Karty płatnicze używane coraz częściej przez Polaków
2007-11-20 11:37
Przeczytaj także: Płatności kartą: Polacy wierzą w ich bezpieczeństwo
“Płacenie kartą jest wygodne i, co ważne, nie wymaga planowania, ile pieniędzy mieć przy sobie - można mieć „swój bank przy sobie na kawałku plastiku”. Przez to można zakupów można dokonywać bardziej spontanicznie. Co ważne, karta jest bezpieczna; potencjalnemu złodziejowi łatwiej jest wykorzystać skradzioną komuś gotówkę niż skradzioną kartę” – mówi Renata Dancewicz.
Podobne zalety używania karty zarówno w kraju, jak i za granicą wymienia Małgorzata Kożuchowska. “Cenię sobie to, że dzięki karcie płatniczej nie muszę myśleć, czy mam przy sobie gotówkę; nie muszę się martwić, że w razie potrzeby może zabraknąć mi pieniędzy, a w przypadku podróży zagranicznych nie myślę o tym, żeby przed wyjazdem wymienić walutę” mówi aktorka i dodaje jeszcze jedną, ważną dla niej cechę karty płatniczej: “Co miesiąc dostaję wyciąg z konta i z rachunku karty, na którym sprawdzam wszystkie finansowe operacje, mam więc stałą kontrolę nad swoimi wydatkami.”
Największą grupę wśród badanych posiadających karty - aż 40% - stanowią osoby wykorzystujące kartę najczęściej do wypłacania pieniędzy z bankomatu, a czasem także do płacenia.
„Ponieważ organizacji Visa Europe wspólnie z bankami członkowskimi zależy na upowszechnianiu w Polsce wygodnych i bezpiecznych płatności bezgotówkowych interesowało nas, jakie czynniki mogłyby skłonić posiadaczy kart do płacenia kartą zamiast gotówką. Badanie potwierdza, jak ważne w tym kontekście jest dalsze rozwijanie sieci akceptacji i zapewnienie możliwości płacenia kartą nawet za niewielkie zakupy” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa Europe w Polsce.
Według badania do częstszego korzystania z karty w największym stopniu mógłyby skłonić respondentów: rabat przy zakupach, zwiększenie liczby miejsc, w których karty są akceptowane, obniżenie opłat za kartę oraz „gdyby można było płacić kartą nawet przy bardzo małej kwocie rachunku”.
Częstszemu korzystaniu z kart Visa w ich podstawowej, płatniczej funkcji sprzyjają takie działania, jak: wprowadzenie usługi Visa cash back, która umożliwiając wygodne pobieranie gotówki przy płaceniu kartą Visa pomaga budować nawyk dokonywania płatności kartą; wprowadzanie przez banki w miejsce kart Visa Electron, kojarzonych przez konsumentów bardziej z wypłatami z bankomatu, kart debetowych z logo Visa – bardziej utożsamianych z płaceniem; przyspieszony rozwój kart przedpłaconych. Wykorzystywaniu kart do płacenia za codzienne zakupy zamiast gotówki służą także działania marketingowe podejmowane przez Visa Europe wspólnie z bankami członkowskimi, m.in. kampania „Pokochaj każdy dzień”, której myślą przewodnią jest to, iż „małe przyjemności w życiu są jak prezenty”.
Spośród osób biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez RI Pentor i posiadających karty ponad trzy czwarte deklaruje posiadanie karty debetowej (77%); co dziesiąty respondent z tej grupy (11%) ma kartę obciążeniową, a 8% użytkowników kart posiada kartę kredytową. Pod względem popularności marek kart przoduje Visa - 38% respondentów zadeklarowało posiadanie karty Visa Electron, a 27% karty Visa; kartę Maestro wskazało 18% respondentów.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek kart płatniczych - nowe regulacje
-
ING Bank Śląski wprowadza karty zbliżeniowe dla firm
-
Karty Visa w większości z mikroprocesorem
-
Polska drugim rynkiem Visa payWave w Europie
-
Visa Europe wprowadza innowacje dla detalistów
-
Karty zbliżeniowe to już standard
-
Zbliżeniowa Visa CodeSure - wdrożenie komercyjne
-
Płatności kartą Visa w UE III kw. 2010 r.
-
Ponad milion kart Visa payWave