  • 81. Data: 2021-05-16 23:28:16
    Temat: Re: Giełdy BTC
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > Ograniczone zasoby były...

    Ale o jakich czasach myślisz?

    > Prosiłes o przykład nieprzydatnego towaru o zauwazalnej wartosci.
    > Dostałes taki przykład.

    Nic z tych rzeczy - to, że ktoś zapłacił ileś tam za coś, nie dowodzi,
    że to ma taką wartość. Może natomiast sugerować, że pieniądze nie mają
    wartości.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 82. Data: 2021-05-17 06:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Krzysztof Halasa k...@p...waw.pl ...

    > Ale o jakich czasach myślisz?

    W sumie to o kazdych, ale skoro była mowa o elektronice to w
    szczegolnosci o tych przed elektronika.
    Naprawde uwazasz ze wysoka cena złota wynika z zapotrzebowania na złoto
    a nie z przekonania ze złoto to dobra, bezpieczna inwestycja?
    Banki narodowe składujace złoto nie robią tego przeciez pod przyszłe
    potrzeby produkcyjne...

    > Nic z tych rzeczy - to, że ktoś zapłacił ileś tam za coś, nie
    > dowodzi, że to ma taką wartość. Może natomiast sugerować, że
    > pieniądze nie mają wartości.

    Hmm, pogubiłem sie :)
    Czyz to co napisałes to nie jest własnie opis idei pieniadza, wartosci
    rzeczy, popytu, podazy etc?

    No bo ile kosztuje pietruszka? 2zł? 5zł? 20zł? A moze tyle ile klient
    chce za nia zapłacic?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    DZIAŁ KADR PRZYPOMINA PRACOWNIKOM O BADANIACH OKRESOWYCH KRWI I KAŁU

  • 83. Data: 2021-05-17 07:23:56
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wrzuć ń do OE to się przekonasz ;-)

    -----

  • 84. Data: 2021-05-17 11:56:31
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 15 May 2021 12:23:53 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Raczej wątpię, by złoto miało większą wartość, gdyby nie było przydatne.
    > Czy istnieje jakiś nieprzydatny nikomu towar, który ma zauważalną
    > wartość?

    Ciekawe zagadnienie.
    Aztekowie cenili jaspis i jadeit. Złoto było traktowane bardziej jako
    środek zdobniczy a nie monetarny. Z kolei Inkowie za najcenniejszy minerał
    uważali miedź.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 85. Data: 2021-05-17 15:14:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > W sumie to o kazdych, ale skoro była mowa o elektronice to w
    > szczegolnosci o tych przed elektronika.

    Ale przede wszystkim "była mowa" o biżuterii. Elektronika to jest #2
    - musiałbym sprawdzić, ale to jest znacznie mniej niż połowa potrzeb
    produkcyjnych.

> [...]
    > a nie z przekonania ze złoto to dobra, bezpieczna inwestycja?
    > Banki narodowe składujace złoto nie robią tego przeciez pod przyszłe

    Nie, ale zapotrzebowanie jest gwarancją wartości. W przeciwnym przypadku
    nikt normalny :-) by tego nie kupił.

    > No bo ile kosztuje pietruszka? 2zł? 5zł? 20zł? A moze tyle ile klient
    > chce za nia zapłacic?

    Nie "klient". Tylu klientów, by zrównoważyć podaż.

    Wyobrażam sobie, że da się znaleźć klienta, który zapłaci za pietruszkę
    (tylko jedną) dowolną kwotę. Czy to cokolwiek zmienia w sprawie wartości
    pietruszki?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 86. Data: 2021-05-17 17:12:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 17 May 2021 04:59:59 GMT, Budzik wrote:
> [...]
    > a nie z przekonania ze złoto to dobra, bezpieczna inwestycja?
    > Banki narodowe składujace złoto nie robią tego przeciez pod przyszłe

    Ale jak dlugo tak mozna, szczegolnie, ze nowe zloto sie wydobywa?
    Tzn, dlugo mozna, ale co bedzie, jak sie okaze, ze nikt zlota nie chce
    kupic?

    Co prawda w ostatniej dekadzie zloto bylo i po 1900$ i po 1000$, wiec
    okres "nikt nie chce" jakby byl.

    No, mozna spojrzec i na BTC ... ciagle chca :-)

> [...]
    > rzeczy, popytu, podazy etc?
    >
    > No bo ile kosztuje pietruszka? 2zł? 5zł? 20zł? A moze tyle ile klient

    Tylko tu sie objawiaja dwie funkcje pieniadza:
    -miernik wartosci,
    -posrednik wymiany,

    J.

  • 87. Data: 2021-05-17 17:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > potrzeb produkcyjnych.

    > Nie, ale zapotrzebowanie jest gwarancją wartości. W przeciwnym
    > przypadku nikt normalny :-) by tego nie kupił.

    No ale sam piszesz ze to zapotrzebowanie jest iluzoryczne.
    Bo nikt nie potrzebuje tyle bizuterii.

    > Nie "klient". Tylu klientów, by zrównoważyć podaż.
    >
    > Wyobrażam sobie, że da się znaleźć klienta, który zapłaci za
    > pietruszkę (tylko jedną) dowolną kwotę. Czy to cokolwiek zmienia w
    > sprawie wartości pietruszki?

    Przyczepiłes sie. Klient, klienci - wiesz co miałem na mysli.
    No ale sam zauwazyłes ze decyduje mechanizm kształtowania ceny przez
    podaz i popyt a nie przez uzytecznosc. To ze pietruszka jest zdrowa,
    smaczna whatever nie mowi czy ma kosztowac 2zł 5zł czy 10zł.
    kosztule tyle ile KLIENCI beda chcieli za nia zapłacic.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Windows 95 - 32bit extensions and a graphical shell for a 16bit patch

  • 88. Data: 2021-05-18 18:54:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 15 May 2021 03:59:48 GMT, Budzik wrote:
    > Użytkownik J.F j...@p...onet.pl ...

    > Spoko, tylko piszac nie znam sie ale wypowiem sie wykazujesz sie
    > ignorancja.

    Ale nie sprostowales moich podejrzen ponizej :-P

    > A co mozesz kupić za złoto?

    Zazwyczaj sporo.

    > A co mozesz kupić za akcje tesli czy cdprojekt?

    A to juz roznie bywa. Chwilo cos warte, i poki beda produkowac dobre
    samochody/gry i nie zbankrutuja, to beda cos warte ...

    > Na BTC czy na blockchain?

    Na BTC.

    > To tak jak byś napisał: auta elektryczne to nawet dobre sa tylko czy to
    > ma coś wspolnego z cena akcji tesli?

    No i bardzo dobrze bym napisal.
    Samochody sobie, a Tesla sobie.

    Blockchain nic nie jest warty ... bo przeciez opisany, opublikowany,
    nieopatentowany i kazdy moze uzyc do swoich celow :-P

    I nawet jak sie okaze bardzo uzyteczny, to nie oznacza to, ze BTC
    bedzie cokolwiek warte.

    > Jak wielu rzeczy. Wartośc wielu rzeczy to kwestia umowna.

    Jakos tak bardziej wierze w wartosc zlota, zloza miedzi, czy barylki
    ropy, niz jakis kolejnych kryptowalut.

    A to klonowanie kryptowalut ... temat na niejeden doktorat z
    marketingu :-)

    > Z pewnoscia coś w tym jest ze niekontrolowany przepływ pieniedzy gryzie
    > w dupe wielu urzedników.

    Ale co by nie mowic - przestepcom sie przydaja.
    A niekontrolowany przeplyw stanowi tez walizka banknotow.

    > Ale to tez sie zmienia i zapewne poziom regulacji bedzie sukcesywnie
    > rosł. Na giełdach juz w tej chwili musisz być zidentyfikowany zeby moc
    > dokonywać transakcji na jakas wieksza skale.

    Ale gield jest duzo, w roznych krajach :-)

    Natomiast ... jak sie urzedasy za to zabiora ... czy nie spowoduja
    krachu?
    Dopoki maja z tego podatek od zysku, to im sie nawet podoba,
    a jak im cos zacznie przeszkadzac i zabronia uzywania?

    J.

  • 89. Data: 2021-05-20 15:50:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > No ale sam piszesz ze to zapotrzebowanie jest iluzoryczne.
    > Bo nikt nie potrzebuje tyle bizuterii.

    Nie, nie napisałem niczego takiego, i tak absolutnie nie jest.
    Biżuteria to ok. połowy światowego wydobycia złota.
    Elektronika to kilka razy mniej (coraz mniejsze wymagania).

> [...]
    > smaczna whatever nie mowi czy ma kosztowac 2zł 5zł czy 10zł.
    > kosztule tyle ile KLIENCI beda chcieli za nia zapłacic.

    Owszem, ale niczego podobnego nie sugerowałem.
    --
    Krzysztof Hałasa