  • Data: 2019-10-06 17:24:47
    Temat: Re: o co chodzi z frankowiczami?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Szymon" qn9po1$151j$...@g...aioe.org

    frankowcze? Jakie są sposoby rozwiązania konfliktu?

    > Chcą, aby kredyt w PLN był kredytem w PLN, bez punktu odniesienia do CHF.

    Mam swe lata -- pamiętam czasy, gdy obalano komunę także dlatego,
    że komuna zabraniała w Polsce używania obcych walut poza PEW itp.
    miejscami. BTW -- w PEW można było używać waluty zamiennej, jaką
    były bony. ;)

    Oficjalne ogłoszenia publikowane w gazetach PRLi:

    - Bony kupię
    - Bony sprzedam

    czytano:

    - walutę (zwykle dolary amerykańskie) kupię
    - walutę (zwykle dolary amerykańskie) sprzedam...

    > Oszustwo polegało na tym, iż ustalano kurs dowolnie przez długi czas.

    Już raz zapytałem -- czy to prawda, że Broni_sław tę praktykę ukrócił?
    [zaorał, zabronował lub zabronił?]

    > Wyobraź sobie, że udzielę Ci kredytu na kwotę 100.000 zł. Ale umawiamy się, że to
    równowartość 25.000 USD (4zł/1USD). Przy czym na
    > konto dewelopera wpływa PLN, Ty spłacasz PLN (pierwotnie nie było możliwości spłaty
    w walucie), dług jest w PLN. Nigdy USD nie
    > zostało użyte. To tylko przelicznik. W dniu podpisania umowy rata wynosi 1000 zł
    (czyli 250 USD). Teraz... Podpisałeś. No to (tu
    > skrajny przykład dla zrozumienia problemu) podnoszę Ci kurs USD/PLN do 10 zł za 1$
    i każę płacić 2500 zł raty. Dlaczego? Bo tak.
    > Bo nigdzie nie ustaliliśmy jak ja ten kurs mam wyliczać.

    Widać wyraźnie (pierwszy? błąd kredytobiorcy.
    Tu potrzebny psychiatra, nie prawnik.

    - Kredytobiorca ryzykuje w ciemno majątek życia
    - lecz mnie Grupowicze nakazują czytanie umów
    dotyczących kart debetowych czy kont, gdzie
    moje ryzyko zwykle nie wkracza w złotą
    dwucyfrowość miesięcznie

    > To sobie wyliczam tak. Pewnie chciałbyś mi przynosić 250 USD (np. kupione w
    kantorze za 1000 zł). Zonk! Kredyt walutowy można było
    > spłacić jedynie w PLN. Dawaj złotówki i módl się, aby mi nie przyszło do głowy za
    miesiąc ustalić 15zł za dolara.

    Albo 150 zł. ;)

    > Sposób rozwiązania konfliktu: pozbawić banki nienależnych zysków.

    Czy TSUE jakkolwiek dotknął tego tematu?

    > Owe "straty" są wirtualne. Jeśli umówimy się, że kupisz ode mnie milion jajek po
    0,40 zł/szt (denominowane w USD za 0,1) to jesteś
    > mi winien 400.000 zł. (100.000 $). Ja jednak wymyślę sobie kurs 40zł za 1 $. I już
    mi wisisz 4.000.000 zł. Jesteś w stanie te jaja
    > komuś sprzedać? No nie - nie w tej cenie. Po kilkunastu latach spłaty kredytu po
    kilkadziesiąt tys. rocznie wielu frankowiczów ma
    > nadal więcej do spłaty niż mieszkanie jest warte.

    Czy jednak rzeczywiście dlatego, że banki liczyły wg swego kursu,
    czy może dlatego, że rzeczywista cena franka szwajcarskiego
    wyrażona polskimi złotówkami poszła w górę?

    > Ty utknąłeś z jajami... Ja się nie godzę, na "wyprostowanie" sytuacji, bo będę miał
    stratę 3,6 mln (plus to co zarobiłbym
    > uczciwie). Zatem ja płaczę nad "stratami" i finansuję kampanię "widziały gały, co
    brały".

    Ile płacisz? ;)

    --