eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Bankowość online i obrót bezgotówkowy I kw. 2012

Bankowość online i obrót bezgotówkowy I kw. 2012

2012-06-27 12:14

Przeczytaj także: Bankowość online i obrót bezgotówkowy IV kw. 2011


Mimo kwartalnych wahań od końca 2006 do końca I kwartału 2012 roku liczba aktywnych klientów bankowości internetowej z sektora MSP wzrosła o blisko 700 tysięcy (wzrost o blisko165%). W ciągu ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła o blisko 90 tysięcy, co stanowi wzrost o ponad 8,5%.

Pozytywnym aspektem jest stały udział aktywnych klientów pomimo wzrostu ogólnej ich liczby. Aczkolwiek w ostatnich kwartałach grupa podmiotów mających dostęp do bankowości internetowej rośnie wolniej niż jeszcze kilka lat temu. Wydaje się, że dalszy przyrost klientów będzie wymagał zmiany przyzwyczajeń przedsiębiorców MSP. Duża część wykonywanych usług jest tradycyjnie opłacana na bieżąco i w formie gotówkowej (np. w sektorze budowlanym i wykończeniowym), obsługa elektroniczna nie jest więc w tym przypadku doceniana. Sektor bankowy prowadzi szereg programów edukacyjnych i zachęcających przedsiębiorców do korzystania z technologii internetowych i szeroko rozumianych bezgotówkowych form regulowania rozliczeń. Wydaje się, że oprócz dobrej oferty bankowców, potrzebne są też szersze działania Państwa w zakresie edukacji ekonomicznej i finansowej.

Transakcje bezgotówkowe i bankomatowe

Liczba kart debetowych w ostatnich latach systematycznie rosła. Od końca 2006 do końca I kwartału 2012 roku liczba wyemitowanych kart wzrosła o ponad 8 milionów sztuk. Od końca 2009 roku ta tendencja uległa zahamowaniu, aż do końca I kwartału 2011 roku. Jednakże po skokowym wzroście o milion sztuk nastąpiło ponowne spowolnienie wzrostów w ostatnich kwartałach minionego i pierwszych miesiącach bieżącego roku.

fot. mat. prasowe

Liczba kart debetowych (mln sztuk)

Od końca 2006 do końca I kwartału 2012 roku liczba wyemitowanych kart wzrosła o ponad 8 milionów sztuk


Banki walczą o nowych klientów, starają się przekonać niekorzystających lub rzadko korzystających do tej pory z usług bankowych, do większej aktywności. Nowe oferty kont, w ramach których można otrzymać karty debetowe, zawierają korzystne propozycje, takie jak oprocentowanie środków na samym rachunku czy też częściowy zwrot wydatków na zakupy. Do tego oczywiście wysoko oprocentowane lokaty. Nic więc dziwnego, że aktywne banki zdobywają nowych klientów. Konkurencja na rynku usług bankowych powoduje również migracje między poszczególnymi bankami. Mnogość ofert i elastyczne możliwości ich kształtowania to jedna z wielu zalet polskiego rynku, które są najlepiej odczuwalne przez klientów.

W przypadku kart kredytowych nastąpiło odwrócenie trendu, liczba kart nie tylko przestała rosnąć, ale wyraźnie spadła na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Tylko w ciągu 12 miesięcy spadek wyniósł ponad 20%. Można z całą pewnością stwierdzić, że liczba blisko 11 milionów kart kredytowych odnotowana na koniec 2009 roku, nie zostanie szybko osiągnięta ponownie. Banki zareagowały na kryzys bardzo zdecydowanie. Kryteria, szczególnie finansowe (wspomniana już zdolność kredytowa), uległy zaostrzeniu i podlegają dokładnej analizie. Ostatnie trzy miesiące są kontynuacją coraz wolniejszego trendu spadkowego

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: