    From: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ciekawe orzeczenie - bank ma oddać kasę
    Date: Sun, 20 Mar 2016 10:33:04 +0100

    On Sat, 19 Mar 2016, witek wrote:

    > Nareszcie.
    >
    > Skoro bank udostępnia narzędzie, wiedząc, że to narzędzie jest wadliwe i
    > umożliwia wypłatę przez osoby inne niż upoważnione to ponosi za to
    > odpowiedzialność.

    [...]
    "Jak wynika z poczynionych ustaleń, pozwany Bank wywiązywał się z
    obowiązku zapewnienia, że indywidualne zabezpieczenia instrumentu
    płatniczego nie są dostępne dla osób innych niż użytkownik uprawniony do
    korzystania z tego instrumentu, powódka natomiast swoim obowiązkom
    wymienionym w art. 42 ust. 2 ustawy uchybiła, udostępniając instrument
    płatniczy osobom nieuprawnionym przez wpisanie przynajmniej dwukrotnie w
    dniach 22 i 23 maja 2014 r. kodów z listy haseł jednorazowych na
    podstawionej stronie internetowej."
    [...]
    "Dostawca jest obowiązany udowodnić inne okoliczności wskazujące na
    autoryzację transakcji płatniczej przez płatnika albo okoliczności
    wskazujące na fakt, że płatnik umyślnie doprowadził do nieautoryzowanej
    transakcji płatniczej, albo umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa
    dopuścił się naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa
    w art. 42."

    Jak rozumiem sąd uznał, że skoro ta kretynka zainstalowała sobie jakiś
    malware to nie dopuściła się w ocenie tego żałosnego sądu rażącego
    niedbalstwa tylko jakiegoś innego niedbalstwa. Ten kraj mnie osłabia.
    Banki mogą sobie żonglować TOiP jak chcą i wyłudzać w ten sposób od ludzi
    wzięte z czapki kwoty, kablówki mogą wciskać ludziom usługi których nikt
    nie chce i potem domagać się na fakturach kwot wyższych od ustalonego
    abonamentu bo ktoś kliknął nie ten przycisk na pilocie, telekomy zawsze
    bardzo chętnie przywalą opłatę za SMSy przychodzące najlepiej użytkownikom
    umów abonamentowych, bo tam nie ma limitu jak w prepaidzie. To jest
    wszystko wporządku. Ale jak trafi się debil, który poda jakimś bambusom
    swoje dane autoryzacyjne do konta to sąd się pochyla nad jego losem, bo
    <cytat z wyroku>:

    "Jak wynika ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, do
    zainfekowania komputera użytkownika usług bankowości elektronicznej może
    dojść w podstępny, lecz prosty sposób, np. przez kliknięcie przez
    użytkownika w zdjęcie na ekranie czy otwarcie załącznika do wiadomości
    nadesłanej pocztą elektroniczną, informującej np. o nierozliczonych
    płatnościach czy zawierającej rzekome faktury. "

    swoją drogą to uzasadnienie jest wadliwe, bo żaden popularny program
    pocztowy ani przeglądarka nie umożliwiają zainstalowania czegokolwiek
    przez kliknięcie na zdjęcie. Trzeba jeszcze potwierdzić, że chce się
    zainstalować kod na który użytkownik wyraża zgodę i bierze odpowiedzianość
    za jego wykonanie. A to już nie jest klikanie "na zdjęcie" tylko na
    odpowiedni komunikat systemu/programu pocztowego czy przeglądarki.