bankowości,
    czyli Was. Mam konto Inteligo i w ramach tego konta dostępna jest usługa
    inwestowania w funduszach inwestycyjnych z rodziny PKO/CREDIT SUISSE. Gdybym
    przeznaczył do zainwestowania powiedzmy 3000 zł to jaki fundusz polecanie i
    czy wogóle warto się w to bawić? Jakie jest ryzyko takich inwestycji?

    pzdr.
    kris

  • 2. Data: 2004-02-20 09:23:32
    Temat: Re: Fundusze inwestycyjne.
    Od: "Rafal" <rafal_1970@WYWALTO_op.pl>

> [...]
    Gdybym
    > przeznaczył do zainwestowania powiedzmy 3000 zł to jaki fundusz polecanie

    pytanie - na jak długo i jaka jest Twoja skłonność do ryzyka...

    > czy wogóle warto się w to bawić? Jakie jest ryzyko takich inwestycji?

    Fundusze są różne, mają rózne stopnie ryzyka: zazwyczaj mniejsze ryzyko =
    mniejsze spodziewane zyski (fundusze tzw bezpieczne, oparte na papierach
    dłużnych i obligacjach), większe ryzyko = większe spodziewane zyski (ale i
    ryzyko strat - fundusze tzw aktywne czy agresywne, oparte na akcjach)

    Fundusze bezpieczne są lepsze w krótkiej perspektywie czasu i dla osób nie
    lubiących ryzyka. Fundusze aktywne - tu wiele zależy od wyczucia rynku -
    generalnie w dłuższej perspektywie dają sporo większe zyski niż te
    bezpieczne, ale mogą pojawićsie też straty
    Co wybrać?? - za mało danych, nie da się poradzic sensownie

  • 3. Data: 2004-02-20 09:29:45
    Od: "Franz " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kris <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przeznaczył do zainwestowania powiedzmy 3000 zł to jaki fundusz polecanie i
    > czy wogóle warto się w to bawić? Jakie jest ryzyko takich inwestycji?

    Pamietaj ze pobieraja 4% od zakupu jednostek czyli zainwestujesz 2880 pln.
    Za jakies pol roku (o ile sie cos nie zawali) fundusze odrobia pobrana
    prowizje... dopiero potem bedzie relanie zarabiac.

    Wszystko zalezy od tego kiedy bedziesz chcial te pieniadze wyjac - jesli za
    rok-dwa to IMHO bardziej sie oplaca zalozenie eKonta w mBanku i uruchomienie
    tam SFI, bo nie placisz zadnej prowizji za zakup jednostek.
    Podzielenie kasy na 4-5 funduszy i czekanie :) W takiej krotkiej perspektywie
    czasowej na pewno zarobisz 500-1000 pln.
    Inna sprawa ile tysiac zlotych bedzie znaczyl za 2 lata :)

    --
    Franz

  • 4. Data: 2004-02-20 17:28:08
    Od: "krzysiekL" <k...@w...wp.pl>

    Dnia Fri, 20 Feb 2004 09:29:45 +0000, Franz napisal/a:

    > Pamietaj ze pobieraja 4% od zakupu jednostek czyli zainwestujesz 2880 pln.
    jedynie fundusz obligacji nie ma żadnych dodatkowych opłat.
    ale dużych procentów z tego nie będzie a nawet ujemne moga przez jakiś
    czas być.
    --
    KrzysiekL

  • 5. Data: 2004-02-20 17:45:14
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    krzysiekL wrote:

    > jedynie fundusz obligacji nie ma żadnych dodatkowych opłat.
    > ale dużych procentów z tego nie będzie a nawet ujemne moga przez jakiś
    > czas być.

    Nie wprowadzajcie człowieka w błąd.

    Zakładając, że mówimy o jednostkach typu A (z opłatą wyłącznie przy
    nabyciu) to 4 proc. pobierają tylko w przypadku funduszy Akcji i
    Zrównowazonego. W Skarbowym jest to 0,4 proc., w Obligacji 1 proc. (bez
    opłat było kiedyś, teraz niby też ale tylko do końca marca bo to
    promocja), a w Stabilnego Wzrostu 2 proc.

    Co do mBanku, o którym pisał Franz to już kiedyś udowodniłem na
    podstawie autentycznych danych, że opłata manipulacyjna nie jest
    najważniejsza i dobrze inwestujący fundusz z opłatami może przynieść
    większe zyski niż ten bez opłat.

    Fundusze PKO/CS nie zawsze są może najlepsze, ale z reguły notują
    godziwe wyniki i przynajmniej unikają spektakularnych wpadek. Na tle
    swoich konkurentów, chyba najgorzej przy tym wypada Skarbowy.