    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: 6,65 % na 7,22 %
    Date: 23 Jan 2004 21:57:11 +0100

    Wybaczcie, że dopiero teraz odpowiadam (wywołany przez kilku dyskutantów) ale
    sesja i wiele innych zajęć

    Kolega, któremu oprocentowanie w PKOBP wzrosło z 6,65% do 7,22% miał kredyt
    oprocentowany następująco: WIBOR3M+1,5%. Zgodnie z metodologia liczenia
    średniego WIBOR-u w tym banku, WIBOR3M zmienia się co kwartał kalendarzowy i
    jest wyliczany jako średnia z wybranych dni roboczych dwóch poprzednich
    miesięcy tzn. listopad i grudzień Jednakże w tym okresie WIBOR3M osiągał
    największe wartości (nawet powyżej 5,85%). Stąd wyliczona średnia wyniosła
    5,72%. Potem zaczął znowu spadać i aktualnie kształtuje się na poziomie 5,40%
    czyli niewiele ponad 0,2% wyżej niż jego najniższa w historii III
    Rzeczpospolitej stawka. Inne banki stosują oczywiście inną metodologię
    uśredniania WIBOR-u. Przykładowo WIBOR3M obowiązujący w styczniu 2004 w KB
    wynosi 5,60%.

    W dalszym ciągu uważam, że oprocentowanie oparte o stawki rynku
    międzynbankowego jest lepsze niż widzimisie Prezesa. Ci koledzy, którzy sądzą,
    że w przypadku ISTOTNEGO trendu wzrostowego w poziomie WIBOR-u, Prezesi nie
    podniosą oprocentowania albo głęboko się mylą, albo sądzą tak dla przekory,
    albo reklamują swoje banki.

    Wracając do meritum. Niewątpliwie Wibor poszedł w górę, nie tak jednak wysoko,
    że trzeba drzeć szaty. Nie znaczy to jednak, że nie nastąpi krach w gospodarce
    i wtedy poszybuje, och poszybuje. Jednak Prezesi poszybują jeszcze szybciej.
    Nikomu (w tym sobie) tego nie życzę i nie chciał bym abym miał mozliwość
    empirycznego sprawdzenia taktyki Prezedów.

    I na koniec jeszcze jedno. Co tam z CHF. Ano średnio systematycznie wzrasta.
    Proszę zapoznać się z wykresem CHF z ostatniego roku. Ogólnie można go opisać
    następująco. Początek roku to poziom miewiele ponad 2,80%. Następnie szybki
    wzrost do prawie 3% i zwowu szybki spadek do poziomu 2,87%, Długie plateau (od
    marca do września a potem wzrost do poziomu 3%. W porównaniu z poziomem 2,87%
    jest to wzrost o 4,5%. O taki własnie procent zwiększył się kredyt do spłacenia
    tym ludziom co wzięli go w tym długim plateau. Życzę im spadku kursu, ale
    upewniło mnie to jeszcze bardziej, że dobrze zrobiłem biorąc kredyt w PLN.

    Na koniec o upadku KB i mojej jego reklamie. Niewątpliwie reklamowałem kredyt
    EKSTRALOKUM w tym banku bo uważałem i dalej UWAŻAM, że jest on jednym z
    najatrakcyjniejszych kredytów mieszkaniowych w PLN. Nie jest to jednak
    subiektywne odczucie ale wynik prostych obliczeń matematycznych i minimalnej
    znajomości matematyki finansowej. Nie jestem także wcale taki pewien
    (delikatnie mówiąc), że dni tego banku są policzone. Może jednak nie posiadam
    takiej wiedzy, jak niektórzy z Tej listy.

    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Dziekuje za słowa otuchy od miłej koleżanki.