  • Data: 2022-04-27 15:01:45
    Temat: Re: Konto w walucie a bezpieczeństwo na wypadek inflacji
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    środa, 27 kwietnia 2022 o 11:25:15 UTC+2 witrak() napisał(a):
    > Piszesz o przypadku, gdy robisz to systematycznie.
    > A jak po prostu ktoś płaci w złotych kartą podpiętą do tego konta w euro i bank
    obciąża go kwotą złotówek po własnym kursie?
    > Miałby to przeliczać za każdym razem? Tu za zapałki, tam po innym kursie za butelkę
    mineralnej... :-)

    > Udzielasz informacji niepełnej...
    > I do tego wszyscy później potwierdzają to - też przez przemilczenie szczególnego
    przypadku...

    Ale co jest szczególnego w tym przypadku?
    Tak samo kupujesz walutę (powiedzmy że hurtem) i sprzedajesz (w detalu).
    Zawsze obowiązuje zasada FIFO.

    Tutaj różnica w stosunku do prób zarobienia będzie tylko taka, że jak płacić będziesz
    zupełnie w ciemno w warunkach jakiej takiej stabilności, to prawie na pewno dochodu
    nie osiągniesz, bo przy oscylacji wokół "średnio stabilnego" kursu tyle samo na tych
    transakcjach stracisz, co zyskasz - a do tego jeszcze masz koszty spreadu przy
    zakupie euro oraz prowizji operatora karty.

    Ale gdyby kurs systematycznie leciał na łeb (a że nie jest to niemożliwe, pokazał
    kryzys w 2009), to zyskujesz - i podatek się należy.
    I żeby było jasne - masz to policzyć sam, a jak się pomylisz, to dowalą karę.

    Do rozpatrzenia jeszcze sytuacja, gdy ktoś zarabia w euro, a wydaje to na życie
    kupując towary za złotówki, i rozlicza się z polskim US.
    Hmm, no tego już chyba nie da rady wcisnąć pod dochód z handlu walutą, bo jednak tej
    waluty nie kupujesz (choć wciąż sprzedajesz).
    Pozostaje tylko kwestia, po jakim kursie (z którego dnia) należy przeliczać te euro
    na złotówki obliczając przychód do PIT?