    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: "Kierenkami kufry wyklejałaś!"
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 28 Jul 2022 14:24:40 +0200

    On Wed, 27 Jul 2022 08:13:01 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    > i wyszła ciekawostka - dość częsta zmiana wzorów.
    > Np. obecnie w obiegu są tylko dwie serie:
    > - seria F - 20- i 50-funtówka, 20-stka z 2007, 50-tka z 2011 - i obie
    > ważne tylko do końca września (tego września, 2022)
    > - seria G - 5, 10, 20 i 50 - w obiegu od 2016, 2017, 2020 i 2021
    >
    > Niby ta seria G to coś nowego, bo pierwsza polimerowa, ale jak się
    > spojrzy wstecz, to wszystkie w miarę nowe banknoty funtowe (od 1978)
    > były w obiegu nie dłużej niż 22 lata, a średnio to poniżej 15.
    >
    > Środek przeciwko zakopującym banknoty w ogródku (Piter pewnie coś o tym wie ;) ?

    A one w ogole traca waznosc?
    Bo cos Brytyjczycy dumni byli, ze u nich pieniadze sa wieczne,
    a na banknotach zamiast "bilety NBP sa ...niczym w Polsce",
    jest "I promise to pay on demand ...", a słowo Lorda Dyrektora
    zobowiazuje :-)

    > Porównując to z innymi:
    > - złotówki - wciąż ważne są banknoty wprowadzone w 1995 (choć pewnie jedynie
    > 100 i 200 się jeszcze uchowały, inne wypadły z obiegu w wyniku naturalnego
    > niszczenia - choć w sumie starej 100-tki też już dawno nie widziałem
    > przy wypłatach z bankomatu),

    Ja malo gotowki uzywam, ale te starsze ciagle widuje.
    Nie zuzywaja sie tak bardo?
    Czy co rusz jakis emeryt odchodzi i zostawia skarpete oszczednosci.

    A swoja droga - wychodzi mi, ze zakres numeracji, to juz dawno
    przekroczylismy.
    A co w swiecie euro? Tam banknotow jeszcze wiecej, to oni chyba
    czesciej przekręcaja liczniki.

    A swoja droga - cos mi chodzi po glowie, ze mam gdzies jeszcze portfel
    z funtami sprzed lat ...

    > - dolary - bankomat citka potrafi dać (na szczęście też przyjmuje z powrotem ;)
    > nawet takie z 1990, jeszcze z małym portretem Franklina - oprócz tego te z większym
    > portretem, ale jeszcze biało-szare, bez nowych zabezpieczeń,
    > no i ten najnowsze niebieskawe z tęczowymi paskami (choć też kilka serii,
    > od 2009 do 2017 - co ciekawe te z 2009 są troszkę mniejsze, takie bardziej obcięte
    na brzegach,
    > tak z 0,5mm do 1mm z każdej strony) - choć bardzo jestem ciekawy,
    > co by na taką 100-tkę z 1990 powiedzieli w sklepie w USA...

    do wyboru:
    -nic, ciagle w obiegu,
    -"sorry, no longer valid"
    -"is it real money"

    Pytanie, czy da sie gdzies w banku wymienic :-)

    J.