    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 17 Nov 2022 04:07:19 -0800 (PST)
    Subject: Re: DG na ryczałcie a kredyt hipo
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 17 listopada 2022 o 12:19:04 UTC+1 Kamil Jońca napisał(a):
    > Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:
    >
    > [...]
    > W W-wie? Żadna przesada.

    Cóż, już kabaret OT.TO śpiewał "Małe mieszkanie na Manhattanie kupię ci kochanie, bo
    tam taniej!"
    Ale chyba oczywistością jest, że na wszystko istnieje tylko cena minimalna,
    maksymalnej nie ma.
    Prąd, gaz, wodę i ogrzewanie można zużywać ile fabryka dała, kto bogatemu zabroni.
    Kolega wielokrotnie mi się żalił, że z jego żoną to jest tak, jakby miał w domu
    basen,
    a co ciekawe, w Żyrardowie woda była sporo droższa za m^3 niż w Warszawie.
    Ja w Warszawie mam tyle ile napisałem.
    Choć była kiedyś o tym dyskusja i wyszło na to, że ja to się prawie w ogóle nie myję
    ;>

    Czynsz to inna historia i tu też można dawać się rżnąć bardziej niż bankom.
    Np. u mnie w budynku dziś odbyło się "alpinistyczne" mycie daszków i okien,
    choć ustalone było, że robimy to raz w roku na wiosnę...
    Na termometrze jeden stopień.

    Są też obszary przekrętów, które mało kto dostrzeże - np. tzw. "moc zamówiona energii
    cieplnej",
    albo "moc zamówiona energii elektrycznej dla części wspólnych".
    Zamawia to deweloper - czy też jakiś tam jego zarządca - i nic go nie obchodzi, że
    będą
    za to płacić właściciele. Zamawia więc o wiele więcej niż potrzeba - zakładom
    energetycznym
    w to graj, dostają kasę za nic - a i zapewne trochę za taki numer odpalają temu
    zarządcy pod stołem.
    Np. u mnie zamówili 0,6MW - po kilku latach bojów się okazało, że można bez problemu
    zmniejszyć
    do 0,5MW - a i tak się o rok opóźniło, bo wnioski można składać tylko do końca marca
    (a i tak zmniejszyli
    dopiero w sierpniu następnego roku) - a nawet do 0,45MW - co i tak jest ze sporym
    zapasem.
    Choć u mnie to i tak nie było aż takim przekrętem - firmie się kiedyś pokićkało i
    zamieściła nam
    materiały na zebranie innej wspólnoty - tam przy podobnej powierzchni lokali moc
    zamówiona była ponad 1MW.

    We wspólnocie po sporej walce jeszcze coś z tym zrobisz. W spółdzielni mieszkaniowej
    - zmorze Warszawy - nic.
    Ogólnie można porównywać stawki czynszu - u mnie jest 3,45zł/m^2 miesięcznie za lokal
    + 30gr/m^2 funduszu remontowego,
    oraz 101,88zł+6,40zł za miejsce postojowe w garażu (192 w "lokalu garażowym") oraz
    komórkę (92 w "lokalu garażowym" - gdyby te komórki nie były "w lokalu garażowym" to
    za miejsce postojowe byłaby sporo większa opłata - prawie o 50% więcej). Za zeszły
    rok dało to ok. 5-10% deficytu - choć i tak sporo mniej wyszło za prąd.
    Bo mediów to każdy zużyje tyle, ile zużyje, można i za 5k, a ceny za wodę, prąd i
    ogrzewanie są zbliżone - chyba
    że ktoś głupi i/lub ktoś go okrada.