  • 1. Data: 2003-07-18 17:51:52
    Temat: RE: Inne dane a odpowiedzialność banku (mBank)
    Od: w...@w...pl (Wojtek Frabinski)

    > Musze przyznac, że ciekawy przypadek.

    Raczej bardzo powszechny w wypadku Alegro i bankow internetowych :(
    Temat przewiaja dosc często.

    >Wina banku jest
    > ewidentna. Jeżeli Joogi ma potwierdznie tej operacji, to mimo
    > wszystko spróbował bym z tym uderzyc do banku. .

    Jeśli wina banku ewidenta to pewnie jestes w stanie podac przepis
    nakazujacy bankowi weryfikacje zgodnosci brzemienia nazwy beneficjenta ?

    --
    Wojciech Frabiński
    w...@a...net.pl

  • 2. Data: 2003-07-21 12:52:15
    Od: "mariax" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli wina banku ewidenta to pewnie jestes w stanie podac przepis
    > nakazujacy bankowi weryfikacje zgodnosci brzemienia nazwy beneficjenta ?

    Niestety nie jestem w stanie,ale na tej liście sa przeciez znawcy prawa
    bankowego. Naprawde nie ma takiego zapisu? A jak to wygląda w przypadku
    poczty? Przecież poczta ponosi chyba odpowiedzialnośc w przypadku
    dostraczenia renty do rąk wnuczka zamiast babci bo adres się zgadza?

    Znajoma księgowa sugerowała powołanie się na ustawę o rachunkowości.
    Księgowanie przelewów odbywa się na podstawie dowodów księgowych na którym
    powinny być określone strony . Zleceniodawca powinien wykonać swe obowiązki
    wynikające z zobowiązania z należytą starannością (na podstawie art.355 KC)
    .Jednakże tą staranność ustala się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru
    tej działalności. Podobno w praktyce sprowadza się to do tego, że
    odpowiedzialnośc spoczywa przede wszystkim na banku ,który powinien być
    profesjonalistą w swym działaniu. Może być zatem zasądzony przez sąd zwrot
    przez bank błędnie zaksięgowanej kwoty.

    Ale czy faktycznie tak będzie? A może były już wyroki w tej sprawie? Chociaż
    osobiście jestem pewien, że w tego typu sytuacjach banki jednak zwracaja
    kasę zamiast ryzykować sprawę w sądzie.

    Pozdr,

  • 3. Data: 2003-07-21 18:46:39
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    mariax wrote:
    > Ale czy faktycznie tak będzie? A może były już wyroki w tej sprawie?
    > Chociaż osobiście jestem pewien, że w tego typu sytuacjach banki
    > jednak zwracaja kasę zamiast ryzykować sprawę w sądzie.

    Hmm tak szczerze powiedziawszy za cholere sobie tego nie wyobrazam.
    Masz swiadomosc ile codziennie ze wszystkich bankow idzie do KIRu
    przelewow nazwijmy ich jednorazowych? Czy chcesz sie cofnac do epoki
    SYBIRu i kazdy przelew relizowac i sprawdzac recznie?
    Co jak ktos nie zna calego adresu (a tak sie czesto zdaza?) Ktos nie
    wpidsze kodu, albo wpisze zly - przyklad Radomia - caly Radom ma
    26-600 i dojdzie. Ale ja sobie czasami bardziej lokalizuje i jak
    wysylam kartke do domu to pisze 26-610.
    Co z kontami wspolnymi? Literkami imion przy ulicach? (Ja mieszkam na
    Xawerego lub Ksawerego Bronikowskiego - i widzialem na oficjalnych
    papierach rozna pisownie tego imienia).
    No i idzmy dalej.
    Trzebaby zaskarzyc poczte polska. Poczta przychodzi przeciez na ADRES
    a nie na imie i nazwisko - sprawdz sobie sam wyslij kartke do jakiejs
    innej osoby mieszkajacej pod twoim adresem.
    Podobnie jest z bankiem. Kiedys mogles sie pomylic w numerze
    rachunku - wtedy sprawdzano po odbiorcy - teraz te role przejel nowy
    format rachunku.

    Tutaj trzeba scigac zlodzieja, a nie banki.