  • 11. Data: 2022-04-27 11:25:14
    Temat: Re: Konto w walucie a bezpieczeństwo na wypadek inflacji
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Monday, April 25, 2022 at 5:58:16 PM UTC+2, Szymon wrote:
    > Tak. Dochodowy w PIT (Dochody z innych źródeł).

    Piszesz o przypadku, gdy robisz to systematycznie.
    A jak po prostu ktoś płaci w złotych kartą podpiętą do tego konta w euro i bank
    obciąża go kwotą złotówek po własnym kursie?
    Miałby to przeliczać za każdym razem? Tu za zapałki, tam po innym kursie za butelkę
    mineralnej... :-)

    Udzielasz informacji niepełnej...
    I do tego wszyscy później potwierdzają to - też przez przemilczenie szczególnego
    przypadku...

    witrak()

  • 12. Data: 2022-04-27 15:01:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 kwietnia 2022 o 11:25:15 UTC+2 witrak() napisał(a):
> [...]
    >
    > Udzielasz informacji niepełnej...
    > I do tego wszyscy później potwierdzają to - też przez przemilczenie szczególnego

    Ale co jest szczególnego w tym przypadku?
    Tak samo kupujesz walutę (powiedzmy że hurtem) i sprzedajesz (w detalu).
    Zawsze obowiązuje zasada FIFO.

    Tutaj różnica w stosunku do prób zarobienia będzie tylko taka, że jak płacić będziesz
    zupełnie w ciemno w warunkach jakiej takiej stabilności, to prawie na pewno dochodu
    nie osiągniesz, bo przy oscylacji wokół "średnio stabilnego" kursu tyle samo na tych
    transakcjach stracisz, co zyskasz - a do tego jeszcze masz koszty spreadu przy
    zakupie euro oraz prowizji operatora karty.

    Ale gdyby kurs systematycznie leciał na łeb (a że nie jest to niemożliwe, pokazał
    kryzys w 2009), to zyskujesz - i podatek się należy.
    I żeby było jasne - masz to policzyć sam, a jak się pomylisz, to dowalą karę.

    Do rozpatrzenia jeszcze sytuacja, gdy ktoś zarabia w euro, a wydaje to na życie
    kupując towary za złotówki, i rozlicza się z polskim US.
    Hmm, no tego już chyba nie da rady wcisnąć pod dochód z handlu walutą, bo jednak tej
    waluty nie kupujesz (choć wciąż sprzedajesz).
    Pozostaje tylko kwestia, po jakim kursie (z którego dnia) należy przeliczać te euro
    na złotówki obliczając przychód do PIT?

  • 13. Data: 2022-04-27 15:29:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Strzelając na oślep będzie miał jak w ruletce - połowa trafień, połowa
    > nie, ostateczna strata na spreadzie (odpowiednik 0 i 00 z ruletki - to
    > jest mega, lepsze byłoby już tylko -0).

    Nie, będzie gorzej, bo suma zerowa musi się zgadzać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2022-04-27 17:25:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 kwietnia 2022 o 15:30:04 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nie, będzie gorzej, bo suma zerowa musi się zgadzać.

    Ale gorzej niż gdzie?

    Bo wiadomo,że w forexie graczy jest trzech - dwóch klientów, którzy tak czy tak
    tracą,
    oraz "broker" ("czy jak tam k5 będzie się nazywać") - który zyskuje.

    Ew. niech tych graczy będzie 101 - 10 klientów, co zyska, 90, co straci i "broker",
    co zyska.

  • 15. Data: 2022-04-27 18:11:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 08:25:27 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    tracą,
    > oraz "broker" ("czy jak tam k5 będzie się nazywać") - który zyskuje.

    Tzn na jednej transakcji graczy jest trzech - jeden traci, drugi
    zarabia, i broker, ktory zarabia zawsze.

    Dopiero w wiekszej ilosci sie to usrednia - klienci zazwyczaj traca,
    brooker zarabia.
    Tym niemniej ktos tam moze byc wygrany. Szczescie ma, albo nosa
    lepszego.

    No i przeciez rynek walutowy w profesjonalnym wydaniu trwa juz wiele
    lat - nie moga oni wiecznie tracic :-)

    > Ew. niech tych graczy będzie 101 - 10 klientów, co zyska, 90, co straci i "broker",
    co zyska.

    J.

  • 16. Data: 2022-04-28 15:47:53
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2022-04-27 o 11:25, witrak() pisze:

    > Piszesz o przypadku, gdy robisz to systematycznie.

    Niekoniecznie. Jednorazowa wymiana waluty z zyskiem także podlega
    opodatkowaniu.

    > A jak po prostu ktoś płaci w złotych kartą podpiętą do tego konta w euro i bank
    obciąża go kwotą złotówek po własnym kursie?

    Jeśli PŁACISZ za towar kupiony na własne potrzeby to nie ma obowiązku
    podatkowego.

    > Miałby to przeliczać za każdym razem? Tu za zapałki, tam po innym kursie za butelkę
    mineralnej... :-)

    Tak jest w przypadku kryptowalut. Płacenie bitcoinem powoduje obowiązek
    podatkowy. Tak - za zapałki i butelkę wody mineralnej również. Tak - po
    różnych kursach jeśli zakupu dokonano w różnym czasie. Niemniej temat
    krypto a FIAT to troszkę coś innego.

  • 17. Data: 2022-04-28 15:52:56
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    na tych transakcjach stracisz, co zyskasz - a do tego jeszcze masz koszty spreadu
    przy zakupie euro oraz prowizji operatora karty.

    Poza wyjątkami - nie ma czegoś takiego jak "stabilny kurs". Kurs złotego
    jest rynkowy.

    > Ale gdyby kurs systematycznie leciał na łeb (a że nie jest to niemożliwe, pokazał
    kryzys w 2009), to zyskujesz - i podatek się należy.

    Gdyby kurs leciał w dół - podatku nie ma. Ci, którzy kupili USD w dniu
    wybuchu wojny (4,13) i sprzedali później (choćby dziś) - zarobili, a
    zatem mają DOCHÓD. Ci, którzy kupili w górce (4,60) i nie sprzedali...
    nie mają dochodu... sprzedali ze stratą? Nadal nie ma dochodu.

    > I żeby było jasne - masz to policzyć sam, a jak się pomylisz, to dowalą karę.

    Rzeczywiście - warto umieć liczyć. Czy dowalą karę? To kwestia indywidualna.

> [...]
    tej waluty nie kupujesz (choć wciąż sprzedajesz).
    > Pozostaje tylko kwestia, po jakim kursie (z którego dnia) należy przeliczać te euro

    Pewnie po kursie NBP z dnia. Podobnie gdy kupujesz coś na fakturę w UE.
    Obliczenia dokonujesz po kursie NBP z dnia wystawienia faktury.

  • 18. Data: 2022-04-28 21:19:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Ale gorzej niż gdzie?

    Niż w ruletce.
    Kwestia proporcji, bo oczywiście przykład z "3 graczami" jest dobry co
    do zasady.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2022-04-28 21:40:57
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 28 kwietnia 2022 o 21:19:20 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Niż w ruletce.
    > Kwestia proporcji, bo oczywiście przykład z "3 graczami" jest dobry co
    > do zasady.

    Ale w ruletce też zawsze przegrasz.
    Nawet jak postawisz po równo na parzyste i nieparzyste, a za trafienie w parzyste czy
    nieparzyste dostaje się podwójną postawioną sumę.
    Bo jest jeszcze zero - oraz drugie zero, 00 - które nie są ani parzyste ani
    nieparzyste - tak jak spread ;>

  • 20. Data: 2022-04-29 07:45:03
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W grze liczbowej prawdopodobieństwo wypadnięcia danej liczby jest takie
    samo. W przypadku walut - nie. Dla przykładu: jeśli wybucha wojna to
    oczywistym jest, iż $ pójdzie do góry. Jeśli nawet uznasz, że to nie
    100% pewności to z pewnością dużo więcej niż 50%.
    Podobnie w przypadku lockdownu, inflacji itd.

    W ruletce (czy lotto) prawdopodobieństwo wypadnięcia liczby "6" jest
    dokładnie takie samo za każdym razem, co prawdopodobieństwo uzyskania
    np. "10".
    W niektórych grach karcianych pomaga tzw. liczenie kart.

    > Ale w ruletce też zawsze przegrasz.

    "Zawsze" ;-) i "też" ;-) - bardzo wątpliwe.

    > Nawet jak postawisz po równo na parzyste i nieparzyste, a za trafienie w parzyste
    czy nieparzyste dostaje się podwójną postawioną sumę.

    I to jest największe prawdopodobieństwo wygranej. Moment, w którym
    wchodzisz do kasyna, stawiasz np. na czarne i przy wygranej... uciekasz.
    Twoje "zawsze" nie obowiązuje. ;-)
    W ruletce (jak i wszelkim hazardzie) istotnym parametrem jest czas. Im
    dłużej grasz - tym zbliżasz się do zera.
    W przypadku walut tak nie jest. Inaczej mielibyśmy na świecie samych
    bankrutów (rezerwy banków centralnych są w dużej mierze oparte na walutach).

    > Bo jest jeszcze zero - oraz drugie zero, 00 - które nie są ani parzyste ani
    nieparzyste - tak jak spread ;>

    Spread jest procentowy. Powiedzmy: 0,3% o kursu średniego. Tyle tracisz
    wymieniając. W przypadku zera w ruletce - tracisz wszystko. To jednak
    dość istotna różnica. ;-)