eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiCo to za wyrok SN miał zapaść dziś w sprawie FRANKOWICZÓW? › Re: Co to za wyrok SN miał zapaść dziś w sprawie FRANKOWICZÓW?
  • Data: 2021-02-02 22:41:28
    Temat: Re: Co to za wyrok SN miał zapaść dziś w sprawie FRANKOWICZÓW?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
    news:rv9rn4$f9$1@dont-email.me...
> [...]
    > że chce rozwiązać umowę kredytową. Więc bankierka jej tłumaczy że spoko,
    > umowę się rozwiąże, ale w takim wypadku teraz, gotówką musi oddać
    > bankowi kasę, którą to bank wyłożył za nią w sklepie. klientka wywaliła
    > gały - jak to? Weszło prawo mówiące ze do 2 tygodni mogę zrezygnować z
    > kredytu i tam nikt nic nie mówił że komuś muszę jakieś pieniądze
    > oddawać. Wtedy sobie pomyślałem jak można być takim debilem. że w ogóle
    > taka ochrona klientów banku jest nie potrzebna, bo teraz tacy debile
    > generują ruch, koszty, za co finalnie zapłacą wszyscy klienci banku

    Idiotyczne prawo pozwalające bezkarnie zerwać umowę dobrowolnie
    zawartą. Jeżeli już to lepsze byłoby wprowadzenie obligatoryjnie
    bezpłatnej "promesy" czyli przedstawienie warunków niezmiennych
    przez rzeczone 14 dni (gdy klient zechce podpisać w tym czasie bank
    nie mógłby się wycofać, chyba, że płacąc karę umowną). I to jest czas
    na zastanowienie się klienta, konsultacje z rodzinką, znajomymi,
    księdzem, prawnikiem itp. PRZED podpisaniem a nie po.

    > Nie tak dawno baaaaardzo wielu ludzi okazało się kubusiami puchatkami i
    > nie wzięło pod uwagę ryzyka. (banki nie są bez winy) Ale jeśli teraz sąd
    > orzeknie odpowiednio korzystne rozwiązanie dla konsumentów i zajebiście
    > niekorzystne dla banków, nasze banki splajtują. Oczywiście wszystkie są
    > objęte funduszem gwarancyjnym, więc nam klientom nic nie grozi. choć nie
    > całkiem, bo na ten fundusz, w końcowym efekcie zrzucimy się wszyscy.

    BFG nie da rady nawet średniej wielkości banku depozytów wypłacić,
    nie mówiąc o uzupełnieniu bo przecież banki nie wyrobią. Wiem! Każą
    Orlenowi banki przejąć, licencję się załatwi. No dobra, na spółę z KGHM
    i PZU, za pieniądze PFR, którego lewe obligacje skupi NBP po koszcie
    zero.

    > ToMasz
    >
    > ps. ja bym rozwiązanie widział mniej więcej takie rozwiązanie: po
    > podwyżce kursu franka, gdy frankowicze przyszli do banku z propozycją
    > wcześniejszej spłaty/przeniesienia kredytu/spłaty we frankach/cokolwiek
    > sensowneto, i bank _odmówił_ - od tego momentu, frankowicz powinien
    > udowodnić że mógł obecny kredyt spłacić taniej. i tą różnice powinien
    > odzyskać,

    Tu zgoda. Był też wyrok dot. niemożności kwestionowania przez bank
    ujemnego oprocentowania (SNB zjechał poniżej zera) a bank się na
    tę okoliczność w umowie nie zabezpieczył i zaczął pyszczyć. Czyli
    wg nowomowy "na korzyść klienta" (*), a to po prostu zgodnie z umową.

    > nic więcej.

    Od 2008 (o ile pamiętam Rekomendacja S II ze skutkiem od 2009) -
    banki mają przyjmować raty we frankach i nie mogą ograniczać
    ich pozyskiwania do własnej kasy. Można byłoby nakazać zwrot
    połowy spreadu przy wypłacie kredytu (lub jego transzy) a przy
    spłatach rat też połowy spreadu ale tylko od spłat przed 2009r.
    I to już wszystko.

    Arek

    (*) wyjaśniam: jeżeli strony zawierają umowę _dobrowolnie_ na w miarę
    wolnym rynku czyli mają alternatywę to taka umowa jest _zawsze_
    koszystna dla _obu_ stron (chyba, że któryś masochista...)
    i nikt z zewnątrz nie powinien faktu korzyści (ani samej umowy)
    kwestionować.