  • Data: 2022-01-20 21:14:54
    Temat: Re: kredyt w CHF czy komuś mógł się opłacać?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > W stolicy?
    > Budowano cos wtedy, czy z braku kredytow raczej nie?

    Owszem. Budowano, raczej trudno było coś kupić na rynku pierwotnym,
    nawet jak ktoś miał pieniądze (w rynkowej ilości, bo jeśli
    w nieograniczonej, to jasne że nie miał takich problemów).

    > Ale jesli umiarkowa cena jest 3000/m, to czy aby na pewno da sie
    > wybudowac za 1600?

    Ale tamto, tak jak napisałem, było nieco wcześniej. Wzrost był szybki.

    > Zrozumiale, ze nikt nie da 12k gdzies na peryferiach, ale
    > czy da sie wybudowac tak tanio?
    > Czy 7k to sa realne koszty, a kto chce w dobrym miejscu ... no coz,
    > musi doplacic.

    Pewnie tak, kwestia także działki.

    > zarobki wzrosly, ale tez to nie jest wzrost w 14 lat, tylko w rok czy
    > dwa ... kolejna banka?

    Zarobki realnie wzrosły... niektóre. Minimalne może. Generalnie, raczej
    realnie spadły.

    > Zalezy w czym wyceniac.
    > W butach, ubraniach, samochodach, telewizorach, mieszkaniach, meblach,
    > jablkach, masle, chlebie, jajkach ...

    Jasne. Żywność - oczywiście (tylko taka sama). Kiełbasa zdrożała o 100+%
    w ciągu ostatnich kilku lat (mam na myśli prawdziwą wędlinę).
    Buty, ubrania itd. - jasne, tylko porównywalne.
    Bardzo zdrożało "utrzymanie" nieruchomości.
    Telewizory nie nadają się do takich porównań, ale już np. robot kuchenny
    - owszem (staniały, nawet nominalnie, chociaż spadła też jakość).

    > Naprawde?

    Takie są moje obserwacje.
    Stać nas na mniej niż 10 lat temu.
    Po wejściu do Unii poprawiało się przez kilka lat - może z dziesięć.
    Ale później trend się odwrócił. Głównym problemem jest inflacja, której
    istnienie/wysokość jeszcze rok temu ludzie w ogóle negowali
    (alternatywnie twierdzili, że jest korzystna - no bo jest, tyle że nie
    dla nich).

    > A moze tylko mi sie wydaje, ze jest zanik przemysłu?

    Duża część jest wysłana do Azji. I np. do Polski :-)
    --
    Krzysztof Hałasa