    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt w CHF czy komuś mógł się opłacać?
    Date: Thu, 20 Jan 2022 19:53:26 +0100

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No wlasnie przez wiele lat spadla.
    > Wzrosla dopiero niedawno ... i zobaczymy do ilu jeszcze wzrosnie.

    Generalnie wartości nieruchomości rosły do ~ 2008 roku, i to szybko.
    Np. mieszkania pod koniec ubiegłego wieku, w korzystnej okolicy,
    kosztowały po 1600 zł/m2 (dziura w ziemi), na początku wieku 3000 zł -
    4200 zł ($1000) to było drogo - a pod koniec pierwszego dziesięciolecia
    obecnego millennium ludzie płacili - w gorszym miejscu - po 9 kzł/m2.

    Natomiast po pęknięciu bańki trudno IMHO mówić o wzroście. To raczej
    złotówka (i w ogóle waluty) spadają.
    11 kzł/m2? To jest znacznie taniej niż 9 kzł/m2 w 2008 r. (czy kiedy to
    tam było).

    Z tym że nie zajmuję się statystyką, po prostu 20% wzrostu ceny
    nominalnej w ciągu ostatnich kilkunastu lat to jest nic.

    Fakt, że ceny w 2008 r. były z Księżyca, więc może ten spadek jest
    racjonalny.

    > Poza tym jak bys mnie w 2008 pytal, co o tym sądzic,
    > to bym napisal, ze wzrost kursu walut oznacza wzrost ceny mieszkan,
    > wysoki Wibor, a wiec i wysokie raty kredytu PLN. I wzrost zarobkow.
    >
    > A tu d* - wszystko odwrotnie. Wkurzajace.
    > No - zarobki rosły. Przeciętnie.

    Wzrost kursu walut jest mały, ale nie tylko złotówka podlega inflacji
    (złotówka jednak bardziej, ponieważ państwo osłabia ją w celu
    wyciągnięcia kasy ze społeczeństwa w ten sposób, bez formalnego
    pokazywania deficytu budżetowego). Prawdziwy spadek wartości PLN jest
    znacznie większy, oczywiście zależy to od "koszyka" - ale w ciągu
    ostatnich kilku lat złotówka straciła przynajmniej połowę wartości.

    Zarobki efektywnie cały czas maleją, w ciągu ostatnich kilku lat
    społeczeństwo cały czas ubożeje. Oczywiście konkretne przypadki mogą być
    różne, ubogie rodziny wielodzietne prawdopodobnie wyszły nieco na plus.

    Realna wartość mieszkań spada razem ze spadkiem zamożności
    społeczeństwa.

    BTW nie jest to tylko polska specyfika, chociaż tu u nas jest to
    posunięte znacznie dalej niż w innych krajach - przypuszczalnie
    w procesie gotowania żaby jesteśmy znacznie bardziej zaawansowani.
    --
    Krzysztof Hałasa