  • 1. Data: 2016-03-20 00:22:02
    Temat: Ciekawe orzeczenie - bank ma oddać kasę
    Od: Marek <f...@f...com>

    http://orzeczenia.lodz.sr.gov.pl/content/$N/15251010
    0000603_II_C_000383_2015_Uz_2015-09-28_001

    W skrócie, poszkodowana straciła kasę (19k) z konta podając swoje
    dane autoryzacyjne na podstawionej stronie udającej oryginalną stronę
    banku. Klasyka.
    Pozwała bank by oddał jej kasę bo to nie ona autoryzowała te
    przelewy. Sąd przychylił się do poszkodowanej argumentując, że
    zgodnie z prawem na banku ciąży obowiązek zwrócenia kwoty, jeśli
    została ona wydana w sposób nieautoryzowany przez użytkownika z jakim
    wiąże umowa o dany instrument płatniczy.
    Skoro nie ona dokonała tych przelewów oznacza, że nie była to
    transakcja autoryzywana:

    "Udostępnienie przez powódkę za pośrednictwem podstawionej witryny
    internetowej swoich danych identyfikacyjnych oraz haseł z listy
    będącej w jej posiadaniu osobom nieuprawnionym o nieustalonej
    tożsamości umożliwiło tym osobom zalogowanie się do jej konta i
    wykonanie dwóch przelewów. Czynności te z punktu widzenia systemu
    informatycznego Banku były przeprowadzone poprawnie, przy
    wykorzystaniu właściwych narzędzi autoryzacyjnych. Mimo tego,
    kwestionowanych transakcji płatniczych wykonanych z konta powódki w
    dniach 22 i 23 maja 2014 r. nie można uznać za transakcje
    autoryzowane."

    Dalej sąd stwierdza, że prawo oczywiście ogranicza w pewnym zakresie
    odpowiedzialność banku w przypadku rażącego niedbalstwa użytkownika,
    ale sąd takiego niedbalstwa się że strony poszkodowanej nie
    dopatrzył:

    " W ocenie Sądu oczywistym jest, że w okolicznościach niniejszej
    sprawy nie można powódce przypisać zgody ani woli podjęcia czynności
    zmierzających do przeprowadzenia kwestionowanych transakcji
    płatniczych przy użyciu posiadanych przez nią instrumentów
    płatniczych, a które to okoliczności świadczyłyby o autoryzowaniu
    przez nią transakcji. Nie można jej również przypisać umyślnego
    doprowadzenia do nieautoryzowanych transakcji płatniczych, a to
    choćby z tej przyczyny, że o ich dokonaniu powódka dowiedziała się
    dopiero w dniu 27 maja 2014 r. Zostały one zatem przeprowadzone bez
    jej wiedzy. Nie można jej również przypisać rażącego niedbalstwa w
    naruszeniu obowiązków, wynikających z art. 42 ustawy. Wprawdzie
    powódka, jak wskazano powyżej, udostępniła osobom nieuprawnionym dane
    z listy haseł jednorazowych, czego nie powinna czynić, jednak nie
    nastąpiło to w okolicznościach świadczących o rażącym niedbalstwie z
    jej strony."

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-03-20 00:50:37
    Temat: Re: Ciekawe orzeczenie - bank ma oddać kasę
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/19/2016 6:22 PM, Marek wrote:
> [...]
    > nieuprawnionym dane z listy haseł jednorazowych, czego nie powinna
    > czynić, jednak nie nastąpiło to w okolicznościach świadczących o rażącym

    Nareszcie.

    Skoro bank udostępnia narzędzie, wiedząc, że to narzędzie jest wadliwe i
    umożliwia wypłatę przez osoby inne niż upoważnione to ponosi za to
    odpowiedzialność.

  • 3. Data: 2016-03-20 10:33:04
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sat, 19 Mar 2016, witek wrote:

    > Nareszcie.
    >
    > Skoro bank udostępnia narzędzie, wiedząc, że to narzędzie jest wadliwe i
    > umożliwia wypłatę przez osoby inne niż upoważnione to ponosi za to
    > odpowiedzialność.

    [...]
    "Jak wynika z poczynionych ustaleń, pozwany Bank wywiązywał się z
    obowiązku zapewnienia, że indywidualne zabezpieczenia instrumentu
    płatniczego nie są dostępne dla osób innych niż użytkownik uprawniony do
    korzystania z tego instrumentu, powódka natomiast swoim obowiązkom
    wymienionym w art. 42 ust. 2 ustawy uchybiła, udostępniając instrument
    płatniczy osobom nieuprawnionym przez wpisanie przynajmniej dwukrotnie w
    dniach 22 i 23 maja 2014 r. kodów z listy haseł jednorazowych na
    podstawionej stronie internetowej."
    [...]
    "Dostawca jest obowiązany udowodnić inne okoliczności wskazujące na
    autoryzację transakcji płatniczej przez płatnika albo okoliczności
    wskazujące na fakt, że płatnik umyślnie doprowadził do nieautoryzowanej
    transakcji płatniczej, albo umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa
    dopuścił się naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa
    w art. 42."

    Jak rozumiem sąd uznał, że skoro ta kretynka zainstalowała sobie jakiś
    malware to nie dopuściła się w ocenie tego żałosnego sądu rażącego
    niedbalstwa tylko jakiegoś innego niedbalstwa. Ten kraj mnie osłabia.
    Banki mogą sobie żonglować TOiP jak chcą i wyłudzać w ten sposób od ludzi
    wzięte z czapki kwoty, kablówki mogą wciskać ludziom usługi których nikt
    nie chce i potem domagać się na fakturach kwot wyższych od ustalonego
    abonamentu bo ktoś kliknął nie ten przycisk na pilocie, telekomy zawsze
    bardzo chętnie przywalą opłatę za SMSy przychodzące najlepiej użytkownikom
    umów abonamentowych, bo tam nie ma limitu jak w prepaidzie. To jest
    wszystko wporządku. Ale jak trafi się debil, który poda jakimś bambusom
    swoje dane autoryzacyjne do konta to sąd się pochyla nad jego losem, bo
    <cytat z wyroku>:

    "Jak wynika ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, do
    zainfekowania komputera użytkownika usług bankowości elektronicznej może
    dojść w podstępny, lecz prosty sposób, np. przez kliknięcie przez
    użytkownika w zdjęcie na ekranie czy otwarcie załącznika do wiadomości
    nadesłanej pocztą elektroniczną, informującej np. o nierozliczonych
    płatnościach czy zawierającej rzekome faktury. "

    swoją drogą to uzasadnienie jest wadliwe, bo żaden popularny program
    pocztowy ani przeglądarka nie umożliwiają zainstalowania czegokolwiek
    przez kliknięcie na zdjęcie. Trzeba jeszcze potwierdzić, że chce się
    zainstalować kod na który użytkownik wyraża zgodę i bierze odpowiedzianość
    za jego wykonanie. A to już nie jest klikanie "na zdjęcie" tylko na
    odpowiedni komunikat systemu/programu pocztowego czy przeglądarki.

  • 4. Data: 2016-03-20 10:41:33
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl> writes:

    [...]
> [...]
    > przez kliknięcie na zdjęcie. Trzeba jeszcze potwierdzić, że chce się
    > zainstalować kod na który użytkownik wyraża zgodę i bierze

    Dasz sobie głowę uciąć? Pod androidem podatnym na Stagefright też?

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    I am a traffic light, and Alan Ginzberg kidnapped my laundry in 1927!

  • 5. Data: 2016-03-20 11:03:35
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sun, 20 Mar 2016, Kamil Jońca wrote:

    > Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Dasz sobie głowę uciąć? Pod androidem podatnym na Stagefright też?

    Pod każdym systemem, który ma niezałataną jakąś dziurę (znaną lub nie)
    może się tak zdarzyć, ale:

    -po pierwsze taka sytuacja nie miała miejsca (przynajmniej żadna ze stron
    tego nawet nie próbowała sugerować)

    -po drugie nikt nie powiedział , że bank ponosi odpowiedzialność za
    dziury w sofcie po stronie użytkownika

  • 6. Data: 2016-03-20 11:20:23
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl> writes:

    [..]

    > -po drugie nikt nie powiedział , że bank ponosi odpowiedzialność za
    > dziury w sofcie po stronie użytkownika

    Ale tu mówimy o dochowaniu należytej staranności przez
    użytkownika. Który na dodatek nie musi być "profesjonalistą w zakresie
    informatyki"
    KJ
    I have become me without my consent.

  • 7. Data: 2016-03-20 13:17:32
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

> [...]

    > Ale tu mówimy o dochowaniu należytej staranności przez
    > użytkownika. Który na dodatek nie musi być "profesjonalistą w zakresie

    To jest już inny przypadek niż ten, którego dotyczyła ta sprawa. Gdyby sąd
    uznał, że dane autoryzacyjne były zdobyte przy użyciu świeżutkiego
    exploita i w takim przypadku nie można mówić o rażącej niedbałości to
    pewnie bym się chwilę zastanowił czy nazwać taki sąd żałosnym. Chociaż i
    tak jest jeszcze wiele rzeczy których użytkownik mógł dopilnować nawet na
    taką okoliczność - np. z jakiej racji komputer a tym bardziej aplikacja do
    łączenia się z bankiem ma mieć prawo do łączenia się z całym internetem w
    chwili robienia przelewu.
    No ale załóżmy że to są już kazmaty informatyki zarezerwowane dla
    "profesjonalistów".
    Tak czy inaczej dla mnie to przykład nie tylko głupoty sądu ale i
    kiepskiej jakości prawa, które powinno pozostawiać możliwie mało pola
    manewru subiektywnej ocenie, a obydwie omawiane sytuacje (dziura w
    bezpieczeństwie i zainstalowanie złośliwego oprogramowania) to przypadki
    bardzo proste do przewidzenia i to nie sąd a przepisy powinne jasno
    określać zarówno to kto ponosi ciężar dowodu jaka z tych sytuacji miała
    miejsce jak i to kto w konsekwencji płaci za wyprowadzone z konta środki.

  • 8. Data: 2016-03-20 13:25:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 20 Mar 2016 11:03:35 +0100, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> wrote:
> [...]
    stron
    > tego nawet nie próbowała sugerować)
    > -po drugie nikt nie powiedział , że bank ponosi odpowiedzialność za

    Ale jest wyraźnie powiedziane w ustawie: transakcje autoryzowane to
    te, które robi użytkownik-strona umowy a nie ktoś inny.
    Proste. Skoro fizycznie transakcji dokonuje osoba trzecia
    nieuprawniona mimo, że narzędziami użytkownika (tutaj hasłem czy
    tanem.wykradniętymi podstępnie) to nie jest to transakcja
    autoryzowana. Logiczne, prawda?

    Oczywiście to jest problem dla banku, który nie jest w stanie
    odróżnic fizycznego użytkownika dokonującego transakcji, albo gorzej:
    inaczej rozumie "autoryzację" niż zakłada to ustawa. Ale to
    niestety jest już ryzyko działalności banku.
    Dlatego w krajach bardziej rozwiniętych już kilkadziesiąt lat temu
    przy wprowadzaniu takich instrumentów płatniczych jak karty kredytowe
    od razu wprowadzono chargeback. I jest w tych krajach świętością
    honorowaną bez zbędnej dyskusji z klientem.
    Ale oczywiście to dotyczy krajów cywilizacyjne rozwiniętych, gdzie
    ryzyko nadużyć możliwych z tego tytułu jest (lub było) marginalne.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-03-20 13:42:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-20 13:17, Rafal Jankowski wrote:
    > Tak czy inaczej dla mnie to przykład nie tylko głupoty sądu ale i
    > kiepskiej jakości prawa, które powinno pozostawiać możliwie mało pola
    > manewru subiektywnej ocenie

    Okiem informatyka: to wynik dziadostwa robionego przez banki. Zwóroc
    uwagę że banki robia wszystko aby "ułatwić" korzystanie z bankowości. Od
    zakładania kond przelewem za grosz przez używanie absurdalnie łatwych do
    złamania zabezpieczeń informatycznych.

    Oczywiście matematyka i informatyka mają skuteczne metody zabezpieczanie
    transakcji (np. tokeny sprzętowe). Problem w tym że znaczna częśc
    społeczeństwa to idioci a znaczna część managerów w bankach to debile.
    Efektem czego systemy zabezpieczeń banków bazują na poziomie mułu czyli
    zakładają że system operacyjny usera jest bezpieczny oraz że imie
    panieńskie babki jest absolutnie nie do podsłuchania podane 40 razy
    przez telefon.

    , a obydwie omawiane sytuacje (dziura w
    > bezpieczeństwie i zainstalowanie złośliwego oprogramowania) to przypadki
    > bardzo proste do przewidzenia

    Nie da się w sposób oczywisty stwierdzić czy twoj komputer posiada
    malware. Nawet zaawansowany informatyk nie jest w stanie tego
    stwierdzić. Windows, bo o nim tu domyslnie mowa, jest pod tym wzgledem
    praktycznie niemożliwy do oceny. Innymi słowy twoje "przypadki proste do
    przewidzenia" powinny zakończyć się absolutnym zakazem uzywania kanałów
    informatycznych do operacji bankowych. Bo można prosto przewidzieć że
    każdy user ma jakieś malware. Da się? Da. To niech nie używa.

    > i to nie sąd a przepisy powinne jasno
    > określać zarówno to kto ponosi ciężar dowodu jaka z tych sytuacji miała
    > miejsce jak i to kto w konsekwencji płaci za wyprowadzone z konta środki.

    Ciężar dowodu? Wiesz, że nie da się w sposob bezwzględny ocenić czy
    komputer użytkownika zawiera malware? Tak technicznie rzecz biorąc, a
    nie prawnie. Technicznie nie masz szans ocenić przy ataku ukierunkowanym
    i unikatowym czy dowolnie wybrany system operacyjny z 3 obecnie
    używanych na rynku [1] jest bez malware. To wynika z faktu że 3 obecnie
    powszechnie używane OSy są po prostu gówno warte pod wzgędem bezpieczeństwa.

    [1] Win, OS X, Linux.

    PS. Banki migrują z tokentów sprzetowych w kierunku gówno wartych SMSów
    itp szitu. Trudno powiedzieć komu należy za to natłuc po mordzie. Byc
    może to "zarządzanie ryzykiem" które sprowadza się do stwierdzenia że
    przeciętny Kowalski nie ma czasu pozwać banku za ich żałosne zabezpieczenie.

  • 10. Data: 2016-03-20 13:49:33
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sun, 20 Mar 2016, Marek wrote:

> [...]
    > że narzędziami użytkownika (tutaj hasłem czy tanem.wykradniętymi podstępnie)
    > to nie jest to transakcja autoryzowana. Logiczne, prawda?

    Ani proste ani nie logiczne, bo wtedy zbędny byłby art 42 ustawy na którą
    się powołujesz.