    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <m...@p...waw.pl><6064abf6$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@p...waw.pl><606c7466$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Date: Fri, 9 Apr 2021 12:14:06 +0200

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No to co. Windows też robił przecież int 10h.

    A gdzie tam - przeciez musial miec wlasny driver do SVGA.

    >Ale znakomita większość monitorów SVGA to wciąż były fixed-synki,
    >tyle
    >że tam były ze 3 zakresy, nie 1.

    Jak masz robic 3 zakresy, to lepiej zrobic jeden szeroki :-)

    Ja tam w kazdym badz razie pamietam, ze żyłowalem rozdzielczosc i
    monitor zmniejszajac czestotliwosc pionowa - i wcale mi miganie nie
    przeszkadzalo.

    >W praktyce takie monitory musiały pracować w każdym z tych trzech
    >(IIRC)
    >zakresów. Windows dokładnie nic tu nie zmieniał.

    O tyle zmienial, ze mozna bylo monitor doregulowac do trybu uzywanego
    przez windows, a inne byly sporadycznie uzywane - wiec zla regulacja
    nie przeszkadzala.
    Inni sie bili o 60 czy 70Hz, a ja pracowalem na 50, czy nawet 48 ...

    >Te monitory dual sync to nie były SVGA, one były generalnie
    >CGA/Herc (+ ew. PAL/NTSC RGB/"digital"). 400 linii to nie jest SVGA.

    A kto tu mowi o 400 liniach - ja chcialem 800x600 albo 1024x768.

    >Taki "doubler" miała praktycznie każda karta VGA (i np. EGA), i
    >żadnej
    >pamięci do tego nie było potrzeba.

    Bo ona wyswietlala tresc wlasna.
    A jak chcesz wyswietlic sygnal PAL na monitorze VGA, to trzeba
    kombinowac.

    CGA miala czestotliwosci TV, Hercules - podobne, w EGA sie pojawilo
    21kHz, ale cos mi chodzi po glowie, ze 15 tez wystepowalo w trybach
    CGA,
    przy VGA czestotliwosci linowe podeszly do 31-35kHz, i mniejszych juz
    nie bylo.

    A zaraz ... przypomnialo mi sie - Hecules mial 350/348 linii i
    18.4kHz.

    Ale SVGA wprowadzalo nowe "standardy".
    A gdzies na to sie nakladaly monitory:
    -oryginalne IBM,
    -Multisync,
    -i znakomita wiekszosc "innych" - nieokreslone, zazwyczaj nie pelny
    multisync, ale zakres czestotliwosci stopniowo rosl.

    No i bywaly jeszcze monitory innego przeznaczenia/profesjonalne, o
    stalej, ale wysokiej czestotliwosci odchylania.

    >A żeby wyświetlić coś takiego na
    >monitorze PAL RGB (50i/60i), to chyba wystarczył zwykły 6845 - np.
    >CGA
    >(doublescan wymagał chyba przeplotu na CGA/Herc).

    Ale to mowisz chyba o trybie CGA, bo EGA z 350 liniami czy VGA z 480
    ... no niby daloby sie na "zwyklym TV" z przeplotem, ale nawet nie
    bylo takiego trybu.
    Tu IBM sie twardo postawil - nie bedzie bylejakosci, klient musi kupic
    dobry monitor.

    CGA przeplotu nie uzywala, bo sie ograniczyla do 200 linii.

    J.