  • 21. Data: 2021-05-04 08:25:07
    Temat: Re: Kredyt eko i wibor
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.05.2021 00:18, Krzysztof Halasa wrote:
    > Niektórzy rzeczywiście wtedy stracili wtedy mniej od innych. Ale spójrz
    > sumarycznie.

    A co macie na myśli? Pewnie za młody jestem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 22. Data: 2021-05-04 13:33:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> writes:

    > A co macie na myśli? Pewnie za młody jestem.

    W okolicach 1991 roku stałe oprocentowanie kredytów (dziesiątki razy
    mniejsze od inflacji) zostało zamienione ustawowo w zmienne. Informacja
    została upubliczniona ze stosunkowo długim wyprzedzeniem, tak że
    rzeczywiście wieloletni kredyt (zjedzony przez inflację) można było
    spłacić jedną pensją. Kto tego jednak nie zrobił (byli np. tacy, którzy
    twierdzili, że "to nie wejdzie"), dostawał "rynkowe" oprocentowanie
    (pensje itp. rosły jednak z opóźnieniem w stosunku do inflacji).
    Pamiętam, że spłata dużego kredytu rolniczego (coś jakby kilka milionów
    teraz - rolnicy mieli (łatwiejszy) dostęp do kredytów) wymagała
    pożyczenia kasy od kilku zaprzyjaźnionych rodzin - to pewnie odpowiadało
    kilku, może dziesięciu "miejskim" (dobrym) pensjom.
    Wszystko oczywiście zależało od "wieku" (i kwoty) kredytu, ale
    generalnie dawało się takie kredyty spłacić w odpowiednim momencie,
    ew. pożyczając np. wśród bliskich - tak jak pisałem - brakującą kwotę
    wyrażoną w dolarach.

    Pamiętam, że byli tacy, którzy zignorowali całą sytuację, i potem
    skarżyli się jak to zostali oszukani przez państwo (czy innego
    Balcerowicza itd). Ale o tym, że ten ich kredyt był na koszt
    społeczeństwa, i że zamiast *nieco* wysilić się i sprawę zakończyć
    (wciąż głównie na koszt społeczeństwa) woleli codziennie pić wódkę
    i palić papierosy - że do domu trudno było wejść bez maski
    przeciwgazowej - to już raczej nie wspominali.

    Mam wrażenie, że jeśli ktoś nie spłacił wtedy kredytu przed zmianą
    odsetek na zmienne, ale jak już dotarło do niego, że to jednak "weszło",
    i wtedy ew. "pozbierał" pieniądze po rodzinie i spłacił, to i tak był
    bardzo mocno na plusie. Problem mieli ci, którzy myśleli, że im to
    umorzą, czy nie wiem na co innego liczyli, i np. w ogóle zaprzestali
    spłacać cokolwiek.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 23. Data: 2021-05-04 17:20:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 04 May 2021 13:33:47 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > została upubliczniona ze stosunkowo długim wyprzedzeniem, tak że
    > rzeczywiście wieloletni kredyt (zjedzony przez inflację) można było

    Dokladnie. Milion kredytu na budowe domku z 1980 ... a w 1990 milion
    sie zarabialo miesiecznie.

    > Kto tego jednak nie zrobił (byli np. tacy, którzy
    > twierdzili, że "to nie wejdzie"), dostawał "rynkowe" oprocentowanie
    > (pensje itp. rosły jednak z opóźnieniem w stosunku do inflacji).

    To nadal jeszcze mogl splacic, tylko wtedy dwie pensje.

> [...]
    > pożyczenia kasy od kilku zaprzyjaźnionych rodzin - to pewnie odpowiadało
    > kilku, może dziesięciu "miejskim" (dobrym) pensjom.

    Dokladnie - jak kredyt byl mlodszy, to i wiekszy, bo jednak inflacja,
    i juz nie bylo go tak latwo splacic w calosci, a oprocentowanie nagle
    ... czy nie 100%?
    Lepper i inni rolnicy tak wpadli.

> [...]
    > i palić papierosy - że do domu trudno było wejść bez maski
    > przeciwgazowej - to już raczej nie wspominali.

    Papierosy byly tansze. Relatywnie to czy nie bardzo tanie ?

> [...]
    > bardzo mocno na plusie. Problem mieli ci, którzy myśleli, że im to
    > umorzą, czy nie wiem na co innego liczyli, i np. w ogóle zaprzestali

    Albo mieli swiezo zaciagniety kredyt rolniczy, i gdzies trzeba bylo na
    te odsetki zarobic.

    J.

  • 24. Data: 2021-05-04 23:41:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Dokladnie - jak kredyt byl mlodszy, to i wiekszy, bo jednak inflacja,
    > i juz nie bylo go tak latwo splacic w calosci, a oprocentowanie nagle
    > ... czy nie 100%?

    Coś takiego (w pierwszym roku, później znacznie mniej). Z tym, że
    inflacja osiągała setki procent, więc praktycznie każdy kredyt był już
    nieźle nadgryziony.

    > Lepper i inni rolnicy tak wpadli.

    Obawiam się, że w znakomitej większości na swoją własną prośbę. Liczyli,
    że jak zwykle państwo będzie ich rozpieszczać, a tu - nawet nie nagle -
    pieszczoty ograniczono.

    > Papierosy byly tansze. Relatywnie to czy nie bardzo tanie ?

    Możliwe. Nigdy nie używałem.
    Poza tym były papierosy i papierosy - np. "extra mocne" albo inne
    "klubowe" vs "marlboro".

    > Albo mieli swiezo zaciagniety kredyt rolniczy, i gdzies trzeba bylo na
    > te odsetki zarobic.

    Nie wiem czy takie istniały, możliwe że wtedy nie dało się już
    w praktyce, od jakiegoś czasu, wziąć kredytu. Tak czy owak, nie znam
    nikogo, kto by na tym naprawdę stracił, ale oczywiście byli tacy, którzy
    zyskali więcej (praktycznie darmowy kredyt wraz z kapitałem) i byli
    tacy, którzy zyskali mniej (= "stracili wszystko" w stosunku do tych
    pierwszych).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2021-05-05 08:41:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 04 May 2021 23:41:57 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    >
    > Obawiam się, że w znakomitej większości na swoją własną prośbę. Liczyli,
    > że jak zwykle państwo będzie ich rozpieszczać, a tu - nawet nie nagle -

    Pewnie troche tak, ale z drugiej strony - czy ktos ich ostrzegl, ze
    odsetki siegna 100%, i ze inwestycje planowana do splaty w 10 lat
    trzeba bedzie splacic w rok ... i wcale nie bedzie splacona, bo to
    tylko odsetki.
    Owszem inflacja gryzla, ale banki pewnie slepe byly, i domagaly sie
    splat nie patrzac na inflacje.

    Mozna sie doczytac, ze pozniej PKO wprowadzilo, bardziej dla
    mieszczuchow, kredyt hipoteczny Alicja - gdzie raty nie starczaly
    nawet na odsetki. Roznica powiekszala kapital ... ale kalkulacja byla
    taka, ze na skutek inflacji za pare lat klient to splaci, bo juz go
    bedzie stac.

    I przez pare lat to nawet dobrze dzialalo, a potem odsetki spadly, i
    kredyt zrobil sie pulapką.
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Kredyt-Alicja-Klien
    ci-wygrali-w-sadzie-dlug-zostal-umorzony-7970781.htm

    > Możliwe. Nigdy nie używałem.

    Tez nigdy, wiec cen dokladnych nie podam

    > Poza tym były papierosy i papierosy - np. "extra mocne" albo inne
    > "klubowe" vs "marlboro".

    Te Marlboro tez relatywnie tanie - papierowy sa drogie tylko z powodu
    podatkow :-)

> [...]
    > zyskali więcej (praktycznie darmowy kredyt wraz z kapitałem) i byli
    > tacy, którzy zyskali mniej (= "stracili wszystko" w stosunku do tych

    Lepper? Choc nie wiem, czy jemu gospodarke zlicytowano, czy utrzymal i
    dopiero syn popadl w dlugi.

    J.

  • 26. Data: 2021-05-06 21:07:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > odsetki siegna 100%, i ze inwestycje planowana do splaty w 10 lat
    > trzeba bedzie splacic w rok ... i wcale nie bedzie splacona, bo to

    Zostali ostrzeżeni. Mieli możliwość spłacić wieloletnie kredyty za
    niewielki ułamek ich wartości. Nie zrobili tego - w znanych mi
    przypadkach - bo myśleli, że tak będzie dla nich jeszcze lepiej.
    Nie dlatego, że byłby z tym wielki problem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2021-05-06 23:28:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 06 May 2021 21:07:34 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Zostali ostrzeżeni. Mieli możliwość spłacić wieloletnie kredyty za
    > niewielki ułamek ich wartości.

    Ci, co mieli kredyty od wielu lat, i rzeczywiscie juz niewiele warte.
    A jak ktos wzial kredyt miesiac wczesniej, na wiele lat, bo wiekszą
    kwotę?

    J.

  • 28. Data: 2021-05-07 19:15:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ci, co mieli kredyty od wielu lat, i rzeczywiscie juz niewiele warte.
    > A jak ktos wzial kredyt miesiac wczesniej, na wiele lat, bo wiekszą
    > kwotę?

    A słyszałeś o kimś takim? Można było wtedy w ogóle wziąć kredyt
    w praktyce?
    Ja nie słyszałem, wydaje się że udzielanie kredytów było wtedy
    zatrzymane od dłuższego czasu, ale może to było różnie? Nie wiem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 29. Data: 2021-05-07 20:59:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 07 May 2021 19:15:02 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > Ja nie słyszałem, wydaje się że udzielanie kredytów było wtedy
    > zatrzymane od dłuższego czasu, ale może to było różnie? Nie wiem.

    mowimy gdzies o 1989.
    Dla mlodych malzenstw, dla rolnikow, a moze i na budowe domu jeszcze
    sie zdarzaly.

    J.

  • 30. Data: 2021-05-07 21:48:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tobie się za dużo wydaje, przez co pie.....sz jak JPDP.
    Długoterminowe są kredyty inwestycyjne, są tez krótkoterminowe kredyty obrotowe.
    Byłeś kiedykolwiek rolnikiem, czy innym przedsiębiorcą??

    -----