  • 61. Data: 2021-03-31 15:41:18
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Ja bym podejrzewał, że LEDy też mrugają, ale można sobie wyobrazić, że
    > są zasilane z przetwornicy regulującej prąd i wtedy jeśli zapewnić
    > tętnienia napięcia zasilania w zakresie w którym przetwornica jest w
    > stanie zapewnić ustalony prąd to LEDy będą praktycznie zasilane DC
    > (zakładam, że tętnienia na kHz nas nie interesują).

    W tych, których używam, nie ma tętnień na kHz.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 62. Data: 2021-03-31 16:35:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Czasy duzych rozdzielczosci VGA pamietasz?
    > Ja bylem odporny, ale ludzie narzekali, ze 50Hz to im miga, lepsze 60
    > czy 70Hz.
    > Teraz na LCD sie tego nie zobaczy.
    > Ja wolalem 50Hz ale duzej ostrosci, bez przeplotow itp.

    To nie było dokładnie tak. Tamte monitory miały kilka możliwych
    trybów pracy, w szczególności typowe były 640x480@60 Hz, 800x600@56 Hz
    i 1024x768@86 Hz(I). Wymagało to ok. 35 kHz odchylania poziomego. 50 Hz
    nie używały praktycznie żadne monitory, takie rzeczy robiło się (50i)
    w celu podpięcia do telewizora (RGB przez SCARTa zwykle).

    Oczywiście 86i to było to złe, migające, z przeplotem itd. Lepsze
    monitory (pamiętam takie NEC multisync, tanie to to nie było) potrafiły
    wyświetlić 1024x768 w trybie NI (ok. 60 Hz) i 800x600 @72 lub @75 Hz.
    Wymagało to znacznie szybszego odchylania poziomego. Później pojawiły
    się monitory robiące 1280x1024 i więcej, z HSync (stopniowo) 75/86/96
    kHz, i trybów z przeplotem nikt już nie stosował.

    Monitory fixed sync miały taki śmieszny feature, że jak się kręciło
    ustawieniami VGA (był taki programik xvidtune) i przekraczało się
    granice jednego zakresu (wchodząc w inny), to nieco strzelały (cewkami
    rozmagnesowującymi? odchylaniem?), nie było stopniowego przejścia.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 63. Data: 2021-03-31 16:48:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A teraz widzisz? Dobry supermarket :-)

    Nie wiem, ostatnio nie potrzebowałem wchodzić do tej alejki.
    Ale pare lat temu, jak w hurtowni elektrycznej zamówiłem 4 lampki 4000K,
    to na miejscu okazało się, że geniusz sprowadził aż jedną, a 3 pozostałe
    to dopiero jak mu dam zaliczkę. Dobrze że to było blisko.

    > Ja ciagle mam CRT :-)

    Ja miałem długo, ale chyba ostatniego (monitora) pozbyłem się w 2016 r.

    > A LED w marketowych "zarowkach" to myslisz, ze nie no-name ?

    Nie w takim sensie jak w przypadku importerów, którzy kupują gotowy
    produkt gdzie tylko się da taniej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 64. Data: 2021-03-31 17:01:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No zobacz.
    Ja oglądam na 29'' Quintriksie pod kątem około 45° od osi, do tego w pokoju z trzema
    oknami od sufitu do podłogi.
    A pod jakim kątem oglądasz swoje 40-cali (o oknach litościwie nie wspomnę)?
    I na Quintrixie (65 Wat) widać piłkę, płynnie - czy to nożną czy siatkową czy
    tenisową czy pingpongową.
    Widać nieskaczącą i o zgrozo okrągłą piłkę na tym 40-calowym?

    -----
    > tak jak z TV, kiedyś ludzie kupowali 22, 23-calowe TV CRT, a teraz 40-calowy (jak
    by nie liczyć, zawsze znacznie większy i lepszy

  • 65. Data: 2021-03-31 17:40:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >pozostałe
    >to dopiero jak mu dam zaliczkę. Dobrze że to było blisko.

    Hurtownia elektryczna to cos innego.
    Mowie o:
    -zwykly supermarket, glownie spozywczy,
    -a niech bedzie i budowlany - Castorama czy Leroy.

    >Ja miałem długo, ale chyba ostatniego (monitora) pozbyłem się w 2016
    >r.

    Mialem szanse rok temu, bo sie popsul w piatek.
    Ale krotka wycieczka po sklepach zakonczyla sie niepowodzeniem, wiec
    sobie naprawilem ... i do nastepnego razu :)

    >Nie w takim sensie jak w przypadku importerów, którzy kupują gotowy
    >produkt gdzie tylko się da taniej.

    No, jak pisze na tym Philips czy Osram ... a jak pisze cos innego?
    Albo marketowa "marka" - taki np Lexman ?

    J.

  • 66. Data: 2021-03-31 17:43:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hurtownia elektryczna to cos innego.
    > Mowie o:
    > -zwykly supermarket, glownie spozywczy,
    > -a niech bedzie i budowlany - Castorama czy Leroy.

    Supermarket, o którym pisałem, to był chyba kerfur.

    > No, jak pisze na tym Philips czy Osram ... a jak pisze cos innego?
    > Albo marketowa "marka" - taki np Lexman ?

    To wtedy jest właśnie importer, który kupuje co tylko może najtaniej.
    Ale może nie, kto to wie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 67. Data: 2021-03-31 17:44:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >Oczywiście 86i to było to złe, migające, z przeplotem itd. Lepsze
    >monitory (pamiętam takie NEC multisync, tanie to to nie było)

    Kupowales ciut lepszy/drozszy monitor, karte SVGA, i miales mozliwosci
    dopasowania.
    Np 1024x768 bez przeplotu, ale 48Hz.
    Mnie nie przeszkadzalo.

    >Wymagało to znacznie szybszego odchylania poziomego.

    No i sie pojawialo stopniowo to wieksze. np 50kHz.

    Owszem, tez mnie to ciekawilo.

    J.

  • 68. Data: 2021-03-31 17:48:07
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tylko jak dbać o recycling tłukących świetlówek: pakować każdą zużytą w folię
    bąbelkową i wytłoczki po jajkach?

    -----
    > trzeba bylo zadbac o recykling ... i niby dbaja, tylko ciekawe ile tej rteci
    odzyskuja.

  • 69. Data: 2021-03-31 18:01:24
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Od dość dawna porządne filmy np. przyrodnicze realizuje się w technice 50 Hz (bez
    przeplotu - nie mylić z udawanym 50 Hz z
    przeplotem czyli tak naprawdę 25 Hz).
    Zresztą HEVC czy UHD 4k też jest zwykle 50p.
    48 Hz to kinowy odpowiednik telewizyjnego 50 Hz (ten sam film, tyle że wyświetli się
    nieco wolniej w kinie i nieco szybciej w TV).

    -----
    > Znalazłem informację, że pierwszym filmem 48 kl/sek był Hobbit.
    > Nie wiem ile już takich filmów jest i czy teraz już wszystkie.
    > Nie wiem też, czy zdarzyło mi się być na filmie wyświetlanym z prędkością 48
    kl/sek.

  • 70. Data: 2021-03-31 18:03:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> writes:

> [...]
    tenisową czy pingpongową.
    > Widać nieskaczącą i o zgrozo okrągłą piłkę na tym 40-calowym?

    Nie mam 40", ale przypomniałeś mi, że muszę jednego takiego quintrixa
    (chyba 28", nie 29" - ale głowy nie dam) oddać do ekopunktu. Oraz
    philipsa 32", waży chyba więcej od rubina (pasikonik przynajmniej jest
    lżejszy). Jeszcze niedawno ktoś coś na nich oglądał, pewnie tak z 5 lat
    temu. Są tam jakieś tunery DVB-T.

    Piłek nie oglądam, więc tu nie pomogę. Ale filmy raczej oglądam blisko
    osi monitora, nie z boku itp. Dziwne pytanie.

    Okna też mam raczej, i akurat w tym pomieszczeniu 3 od sufitu (no,
    prawie, w rzeczywistości są przynajmniej 20 cm niższe) do podłogi.
    BTW wspomniałeś o oknach dwukrotnie.

    O co chodzi z tym kształtem i brakiem sprężystości piłki, to musiałbyś
    wyjaśnić :-)
    --
    Krzysztof Hałasa