Historia kredytowa: co należy wiedzieć?
2008-09-02 13:43
Przeczytaj także: Jak otrzymać kredyt: najważniejsza jest opinia kredytowa
Cyfra zero jest najbardziej pożądanym statusem - oznacza sytuację normalną czyli opóźnienia w spłacie mieściły się w przedziale od 0 do 30 dni. Cyfra 1 oznacza, że opóźnialiśmy się między 31 a 90 dni, cyfra 2 oznacza zaległości w przedziale od 91 do 180 dni, a cyfra 3 zaległości powyżej 180 dni.
Litera E oznacza, iż bank skierował zobowiązanie do egzekucji i taki rachunek jest zamykany, a w to miejsce może być otwarty w bazie drugi rachunek, pokazujący w jaki sposób klient spłacał zobowiązanie przekazane do windykacji.
Szczegółowe dane odnośnie opóźnień znajdziemy w tabeli prezentowanej na końcu historii danego zobowiązania. Dowiemy się też z niej, ile dokładnie dni opóźniliśmy się z płatnościami oraz z jakimi sumami zalegamy.
CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZACIĄGNIĘCIEM KREDYTU
Sylwester Kowalski z CREDIT HOUSE POLSKA podaje klika podstawowych zasad, które należy przestrzegać zaciągając zobowiązania, aby nie okazało się, że nasza historia to kombinacja 3 i E. Do najważniejszych należą:
- Uważne czytanie umów kredytowych, również tych o otwarcie linii kredytowej czy karty kredytowej i zwracanie uwagi, czy z zaciągnięciem tych zobowiązań nie wiążą się dodatkowe opłaty czy ubezpieczenia, których składka jest doliczana do naszego zobowiązania,
- Sprawdzenie, jaki jest sposób informowania przez bank o powstałych opóźnieniach (w jakim czasie od powstania opóźnienia i od jakiej wysokości zaległości),
- TERMINOWE wpłacanie rat zobowiązania - przy kredytach indeksowanych do walut obcych należy pamiętać, iż wpłata kwoty w PLN po wyznaczonym przez bank terminie (bank na obowiązujący nas termin płatności przelicza ratę na PLN) może spowodować, iż cala rata, np. w CHF nie zostanie wpłacona ze względu na zmianę kursu przeliczeniowego,
- Przekazywanie bankowi aktualnego adresu do korespondencji z jednoczesnym potwierdzeniem przez bank na kopii przyjęcia takiego pisma,
- Wymaganie potwierdzenia pisemnego ze strony banku wszelkich ustaleń w przypadku wystąpienia opóźnień i wątpliwości jakie to budzi u nas. Nie przyjmowania ustaleń ustnych z Panią Marzenką, która dzisiaj pracuje, a jutro może już nie pracować w banku,
- Wpłacanie w terminie kwot spornych, jeśli jest to w naszych możliwościach finansowych, a dopiero później prowadzenie rozmów nad zasadnością ich wymagania przez bank lub jak najszybsze oddanie danej sprawy do rozpoznania przez Arbitraż Bankowy (instytucja działająca przy ZBP w celu wyjaśniania kwestii spornych pomiędzy klientami oraz bankami, informacje o danych kontaktowych powinny znajdować się w oddziale każdego banku),
- W przypadku wystąpienia zdarzeń uniemożliwiających nam spłatę zobowiązania powinniśmy jak najszybciej powiadomić bank o tym fakcie i wspólnie z nim znaleźć rozwiązanie sytuacji, np. poprzez zawieszenie na jakiś czas obowiązku spłaty zobowiązania, pamiętając o formie pisemnej takich ustaleń.
ZAPUNKTUJ!
BIK cały czas poszerza zakres sowich usług proponując nowe rozwiązania dla instytucji finansowych korzystających z jego usług.
Jedną z takich usług jest raport wraz z oceną punktową. Ocena punktowa służy do określenia ryzyka kredytowego. – Metoda ta jest bardziej znana jako scoring – tłumaczy Sylwester Kowalski z CREDIT HOUSE POLSKA. – Do wyliczenia oceny punktowej wykorzystywane są dane umieszczane w naszej historii kredytowej, a na wynik oceny wpływ ma, np. najwyższa liczba dni opóźnienia w spłacie zobowiązania. Na podstawie tej oceny banki mogą szacować ryzyko niewywiązania się klienta ze swoich zobowiązań w przyszłości.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Opóźnienie w spłacie a kolejny kredyt
-
Porównujesz oferty kredytowe? Możesz nie dostać kredytu!
-
Nie tylko BIK zepsuje ci zdolność kredytową
-
Kredyty mieszkaniowe: błędy kredytobiorców
-
Jak budować dobrą historię kredytową?
-
Zła historia kredytowa utrudni nam zakup mieszkania
-
BIK: 11,5 miliona raportów w 2008r.
-
Co decyduje o zdolności kredytowej?
-
Zagraniczny BIK obniży ci zdolność kredytową