eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Jak kupić mieszkanie na rynku wtórnym?

Jak kupić mieszkanie na rynku wtórnym?

2008-07-18 13:50

Przeczytaj także: Ceny mieszkań na rynku wtórnym i pierwotnym w górę w II kw. 2023


Równie dobrym jest ubezpieczenie na życie, jeśli oczywiście jeszcze takiego nie mamy. Tu warto porównać propozycje kilku banków, ponieważ ceny takich ubezpieczeń mogą się znacznie różnić, wpływając na koszt kredytu.

Jeśli rozważamy możliwość wcześniejszej spłaty kredytu, warto upewnić się, czy nie będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami. Zazwyczaj niestety jest tak, że przez pierwsze 2–3 lata wcześniejsza spłata obarczona jest opłatą w wysokości ok. 2% kwoty pozostałej do spłaty. Po tym okresie możemy zrobić to już bez opłat. Trzeba jednak pamiętać, że kredyt hipoteczny to obecnie najtańszy sposób uzyskania pieniędzy, dlatego też wcześniejsza spłata odradzana jest przez analityków. Nadwyżki finansowe lepiej jest bowiem zainwestować w różne instrumenty finansowe i dzięki temu „zarobić na kredycie”.

Sama procedura przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny nie jest skomplikowana, ale dość pracochłonna. Kompletowane dokumenty możemy podzielić na trzy grupy: dokumenty finansowe dotyczące źródła naszych dochodów, dokumenty dotyczące kredytowanej nieruchomości oraz dokumenty dotyczące zabezpieczenia kredytu.

W pierwszej grupie zawsze musi znaleźć się zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach, wyłącznie na druku bankowym, który możemy dostać np. u doradcy finansowego. Często, choć nie zawsze, wymagana jest też historia rachunku osobistego z ostatnich 3 lub 6 miesięcy (są też banki, które analizują nawet do 12 miesięcy naszych wpływów i wydatków na koncie). Czasem wymagany jest również PIT za ostatni rok. W przypadku przedsiębiorców niezbędne są także zaświadczenia z ZUS o niezaleganiu ze składkami i z Urzędu Skarbowego w kwestii podatków.

W drugiej grupie dokumentów znajduje się umowa przedwstępna, księga wieczysta mieszkania, ewentualnie zaświadczenie ze spółdzielni, o którym była mowa wyżej, jak również dokument stwierdzający, kto jest obecnym właścicielem nieruchomości (najczęściej w formie aktu notarialnego).

Trzecia grupa dokumentów pokrywa się z drugą. Zabezpieczeniem kredytu może być także inna nieruchomość, należy wtedy dostarczyć jej księgę wieczystą i akt własności.

Po skompletowaniu dokumentów przychodzi czas na wypełnienie wniosku kredytowego. Jest to dokument o tyle skomplikowany, że źle wypełniony może spowodować nawet jego odrzucenie i tu też przyda się pomoc doradcy finansowego, który za nas wypełni taki wniosek.

Ostatnim etapem procesu przyznawania kredytu jest podpisanie umowy, w której bank wymienia szczegółowe warunki kredytu. Dobry doradca finansowy zawsze jest z klientem przy podpisywaniu takiej umowy, co pomoże uniknąć przykrych niespodzianek.

Uruchomienie kredytu następuje po podpisaniu umowy kredytowej. Pieniądze zostają przelane na wskazane przez kredytobiorcę konto.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: