    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ciekawe orzeczenie - bank ma oddać kasę
    Date: Sun, 20 Mar 2016 13:42:03 +0100

    On 2016-03-20 13:17, Rafal Jankowski wrote:
    > Tak czy inaczej dla mnie to przykład nie tylko głupoty sądu ale i
    > kiepskiej jakości prawa, które powinno pozostawiać możliwie mało pola
    > manewru subiektywnej ocenie

    Okiem informatyka: to wynik dziadostwa robionego przez banki. Zwóroc
    uwagę że banki robia wszystko aby "ułatwić" korzystanie z bankowości. Od
    zakładania kond przelewem za grosz przez używanie absurdalnie łatwych do
    złamania zabezpieczeń informatycznych.

    Oczywiście matematyka i informatyka mają skuteczne metody zabezpieczanie
    transakcji (np. tokeny sprzętowe). Problem w tym że znaczna częśc
    społeczeństwa to idioci a znaczna część managerów w bankach to debile.
    Efektem czego systemy zabezpieczeń banków bazują na poziomie mułu czyli
    zakładają że system operacyjny usera jest bezpieczny oraz że imie
    panieńskie babki jest absolutnie nie do podsłuchania podane 40 razy
    przez telefon.

    , a obydwie omawiane sytuacje (dziura w
    > bezpieczeństwie i zainstalowanie złośliwego oprogramowania) to przypadki
    > bardzo proste do przewidzenia

    Nie da się w sposób oczywisty stwierdzić czy twoj komputer posiada
    malware. Nawet zaawansowany informatyk nie jest w stanie tego
    stwierdzić. Windows, bo o nim tu domyslnie mowa, jest pod tym wzgledem
    praktycznie niemożliwy do oceny. Innymi słowy twoje "przypadki proste do
    przewidzenia" powinny zakończyć się absolutnym zakazem uzywania kanałów
    informatycznych do operacji bankowych. Bo można prosto przewidzieć że
    każdy user ma jakieś malware. Da się? Da. To niech nie używa.

    > i to nie sąd a przepisy powinne jasno
    > określać zarówno to kto ponosi ciężar dowodu jaka z tych sytuacji miała
    > miejsce jak i to kto w konsekwencji płaci za wyprowadzone z konta środki.

    Ciężar dowodu? Wiesz, że nie da się w sposob bezwzględny ocenić czy
    komputer użytkownika zawiera malware? Tak technicznie rzecz biorąc, a
    nie prawnie. Technicznie nie masz szans ocenić przy ataku ukierunkowanym
    i unikatowym czy dowolnie wybrany system operacyjny z 3 obecnie
    używanych na rynku [1] jest bez malware. To wynika z faktu że 3 obecnie
    powszechnie używane OSy są po prostu gówno warte pod wzgędem bezpieczeństwa.

    [1] Win, OS X, Linux.

    PS. Banki migrują z tokentów sprzetowych w kierunku gówno wartych SMSów
    itp szitu. Trudno powiedzieć komu należy za to natłuc po mordzie. Byc
    może to "zarządzanie ryzykiem" które sprowadza się do stwierdzenia że
    przeciętny Kowalski nie ma czasu pozwać banku za ich żałosne zabezpieczenie.