    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Mielenie wody młynkiem do cukry...
    Date: Sat, 4 Mar 2023 00:33:30 +0100

    W dniu 1 mar 2023 o 10:53, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Aby mieszkania potaniały w relacji do zarobków -- trzeba
    > zmniejszyć koszt budowy mieszkań lub zwiększyć zyskowność
    > zarobkowej pracy... Komplikowanie prawa (dopłatami) jedynie
    > *pogorszy* sprawę...

    dofinansowywanie Aldony i Bronisława --> zysk Celiny --> zysk
    Developerów oraz wyborcza wygrana Donalda

    To jakby Obajtkowa droga:

    zmonopolizowanie węglowodorów --> podniesienie hurtowych cen
    tychże węglowodorów --> wyssanie pieniędzy z portfeli
    podatników --> przekazanie *drobnej* części tych zysków
    do budżetu państwa oraz do prywatnych, zazwyczaj
    monstrualnych ;) korporacji...

    Rzekomo PiS wojuje ;) przeciwko tymże korporacjom.

    Wg mnie -- skoro udziałowcami Orlenu są także obce nam kapitały,
    w interesie Polaków jest *obniżanie* zysków tejże spółki, nie
    podwyższanie... Oczywiście w granicach prawa -- niepodwyższanie
    cen i niemonopolizowanie rynku nie narusza prawa; właśnie nadużywanie
    pozycji monopolisty i ciągnięcie zysków z tegoż nadużywania może być
    postrzegane jako naruszenie prawa...

    Oczywiście zaniżanie zysków za sprawą zaniżania cen paliwa może
    prowadzić do bogacenia się obcokrajowców, co nie musi być zgodne
    z polskim interesem. [obcokrajowiec przyjedzie do Polski, by tutaj
    kupić tanie paliwo i przy okazji -- coś zje, coś kupi, może nawet
    gdzieś przenocuje (skoro tu taniej niż u niego) zabierając miejsce
    Aldonie, lub nawet da Aldonie dorobić tak, by ta nie musiała
    płacić PIT?... Kaczyński kiedyś radził pielęgniarkom dorabianie...]

    -=-

    Tusk czy Obajtek -- co za różnica?!

    -=-

    Zamiast powoli sączyć pieniądze podatników w kieszenie developerów,
    by zwiększyli szybkość budowania, można iść prostszą drogą -- czyli
    państwo może kupić mieszkania od developerów i przejąć rolę Celiny...

    (dlatego spadnie cena wynajmu, że mieszkań przybędzie w relacji do
    liczby chętnych a tychże mieszkań przybędzie dlatego, że developerzy
    otrzymają więcej zamówień i szmalu od Celin, otrzymujących szmal od
    Aldon i Bronisławów, otrzymujących szmal od państwa...)

    Zamiast wysysać pieniądze węglowodorami i *drobną* część zysków
    przekazać do budżetu -- można *nie zabierać* podatnikom inflacyjnie...

    Wzrost ceny węglowodorów to jednocześnie spadek obrotów
    tymiż i wzrost ogólnej inflacji, czyli zmniejszenie PKB...

    -=-

    Co innego, gdyby Obajtek *wypracował* zysk -- zmniejszył marnotrawstwo,
    obniżył koszty produkcji czy przeróbki, wynegocjował niższe ceny
    za granicą *bez zwiększania cen Orlenu*...

    -=-

    Tusk czy Obajtek -- jedna chwała!

    -=-

    Państwo może kupić mieszkania od developerów i może także ,,pomóc''
    tymże developerom -- choćby zmniejszając różne obciążenia formalne...

    Mieszkaniowy VAT to 8% -- więc jakieś wsparcie już jest. Można by
    zakontraktować budowane mieszkania, można poręczyć tanie kredyty
    w bankach... (koszt kredytu bywa wysoki z uwagi także na ryzyko
    niespłacenia; obligacje państwowe są znacznie niżej wycenione
    niż komercyjne kredyty -- co (; by było, gdyby ;) państwo tymi
    obligacjami kredytowało zakontraktowane mieszkania?...)

    -=-

    Tusk i Kaczyński biorą udział w wyścigu szczurów -- prześcigając
    się prymitywnymi chwytami...

    Emeryci nieźle teraz mają? -- eksploatacyjne koszty własnego mieszkania
    wzrosły niedawno o więcej złotówek (w zestawieniu z ubr.) niż emerytura
    mojej matki... Gdzie pokrycie innych wydatków? -- jedzenia, ubrań, leków?...

    [pralka Whirlpoola znów podrożała... wiadomo -- wzrósł popyt z uwagi
    na waloryzację pośpiesznie drukowanych emerytur... prawe kolano znów
    w ortezie, choć niczego nie dźwigałem...]

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'