    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ciekawe orzeczenie - bank ma oddać kasę
    Date: Sun, 20 Mar 2016 13:25:29 +0100

    On Sun, 20 Mar 2016 11:03:35 +0100, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> wrote:
    > -po pierwsze taka sytuacja nie miała miejsca (przynajmniej żadna ze
    stron
    > tego nawet nie próbowała sugerować)
    > -po drugie nikt nie powiedział , że bank ponosi odpowiedzialność za
    > dziury w sofcie po stronie użytkownika

    Ale jest wyraźnie powiedziane w ustawie: transakcje autoryzowane to
    te, które robi użytkownik-strona umowy a nie ktoś inny.
    Proste. Skoro fizycznie transakcji dokonuje osoba trzecia
    nieuprawniona mimo, że narzędziami użytkownika (tutaj hasłem czy
    tanem.wykradniętymi podstępnie) to nie jest to transakcja
    autoryzowana. Logiczne, prawda?

    Oczywiście to jest problem dla banku, który nie jest w stanie
    odróżnic fizycznego użytkownika dokonującego transakcji, albo gorzej:
    inaczej rozumie "autoryzację" niż zakłada to ustawa. Ale to
    niestety jest już ryzyko działalności banku.
    Dlatego w krajach bardziej rozwiniętych już kilkadziesiąt lat temu
    przy wprowadzaniu takich instrumentów płatniczych jak karty kredytowe
    od razu wprowadzono chargeback. I jest w tych krajach świętością
    honorowaną bez zbędnej dyskusji z klientem.
    Ale oczywiście to dotyczy krajów cywilizacyjne rozwiniętych, gdzie
    ryzyko nadużyć możliwych z tego tytułu jest (lub było) marginalne.

    --
    Marek