Zatory płatnicze pod kontrolą, czyli praktyczny przewodnik przedsiębiorcy
2025-05-15 12:02
![Zatory płatnicze pod kontrolą, czyli praktyczny przewodnik przedsiębiorcy [© Freepik] Zatory płatnicze pod kontrolą, czyli praktyczny przewodnik przedsiębiorcy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zatory-platnicze/Zatory-platnicze-pod-kontrola-czyli-praktyczny-przewodnik-przedsiebiorcy-266678-200x133crop.jpg)
Jak zapobiegać zatorom płatniczym? © Freepik
Przeczytaj także: Znajomość przepisów regulujących odzyskiwanie należności kuleje
Warto jednak zastanowić się, czy działania podejmowane już po wystąpieniu problemu są wystarczające. Czy możliwe jest skuteczne zapobieganie zatorom i ich konsekwencjom, zanim te w ogóle się pojawią? O tym w poniższym artykule.Czym są zatory płatnicze i dlaczego jest to problem systemowy?
O zatorach płatniczych można mówić wtedy, gdy przedsiębiorcy nie dokonują zapłaty lub dokonują nieterminowej zapłaty na rzecz swoich partnerów handlowych – dostawców produktów lub usług. Nieterminowe płatności mogą z kolei prowadzić do poważnych zaburzeń płynności finansowej przedsiębiorców biorących udział w łańcuchu dostaw. Oznacza to, że zatory płatnicze można zdefiniować jako nieterminowe wywiązywanie się z odroczonych płatności.
Problem zatorów płatniczych od wielu lat jest w Polsce na tyle poważny, że wymaga przemyślanych, ale i zdecydowanych rozwiązań. Jak wynika z opublikowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów danych statystycznych, w całym 2024 roku wszczęto 31 postępowań antyzatorowych i wystąpiono do 79 podmiotów z wezwaniem do zmiany praktyk płatniczych (źródło: https://uokik.gov.pl/zatory-platnicze-rok-pelen-wyzwan).
Kto jest najbardziej dotknięty problemem zatorów płatniczych?
Najbardziej dotknięte problemami zatorów płatniczych są małe i średnie przedsiębiorstwa. To właśnie one mają zazwyczaj ograniczone zasoby finansowe i mniejsze możliwości pozyskiwania zewnętrznego finansowania, dlatego są szczególnie wrażliwe na opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów.
Poza sektorem małych i średnich przedsiębiorstw problem ten dotyka również przedsiębiorstw działających w branżach o długich cyklach rozliczeniowych, takich jak budownictwo, transport, produkcja.
Regulacje ustawowe mające na celu zapobieganie powstawaniu zatorów płatniczych
Kluczowymi rozwiązaniami wprowadzonymi dla wsparcia przedsiębiorców (wierzycieli) w drodze ustawy z dnia 08.03.2013 roku o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, ale również innych przepisów, są m.in.:
- wprowadzenie maksymalnych terminów płatności w transakcjach handlowych – maksymalny termin płatności między przedsiębiorcami wynosi co do zasady 60 dni, natomiast dla podmiotów publicznych termin ten co do zasady wynosi 30 dni;
- wprowadzenie możliwości naliczenia ryczałtowej kwoty tytułem rekompensaty za koszty odzyskiwania należności;
- wprowadzenie możliwości naliczenia odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, które są wyższe aniżeli odsetki ustawowe;
- obowiązek raportowania praktyk płatniczych przez duże przedsiębiorstwa – a więc obowiązku corocznego składania sprawozdań o stosowanych terminach zapłaty. Sprawozdania te są jawne, co ma na celu zwiększenie przejrzystości praktyk płatniczych i obniżenie ryzyka wchodzenia w relacje biznesowe z kontrahentami stosującymi nadmiernie wydłużone terminy zapłaty;
- uproszczenie procedury uzyskania zabezpieczenia roszczenia pieniężnego w postępowaniu cywilnym o zapłatę należności stanowiącej transakcję handlową.
Jak możemy zaradzić powstawaniu zatorów?
Z praktycznego punktu widzenia do skutecznych dokumentów stanowiących nierzadko podstawę wielokrotnych transakcji handlowych realizowanych w ramach dłuższej współpracy między przedsiębiorcami są ogólne warunki umów (m.in. OWU, OWŚ, OWS). Dokumenty skonstruowane w prawidłowy i przemyślany sposób mogą stanowić element zarządzania ryzykiem i wprowadzać różne mechanizmy prawne na przyszłość.
fot. Freepik
Jak zapobiegać zatorom płatniczym?
Znaczną część ryzyk związanych z nieterminowym regulowaniem należności można zidentyfikować i zapobiec ich konsekwencjom, zanim te w ogóle się pojawią – czy to na etapie formułowania treści obowiązujących ogólnych warunków umownych, czy to na etapie negocjacji biznesowych prowadzących do zawarcia umowy handlowej i wprowadzenie odpowiednich klauzul umownych.
Na co zwrócić uwagę przy redagowaniu umów z kontrahentami?
- Zweryfikuj kontrahenta przed podpisaniem umowy – możesz to zrobić przy użyciu publicznego rejestru KRS/CEiDG, rejestrów długów, białej listy podatników VAT. Wykorzystaj publicznie dostępne sprawozdania finansowe kontrahenta, rejestry beneficjentów rzeczywistych (strukturę właścicielską).
- Ustal krótki termin płatności (14–30 dni) i wpisz go w umowie/OWU – takie działanie ogranicza kumulację należności i szybciej ujawnia problemy z płynnością.
- Zabezpiecz transakcję w umowie – odpowiednie postanowienia umowne zabezpieczające twoje interesy mogą znacznie ułatwić Ci windykację (np. prawo zatrzymania, prawo wstrzymania się z realizacją dostaw, płatność podzielona na zaliczkę albo rozliczanie etapowe).
- Zastrzeż odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, miej na uwadze ryczałt windykacyjny (wynoszący od €40 – 100) – jest to swoistego rodzaju dodatkowa uporczywość dla kontrahenta, a ponadto daje ci możliwość żądania zapłaty dodatkowych należności bez popierania roszczenia dodatkowymi dowodami.
- Monitoruj należności co tydzień – wprowadź zautomatyzowane alerty w systemie księgowym lub rozważ wdrożenie krótkiego „cash-call” z działem sprzedaży lub account managerem.
- Uruchom „miękką” windykację już następnego dnia po terminie – przypomnienie SMS/e-mail, telefon z potwierdzeniem odbioru faktury.
- Eskaluj działania windykacyjne według harmonogramu, np. gdy opóźnienie przekroczy 7 dni, wyślij wezwanie do zapłaty.
- Ewidencjonuj działania windykacyjne na wypadek sporu.
- Rozważ finansowanie zewnętrzne – zabezpiecz się w umowie klauzulami zezwalającymi na cesję wierzytelności, faktoring, forfaiting.
- Raportuj swoje praktyki płatnicze (jeśli jesteś dużym podmiotem) i żądaj raportów od większych kontrahentów – jawność terminów wzmacnia pozycję negocjacyjną i obniża ryzyko.
- Aktualizuj ogólne warunki umów co kilkanaście miesięcy – dostosuj sankcje do zmian stóp procentowych i przepisów, pamiętając, żeby skonsultować nową wersję z prawnikiem.
Zatory płatnicze, choć powszechnie utożsamiane z problemem płynności finansowej kontrahentów, w rzeczywistości mogą być często konsekwencją niedostatecznego zabezpieczenia interesów stron. Kluczowe jest dlatego zrozumienie, że znaczną część ryzyk związanych z nieterminowym regulowaniem należności można zidentyfikować i zapobiec ich konsekwencjom, zanim te w ogóle się pojawią – czy to na etapie formułowania treści obowiązujących ogólnych warunków umownych, czy to na etapie negocjacji biznesowych prowadzących do zawarcia umowy handlowej i wprowadzenie odpowiednich klauzul umownych.
Jeśli chcesz zbudować zabezpieczenie swojego cash flow, skontaktuj się z nami. Przygotujemy umowy, procedury lub mechanizmy, które mogą mieć realny wpływ na zapobieganie zatorom płatniczym w twoim przedsiębiorstwie.
Aleksandra Moszonkowska, adwokat, Partner w
![Sektor MŚP w kolejce po faktoring [© apops - Fotolia.com] Sektor MŚP w kolejce po faktoring](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Sektor-MSP/Sektor-MSP-w-kolejce-po-faktoring-255908-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)