  • 101. Data: 2015-01-25 14:56:09
    Temat: Re: Co pożyczali frankowcy
    Od: S <a...@w...pl>

    > Ja wynajmowałem przez lata i bardzo mi to odpowiadało. Zmęczyło mnie tylko
    > jedno. Podejście polskich wynajmujących, którzy w sporej większości uważali
    > że mają prawo się wpierdalać w prywatne życie, bo ktoś mieszka w *ich*
    > własności.
    >
    > Teraz coś się zmienia in plus, w sensie bardzo pozytywnie odbieram np.
    > fundusz mieszkań na wynajem od BGK. Tutaj przynajmniej mamy do czynienia
    > z profesjonalistami.

    Bardzo się zmienia. Oba mieszkania, które wynajmowałem do tej pory były
    hipoteką w CHF. Bardziej zależy właścicielom teraz niż lokatorom.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 102. Data: 2015-01-25 14:57:27
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:13, Liwiusz pisze:

    > Jak mam dać rozwiązania, to przedstaw konkretny problem do rozwiązania.

    Banki utraciły zaufanie. Problem: gdzie trzymać oszczędności?

    > W przypadku mieszkań na kredyt? Nie kupować na kredyt. Efekt? Mieszkanie
    > za 3000/m, a nie za 12000/m i tańszy najem.

    Nie. Chodzi o oszczędności i posługiwanie się kontem.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 103. Data: 2015-01-25 14:59:06
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:14, Liwiusz pisze:

    > Fałszowała by swoje wyniki finansowe?

    Nie. Mogą mieć wiedzę, iż przewidziane na ten rok kontrakty nie dojdą do
    skutku. Albo prezes, który trzyma wszystko żelazną ręką zamierza się
    wycofać. Krótko mówiąc nie musi chodzić o fałszerstwo, ale o świadomość,
    iż sprzedają Ci coś, na czym na pewno... na 90% stracisz.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 104. Data: 2015-01-25 14:59:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:54, S pisze:

    > BFG nic nie pomoże na kurs CHF, polisolokaty, struktury, TFI itp. itd.

    Oczywiście. I co?

    > Podzielam Twój pogląd. Sęk w tym, że opcja jest taka: kupić za 200.000zł
    > lub wynajmować to samo za 1000zł. Nie kredyt - gotówka. I co proponujesz

    Wynajmuję za 900zł (plus "czynsz" ale tego nie liczę, bo jest taki sam
    przy najmie i posiadaniu) mieszkanie warte około 300 tys., więc relacje
    są trochę inne.

    > w tej sytuacji? Bank daje 4000zł rocznie, a wynajmowane kosztuje 12.000.
    > W jakiejś tam perspektywie kapitał stopnieje do zera. Z drugiej strony
    > Twoje argumenty (mobilność, elastyczność) przekonują.

    1. Stopnieje, albo nie stopnieje, vide Franek ;)
    2. Do kosztu posiadania dolicz: spadek wartości mieszkania, remonty,
    ubezpieczenia, podatki (w tym w przyszłości kataster), oraz to, że
    najmując możesz mieszkać zawsze w mieszkaniu w dobrym stanie, po spłacie
    30-letniego kredytu zostajesz z co najmniej 30-letnim mieszkaniem, z
    którym będzie już coraz gorzej.
    3. Rata kredytu jest wyższa niż koszt najmu - różnica daje oszczędności
    możliwe do przejedzenia lub oszczędzenia - w tym drugim przypadku po 30
    latach można dysponować sporym kapitałem, który wówczas można.

    --
    Liwiusz

  • 105. Data: 2015-01-25 15:00:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:54, J.F. pisze:

    > No, poniekad wlasnie zagral, i to w najlepszej formie - dlugoterminowy
    > kredyt bez mozliwosci ucieczki klienta :-)

    Ależ z możliwością ucieczki. Dał po 2,50zł, za rok klient ucieka i
    przewalutowuje po 2,00zł - bank stracił? Nie stracił? Raczej to drugie.

    > Watpie jednak czy celowo i swiadomie.
    > No i banki udzielaly tych kredytow juz wczesniej, klient mogl w 2008
    > przewalutowac po nizszym kursie.

    Otóż to.

    --
    Liwiusz

  • 106. Data: 2015-01-25 15:02:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:57, S pisze:

    > Banki utraciły zaufanie. Problem: gdzie trzymać oszczędności?

    Do 100 000 mamy pewność. Powyżej - dywersyfikujemy. To już problemy
    bogaczy :)

    > Nie. Chodzi o oszczędności i posługiwanie się kontem.

    W obecnym systemie nie wiąże się to z ryzykiem dla statystycznego klienta.

    --
    Liwiusz

  • 107. Data: 2015-01-25 15:02:27
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:17, Liwiusz pisze:

    > Czyli różnica kursowa in minus nie powinna być też stratą przy takim
    > kredycie? (nie powinna być zyskiem kredytobiorcy?). Jak proponujesz
    > rozwiązać ten problem? Karna dopłata od klientów, którym spadł kurs
    > waluty kredytu?

    Nie dziwi Cię, że nigdy taka sytuacja nie nastąpiła? Jakoś nie widzę
    tych, którzy zyskali... pal sześć już CHF. Nie widać wygranych na USD,
    GBP czy EUR.

    Jedno z państw rozwiązało to tak: jeśli kurs wzrośnie ponad 8% to
    odpowiedzialność za nadwyżkę bierze na siebie bank. Nie widzę problemu,
    by to działało w dół. De facto banki chciały tak zrobić i przy
    minusowych stopach uznać, że zero jest dolną wartością. I pewnie by tak
    było, gdyby nie uwolnienie franka - teraz atmosfera nie sprzyja temu.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 108. Data: 2015-01-25 15:03:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-25 o 14:59, S pisze:

> [...]
    > wycofać. Krótko mówiąc nie musi chodzić o fałszerstwo, ale o świadomość,
    > iż sprzedają Ci coś, na czym na pewno... na 90% stracisz.

    Nie widzę tu analogii z bankami, które rzekomo miały wiedzieć jakie będą
    kursy walut za 10 lat.

    --
    Liwiusz

  • 109. Data: 2015-01-25 15:05:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jan 2015 12:08:05 +0100, S napisał(a):

    > Deutsche Bank stracił ponad 100 mln eur na uwolnieniu kursu CHF. Inne
    > instytucje finansowe także przyznają się do dużych strat, ale według
    > Liwiusza bank nie ryzykują ;-)

    DB ma 1600mld eur aktywow (za wiki). 0.1mld to sa drobne zaokraglenia
    :-)

    Mowisz ze to czysty rachunek pr-stwa, frank moze kosztowac 8, a nawet
    wiecej zl, a mniej niz 0 nie moze ... no to kup sobie franki.
    statystycznie wygrasz. Ze swoimi pieniedzmi tak mozesz, ale bank z
    pieniedzmi klientow juz nie (co nie znaczy, ze czasem mu sie nie
    zdarza na wieksza skale, no bo na mniejsza to nieustannie - jak kazdy
    interes).

    Ale jak juz te franki kupisz ... zlotowka kosztuje 0.25 franka, moze
    kosztowac 0.50 a nawet wiecej, a mniej niz 0.00 nie moze, wiec ja bym
    szybko kupil te zlotowki za franki i zarobil podwojnie :-)

    J.

  • 110. Data: 2015-01-25 15:06:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-25 o 15:02, S pisze:

    > Nie dziwi Cię, że nigdy taka sytuacja nie nastąpiła?

    Nastąpiła i dziwi mnie, że tego nie widzisz. W końcu historyczne kursy
    walut są jawne.

    > Jakoś nie widzę
    > tych, którzy zyskali... pal sześć już CHF. Nie widać wygranych na USD,
    > GBP czy EUR.

    W 2008 byś widział, teraz nie widzisz, za 10 lat może będziesz widział,
    może nie. Nic z tego nie wynika.

> [...]
    > minusowych stopach uznać, że zero jest dolną wartością. I pewnie by tak
    > było, gdyby nie uwolnienie franka - teraz atmosfera nie sprzyja temu.

    W kryzysach atmosfera sprzyja różnym skrajnym rozwiązaniom.

    --
    Liwiusz