    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <6062344d$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <60623d1f$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3uqld$oir$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <6062f8d3$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3uudr$rai$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <6062fffc$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3v5iv$9o$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <60633bfb$0$521$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <606498e4$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <6064abf6$0$551$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <606c7466$0$543$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <607028f0$0$501$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    Date: Wed, 14 Apr 2021 14:12:40 +0200

    On Wed, 14 Apr 2021 13:02:13 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ale one też były w int 10h. Tyle że miały różne numery, w zależności od
    > karty. Generalnie wtedy idea była taka, że "samodzielne" zaprogramowanie
    > karty jest zbyt trudne dla drivera, ale jak BIOS VGA już ustawi tryb
    > graficzny, najlepiej jeszcze z "liniowym" frame bufferem, to dalej
    > driver sobie poradzi.

    Idea byla troche uzasadniona, ale driver do windows dostarczal
    producent, to sobie radzil.
    W linuxach chyba inna moda.

    A czy te dodatkowe tryby byly pod Int 10 ... nie pamietam, troche
    upierdliwe by to bylo, bo numerki niestandardowe ...

    > To tak, ale w dalszym ciągu pracowałeś w jednym z kilku zakresów
    > producenta. 48 Hz, musiałbyś mieć raczej dziwny monitor - ale przyznaję,
    > że już takich szczegółów nie pamiętam.

    50Hz to nie wiem czy tam gdzies nie bylo normalnie dostepne, na
    potrzeby jakiegos standardowego trybu.
    Moze i nie, ale jak widac - dzialalo.

    > Z długą poświatą coś takiego
    > mogłoby może działać. gdyby w ogóle się zsynchronizował. Pamiętam
    > jednak, że zwykle podawane zakresy były "od 50 Hz".

    Od 50Hz, to musieli miec zapas, aby problemow nie bylo.
    Gorzej jakby deklarowali "od 60Hz".

    Ale jak mamy "od 50Hz", to sie sprawdza ile moze byc naprawde.
    49, 48, moze 45 ...

    I mnie wcale dluga poswiata nie byla potrzebna.
    Wszak 50Hz to tyle, co zwykly TV, a on nie meczyl oczu miganiem.

    > A to nie wiem. Można było podpiąć monitor CGA do karty EGA
    > (i dostawaliśmy CGA z większą liczbą kolorów).

    Tak to nie pamietam, chodzi mi po glowie, ze to bylo tylko jedno
    gniazdo - EGA.

    > Czy sam monitor EGA
    > pracował w trybach CGA? Może to był "double scan".

    Cos mi tak chodzi po glowie, ale moge sie mylic.

    > Generalnie używałem tego do produkcji obrazu na TV, działało to
    > z XFree86, którego driver nie korzystał z BIOSu VGA, programował
    > rejestry samodzielnie.

    A to byc moze - duzo tam rzeczy bylo ustawialnych.
    Choc wydaje mi sie, ze przy karcie VGA nikt nie pomyslal, aby ja do
    generowania TV uzywac ... co nie znaczy, ze sie nie da.

    Mogl byc. Ale nazywac to PAL?
    RGB, timingi TV PAL.

    J.