    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Sun, 8 May 2022 03:02:16 -0700 (PDT)
    Subject: Re: BFG
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 10:57:10 UTC+2 Przemysław Kwiatkowski napisał(a):
    > W BFG nie zabraknie pieniędzy, bo BFG w razie potrzeby "bierze"
    > pieniądze z innych banków. Oczywiście efektem tego może być... upadek
    > kolejnych banków, których nie będzie stać na przymusową składkę do BFG. :-)

    No jak te inne banki nie wpłacą do BFG, to jednak zabraknie ;P
    Ale okazuje się, że w BFG jest osobna kasa na gwarancje i osobna na restrukturyzację.
    Na razie nie wiedzą, ile mieli na koniec 2021, wiedzą tylko, ile mieli na koniec
    2020.
    Na gwarancje jest 17,4 mld - 1,8% środków gwarantowanych (blisko miliard), choć
    powinno być 2,6%.
    Na restrukturyzację 5,6mld - niecałe 0,6%.

    A jak idzie restrukturyzacja, to bank, który przejmuje depozyty i kredyty bankruta
    nie może sobie tego tak po prostu łyknąć, bo brakuje kapitału własnego - od 5% do 8%
    przejmowanych aktywów.
    Zwykle przejmujący bank dostaje to od BFG - chyba żubr, łykając ideę, też dostał.
    Ale przeciwko łykaniu idei było nawet dwóch pisowskich członków zarządu żubra - nie
    wiem, czy polecieli po tym, czy jednak poszli po rozum do głowy.
    A dosypanie kapitału jest niezbędne, bo właśnie z powodu utraty kapitału własnego
    bank-dawca jest restrukturyzowany przymusowo.
    Ew. BFG tworzy nowy bank na własnym kapitale - ostatnio "bank nowy" w miejsce upadłej
    spółdzielni z Rzeszowa.

    Więc powiedzmy że BFG ma środki na restrukturyzację 1/10 polskiego sektora (lub
    mniej, bo liczę wg gwarantowanej sumy depozytów, a nie wiem, ile jest
    niegwarantowanych).
    To nieźle, bo na upadek tylko 1/55.

    Getout ma podobno 45mld aktywów - choć pamiętam, jak miał 60mld.
    Byłoby to 4,5-6% gwarantowanych - no to jest szansa, że w tych 10% się zmieści.
    Ale inne banki będą musiały te 6mld wyjąć od razu z kieszeni i uzupełnić...

    Jest jeszcze opcja podziału getoutu - na jeden "nowy", reżimowy, z depozytami i
    dobrymi kredytami, i drugi - Czarneckiego- ze złymi kredytami złotówkowymi (podobno
    30% niespłacanych), frankowymi oraz zobowiązaniami za obligi :)
    Ten drugi może sobie wtedy upadać, a z frankowiczami będzie bujał się syndyk w sądach
    ;>
    Sam geniusz z Wrocławia zrobić tego podziału nie może, ale KNF+BFG może.
    Tyle że znów będą musieli dosypać kasy do tego "dobrego" getoutu - no ale on już nie
    będzie Czarneckiego, i dosypać trzeba będzie mniej (bo bez złych kredytów PLN i bez
    franków), ale wciąż sporo.
    Póki co więc wolą udawać, że 0,5% kapitału własnego to właściwie nic złego, bo to
    niewielka różnica w stosunku do 5%, tylko 4,5% ;P
    I wierzyć w czwarty plan naprawczy - że getout zarobi krocie na podwyżkach stóp -
    mimo że 30% kredytów już można do kosza, a po podwyżkach pewnie 60%...