  • Data: 2020-10-08 15:25:39
    Temat: Re: Żądanie okazania dowodu osobistego przez banki
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 8 Oct 2020 01:29:20 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:
    > Są dwie osobne kategorie:
    > - dokumenty stwierdzające tożsamość
    > - dokumenty pozwalające na ustalenie tożsamości - ale ich główna
    > rola jest inna.

    Ok ale potrzebuje podstawę prawną do nieuznawania pj. przez bank
    innymi słowy dlaczego stwierdzenie tożsamości nie jest tożsame z jej
    ustaleniem w tym przypadku.

    > A seryjnie jest jakieś specjalne rozporządzenie, że w banku
    > przy wpłacie/wypłacie może być prawo jazdy, ale do uzna
    > wania przy innych operacjach już bank nie jest zmuszony?

    Odwrotnie: przy wpłacie/wypłacie musi być d.o. bo do tego jest
    dedykowana regulacja tj ustawa przeciwko praniu paniedzy, wg art 2
    pkt 10. kasjer musi stwierdzić czy osoba wpłacająca/wypłacająca jest
    tzw. osobą eksponowaną pełniąca funkcje wymienione w ustawie. Dotyczy
    to:

    a) szefów państw, szefów rządów, ministrów, wiceministrów, sekretarzy
    stanu, podsekretarzy stanu, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej
    Polskiej, Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesa Rady Ministrów,
    b) członków parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych, w tym
    posłów i senatorów,
    c) członków organów zarządzających partii politycznych,
    d) członków sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych
    organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają
    zaskarżeniu, z wyjątkiem trybów nadzwyczajnych, w tym sędziów Sądu
    Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Naczelnego Sądu
    Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych oraz sędziów
    sądów apelacyjnych,
    e) członków trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych,
    w tym Prezesa oraz członków Zarządu NBP,
    f) ambasadorów, charges d'affaires oraz wyższych oficerów sił
    zbrojnych,
    g) członków organów administracyjnych, zarządczych lub nadzorczych
    przedsiębiorstw państwowych, w tym dyrektorów przedsiębiorstw
    państwowych oraz członków zarządów i rad nadzorczych spółek z udziałem
    Skarbu Państwa, w których ponad połowa akcji albo udziałów należy do
    Skarbu Państwa lub innych państwowych osób prawnych,
    h) dyrektorów, zastępców dyrektorów oraz członków organów organizacji
    międzynarodowych lub osoby pełniące równoważne funkcje w tych
    organizacjach,
    i) dyrektorów generalnych w urzędach naczelnych i centralnych organów
    państwowych, dyrektorów generalnych urzędów wojewódzkich oraz
    kierowników urzędów terenowych organów rządowej administracji
    specjalnej;
    12) osobach znanych jako bliscy współpracownicy osoby zajmującej
    eksponowane stanowisko polityczne - rozumie się przez to:
    a) osoby fizyczne będące beneficjentami rzeczywistymi osób prawnych,
    jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub
    trustów wspólnie z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne
    lub utrzymujące z taką osobą inne bliskie stosunki związane z
    prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) osoby fizyczne będące jedynym beneficjentem rzeczywistym osób
    prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości
    prawnej lub trustu, o których wiadomo, że zostały utworzone w celu
    uzyskania faktycznej korzyści przez osobę zajmującą eksponowane
    stanowisko polityczne;

    Natomiast np. podpisania aneksu do umowy już takiej dedykowanej
    regulacji nie znajduję, stąd pytanie.

    --
    Marek