    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Podwyżki w santander od grudnia.
    <5f651709$0$540$65785112@news.neostrada.pl> <8...@a...kjonca>
    <5...@g...com>
    <8...@a...kjonca>
    <9...@g...com>
    <8...@a...kjonca>
    <0...@g...com>
    <5f6a2e69$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <5f6e5a7e$0$514$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <8...@a...kjonca> <m...@p...waw.pl>
    <5f6f5438$0$17365$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 28 Sep 2020 23:38:32 +0200

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > "Podstawą prawną polecenia zapłaty jest ustawa o usługach płatniczych,
    > ustawa prawo bankowe oraz porozumienie międzybankowe w sprawie
    > stosowania polecenia zapłaty z dnia 1 czerwca 1998 r.
    >
    > Na mocy aneksu nr 8 do Porozumienia z dniem 1 czerwca 2019 zgoda
    > pozyskana przez wierzyciela nie musi być rejestrowana w banku płatnika
    > celem realizacji polecenia zapłaty. "

    No to po mojemu to nie jest żadna podstawa prawna wiążąca klienta,
    natomiast ciekawe co się ew. stanie po 56 dniach?
    Bo klient może złożyć reklamację i nie bardzo widzę jak bank miałby się
    przed tym bronić. Przecież nie dysponuje żadnym dowodem, że klient
    udzielił zgody, a chyba nie ma jeszcze zasady, że trzeba zaglądać do
    banku częściej niż raz na dwa miesiące, bo inaczej wszystko może
    przepaść.

    Tekst w linku informuje, że to jest bardzo bezpieczne, bo można w ciągu
    56 dni odwołać PZ. Moim zdaniem, gdyby po 56 dniach nie można było
    skutecznie odwołać takiego PZ, na które "wierzyciel" nie miał zgody (lub
    nie potrafi tego bezspornie udowodnić), to to nie byłoby w żaden sposób
    bezpieczne. To byłoby bardzo niebezpieczne.

    Przy czym nie mam tu na myśli ew. sądzenia się z "wierzycielem"
    o bezpodstawne wzbogacenie, czy nawet oszustwo itd. "Wierzyciel" nie
    jest stroną, za tego typu zobowiązania musi odpowiadać przed klientem
    bank.

    Druga sprawa: czy takie PZ da się łatwo znaleźć w historii? Mam
    wątpliwości.
    --
    Krzysztof Hałasa