eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Polska drugim rynkiem Visa payWave w Europie

Polska drugim rynkiem Visa payWave w Europie

2011-04-15 11:06

Jak informuje Visa Europe, z ponad trzema milionami kart z dodatkową funkcją zbliżeniową Visa payWave wydanych już przez 10 polskich banków, nasz kraj jest już drugim rynkiem w Europie pod względem liczby kart zbliżeniowych Visa, która od początku października 2010 r. zwiększyła się sześciokrotnie. Szybki przyrost tych kart w dużej mierze wiąże się z decyzją PKO Banku Polskiego o wymianie wszystkich swoich kart debetowych na karty Visa z mikroprocesorem i dodatkową funkcją płatności zbliżeniowych Visa payWave.

Przeczytaj także: Zbliżeniowa Visa CodeSure - wdrożenie komercyjne

Podobne decyzje o wydawaniu swoich kart debetowych wyłącznie jako kart zbliżeniowych Visa podjęły w ub. roku MultiBank i Bank Pocztowy; pod koniec marca br. podobnie zrobił ING Bank Śląski, a do migracji swoich portfeli debetowych do technologii zbliżeniowej Visa przygotowują się kolejne banki. W marcu rozpoczęła się kampania reklamowa promująca płatności zbliżeniowe Visa.

Karty Visa z funkcją zbliżeniową są wydawane już przez 10 banków w Polsce (w kolejności alfabetycznej): Bank BPH, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości, Bank Zachodni WBK, ING Bank Ślaski, Inteligo, mBank, MultiBank, PKO Bank Polski oraz Podkarpacki Bank Spółdzielczy. W tej technologii banki wydają karty Visa debetowe, kredytowe, przedpłacone, zarówno do użytku prywatnego jak i służbowego. Do wydania zbliżeniowych kart Visa przygotowuje się kolejnych kilkanaście banków.

„Tak, jak przewidywaliśmy, rok 2011 jest rokiem przełomowym dla rozwoju płatności zbliżeniowych Visa w Polsce. Co bardzo cieszy, następują równolegle dwa zjawiska: z jednej strony rozwój sieci akceptacji takich płatności, a z drugiej masowe wydawnictwo kart – gdzie kolejne banki podejmują decyzję o wydawaniu swoich kart debetowych Visa wyłącznie jako kart z funkcją zbliżeniową Visa payWave. Obydwa te działania będą miały nie tylko ogromne znaczenie dla upowszechnienia prostych, szybkich i wygodnych płatności zbliżeniowych, lecz również dla generalnego upowszechnienia płatności bezgotówkowych” – powiedział Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce. „Dzięki tak dużemu rozmachowi we wdrażaniu tych kart przez banki Polska zajmuje już drugą pozycję w Europie pod względem liczby kart zbliżeniowych Visa, ustępując obecnie pod tym względem tylko Wielkiej Brytanii” – dodał Jakub Kiwior.

Funkcja płatności zbliżeniowych Visa zapewniająca szybkie, wygodne dla konsumenta a jednocześnie bezpieczne płatności może być wdrażana wyłącznie w przypadku kart mikroprocesorowych opartych o standard EMV. W Polsce już ponad 50% z 22 mln wszystkich kart Visa znajdujących się na rynku zostało wydane jako karty z mikroprocesorem EMV.

Liczba transakcji zbliżeniowych dokonywanych kartami Visa rośnie w Polsce bardzo szybko; od września 2010 r. do lutego 2011 r. zwiększyła się aż 10-krotnie, czyli rosła ponad dwa razy szybciej niż liczba zbliżeniowych kart Visa wydawanych w tym okresie. Odzwierciedla to rosnące zainteresowanie nie tylko tym, by mieć taką kartę w portfelu, ale przede wszystkim – by korzystać z wygody, jaką dają płatności zbliżeniowe.

Zbliżeniowymi kartami Visa można zapłacić w Polsce już w ponad 15 tys. terminali wyposażonych w czytniki zbliżeniowe, zainstalowanych w placówkach firm prowadzących pojedyncze sklepy lub po kilka sklepów tworzących małe sieci miejscowe czy regionalne oraz w placówkach sieci ogólnopolskich, m.in. Empik, coffeeheaven, McDonald's, w sieci księgarni Matras, w sklepach komputerowych Sferis, na stacjach paliw Shell, w sklepach SMYK, delikatesach MiniEuropa, w sieci Euro-apteka, salonach sprzedaży telefonów komórkowych sieci Era, w sieci Multikino, w delikatesach BOMI, perfumeriach Douglas, sklepach zoologicznych Kakadu. Płatności zbliżeniowe są stopniowo uruchamiane przez firmy Eurest i Sodexo, które m.in. prowadzą sieci placówek gastronomicznych, w tym stołówek pracowniczych. Zakończone zostało wprowadzanie płatności zbliżeniowych w sklepach IKEA, w sieci drogerii Rossmann, sklepach z obuwiem Venezia, w sieci salonów Almi Decor, oraz w sklepach Ultimate Fashion, sprzedających wyroby pod markami Aldo, Bodique, Dune, Esprit, Hugo Boss, Mango, Mexx, New Look, Peacocks, River Island, Spring oraz Wallis. Trwa instalowanie czytników zbliżeniowych w sklepach firmy LPP, właściciela m.in. marki Reserved.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: