    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    <60633bfb$0$521$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <606498e4$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <6064abf6$0$551$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <606c7466$0$543$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <607028f0$0$501$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    <o...@4...net>
    Date: Wed, 14 Apr 2021 22:14:12 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A czy te dodatkowe tryby byly pod Int 10 ... nie pamietam, troche
    > upierdliwe by to bylo, bo numerki niestandardowe ...

    Były. Listę można łatwo sprawdzić np. w "Interrupt list" Ralfa Browna.
    Były też różne cuda, np. po dodaniu 0x80 ekran nie był kasowany itp.
    W jakichś tam kartach, jeśli nie pomyliłem, można było ustawić liniowy
    bufor (1 MB) w dowolnym "oknie" w pamięci (na granicy 1 MB). Zdaje się,
    że późniejsze płyty główne (jak już komputery zaczęły mieć 16 MB - to
    raczej 486 niż 386) miały opcje zarezerwowania 1 lub 2 MB od 14 MB na
    ISA, i może gdzieś tam dało się to przemapować? Bez przemapowania to
    trochę średnio, bo jeszcze nie było "E820", system "widziałby" tylko
    14 MB w ogóle.

    Z tym że 486 zwykle używały VLB, nie ISA VGA, aczkolwiek były karty VLB
    z przestrzenią adresową 16 MB, jak w ISA (np. wczesne Cirrusy Logiki
    VLB).

    > I mnie wcale dluga poswiata nie byla potrzebna.
    > Wszak 50Hz to tyle, co zwykly TV, a on nie meczyl oczu miganiem.

    Może nie wpatrywałeś się w niego jak w książkę. Poświata mogła być
    dłuższa. Pamiętam że monitory telewizyjne bardziej mnie męczyły niż
    późniejsze np. 91-Hz CRT. Trudno to w tej chwili stwierdzić.

    > Tak to nie pamietam, chodzi mi po glowie, ze to bylo tylko jedno
    > gniazdo - EGA.

    Takie samo jak w cegle i monochromach (niektóre sygnały zależały od typu
    monitora). BTW były dwa rodzaje monitorów, "cyfrowe" (raczej mono
    nie-duale) oraz "analogowe" (większość? kolorowych oraz duali). Cyfrowe
    nie wyświetlały szarości, miały tylko 3 poziomy jasności.

    BTW wczesne VGA (np. możliwe że jakaś ATI Wonder?) także miały to
    gniazdo (w dodatku do VGA), aczkolwiek czy działały z monitorem VGA,
    czy tylko z EGA, to już nie pamiętam.

    > A to byc moze - duzo tam rzeczy bylo ustawialnych.
    > Choc wydaje mi sie, ze przy karcie VGA nikt nie pomyslal, aby ja do
    > generowania TV uzywac ... co nie znaczy, ze sie nie da.

    W każdym razie, tak jak napisałem, robiłem to przez kilkanaście lat,
    z różnymi kartami / układami VGA.

    > Mogl byc. Ale nazywac to PAL?
    > RGB, timingi TV PAL.

    Wiele razy pisałem że to był "PAL RGB". Oczywiście nie używałem
    enkodera/dekodera PAL, bo i po co - to była zasadnicza zaleta.
    W każdym razie to był zdecydowanie bardziej PAL niż np. PAL w DVD
    albo w innym DVB-T.
    --
    Krzysztof Hałasa