  • 1. Data: 2008-11-20 09:18:47
    Temat: [pr] Dozwolone do lat siedemdziesięciu
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dozwolone do lat siedemdziesięciu
    20-11-2008, ostatnia aktualizacja 20-11-2008 01:43

    Emeryt, nawet z zasobnym kontem, może nie dostać karty kredytowej, jeśli
    bank uzna, że jest za stary

    Pan Ireneusz wnioskował o kartę kredytową w Millennium. Ma w tym banku duży
    depozyt. Regularnie na jego konto wpływa emerytura, której nie podejmuje w
    całości, ponieważ ma też inne udokumentowane źródła dochodu.

    Nasz czytelnik spodziewał się więc, że kartę dostanie bez problemu.
    Tymczasem spotkał się z odmową. Bank uzasadnił ją tym, że pan Ireneusz
    skończył 70 lat, dlatego nie może dostać karty w standardowej procedurze.
    Wszystko, na co może liczyć, to karta zabezpieczona lokatą o wartości 125
    proc. przyznanego limitu kredytowego.

    Pan Ireneusz nie przyjął propozycji. Uznał, że żądając dodatkowych
    zabezpieczeń, bank dyskryminuje osoby starsze. Postanowił zainteresować
    sprawą rzecznika praw obywatelskich.

    Możliwe są odstępstwa

    Bank Millennium przyznaje, że zgodnie z jego wewnętrznymi procedurami kartę
    kredytową na ogólnych zasadach może dostać tylko osoba, która nie ukończyła
    70. roku życia. - Na podstawie historii współpracy klienta z bankiem
    możliwe jest odstępstwo od procedury i przyznanie karty na indywidualnych
    zasadach - tłumaczy Dorota Hołownia z biura prasowego banku.

    Przy pożyczkach gotówkowych bank jest bardziej liberalny, bo granicą wieku
    jest 75 lat. Starsi klienci mogą otrzymać pożyczkę tylko na podstawie
    indywidualnej decyzji analityka kredytowego.

    Wymagany depozyt lub poręczenie

    Podobne ograniczenia obowiązują w innych bankach. Osoby starsze często
    muszą przedstawiać dodatkowe zabezpieczenia, są im przyznawane niższe
    kwoty, a wnioski o kredyt są poddawane indywidualnej, szczegółowej
    analizie.

    W Dominet Banku górną granicą - zarówno dla kart kredytowych, jak i
    pożyczek gotówkowych - jest 75 lat. W Invest-Banku osoba, która ukończyła
    75 lat, otrzyma kredyt tylko wtedy, gdy spełni jeden z dodatkowych
    warunków: przystąpi do kredytu wspólnie z młodszą osobą (dodatkowo jej
    zarobki muszą być wyższe niż dochody seniora), uzyska poręczenie takiej
    osoby lub zabezpieczy kredyt np. depozytem. BOŚ nie wyznaczył górnej
    granicy wieku dla starających się o kartę. Natomiast pożyczkę w
    standardowej procedurze mogą dostać osoby poniżej 75. roku życia.

    W Fortis Banku posiadaczem karty kredytowej może zostać osoba do 68 lat, w
    wyjątkowym wypadku - starsza, i to bez dodatkowych zabezpieczeń (decyzja
    jest podejmowana indywidualnie). Przy pożyczkach gotówkowych limit wiekowy
    nie obowiązuje. W BPS maksymalny wiek osoby wnioskującej o kartę kredytową
    w procedurze standardowej wynosi 70 lat. Starsi klienci muszą przedstawić
    poręczyciela. Przy pożyczce gotówkowej bank nie określa maksymalnego wieku.
    W Nordea Banku górną granicą jest 70 lat, a w przypadku dwóch rodzajów kart
    kredytowych, do których dodawane jest ubezpieczenie - nawet 65 lat.

    Wspólnie z dzieckiem

    PKO BP nie określa jednoznacznie górnej granicy wieku. Zastrzega natomiast,
    że klienci powyżej 65. roku życia nie są objęci ubezpieczeniem na życie
    dołączanym do karty kredytowej. Decyzja o wydaniu karty lub udzieleniu
    pożyczki jest podejmowana indywidualnie. Ale gdy wniosek składa osoba
    powyżej 70. roku życia, ,,bank zwraca szczególną uwagę na sposób
    zabezpieczenia kredytu". Ta formuła w praktyce oznacza, że może poprosić
    np. o przedstawienie poręczyciela.

    Inne ograniczenia obowiązują w bankach z grupy BRE, czyli mBanku i
    MultiBanku. Na ogólnych zasadach szybkie kredyty są udzielane osobom, które
    nie ukończyły 70. roku życia. Starsi klienci mogą w ten sposób pożyczyć
    tylko równowartość swoich średnich miesięcznych dochodów. Gdy jest im
    potrzebna większa kwota, muszą wnioskować o kredyt wspólnie z młodszą
    osobą, której dochody są przynajmniej takie same (mBank) lub wyższe
    (MultiBank) niż dochody seniora.

    Decyzja podejmowana indywidualnie

    Niektóre banki nie wyznaczają górnej granicy wieku klientów korzystających
    z szybkich produktów kredytowych i deklarują, że wszystkie decyzje
    podejmują indywidualnie, kierując się tylko zdolnością kredytową. Taką
    politykę prowadzą m.in.: Bank Pocztowy, BGŻ, Citi Handlowy, ING, Kredyt
    Bank, Pekao SA i Toyota Bank.

    Do tej samej grupy, z pewnym zastrzeżeniem, można zaliczyć BZ WBK. Tutaj w
    przypadku kredytów z ubezpieczeniem klient nie może w dniu zakończenia
    umowy przekroczyć 65 lat. Pozostałe produkty kredytowe, przynajmniej w
    teorii, są dostępne niezależnie od wieku klienta.

    Formuła, że bank podejmuje decyzję indywidualnie, nie odbiera seniorowi
    szans na uzyskanie kredytu, ale też nie gwarantuje, że jego wniosek
    zostanie rozpatrzony pozytywnie. Co więcej, bank nie musi uzasadniać, jakie
    były powody decyzji odmownej. Dlatego część klientów jest odprawiana z
    kwitkiem, nawet nie wiedząc, że faktycznym powodem odmowy był ich wiek.

    żródło: Rzeczpospolita

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Galeria foto Piętrus KM Bombardier http://foto.3mam.net

  • 2. Data: 2008-11-20 10:25:12
    Temat: Re: [pr] Dozwolone do lat siedemdziesięciu
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:
    > Dozwolone do lat siedemdziesięciu
    > 20-11-2008, ostatnia aktualizacja 20-11-2008 01:43
    >
    > Emeryt, nawet z zasobnym kontem, może nie dostać karty kredytowej, jeśli
    > bank uzna, że jest za stary

    tzw. aging czyli dyskryminacja ze względu na wiek jest niedopuszczalna,
    poza tym czy klient nie może wykupić stosownego ubezpieczenia na wypadek
    śmierci? składka byłaby pewnie nieco wyższa niż w przypadku np.
    30-latka, ale bank nie musiałby się martwić o spłatę zadłużenia...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2008-11-20 10:36:47
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 20 Nov 2008 11:25:12 +0100, RobertS napisał(a):

    > czy klient nie może wykupić stosownego ubezpieczenia na wypadek śmierci?
    > składka byłaby pewnie nieco wyższa niż w przypadku np. 30-latka, ale
    > bank nie musiałby się martwić o spłatę zadłużenia...

    Nieco? Pamiętaj, że ubezpieczyć można się zdarzenia przyszłego (i
    częściowo choćby niepewnego).

    Z drugiej mańki idą teksty o tym, jak to banki dają starszym osobom
    karty, a później rodzina dziedziczy długi (też niedawno był najazd).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2008-11-20 17:21:30
    Od: "Błażej" <e...@p...fm>

    W dzisiejszym wydaniu Gazety Wyborczej był artykuł noszący znamienny tytuł:
    "Polska to nie jest kraj dla starych ludzi".

    Takie są obecnie realia, dyskryminuje się najsłabszych, a takie są osoby w
    podeszłym wieku. Jest to wysoce naganne moralnie, ale biznes rządzi się
    swoimi prawami.

    Błażej

  • 5. Data: 2008-11-20 17:36:27
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    swoja droga ciekawe co by bylo, gdyby klient mial karte wczesniej
    wyrobiona... od 70-tki mu zablokuja?