eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Polacy mistrzami "Kup teraz zapłać później"

Polacy mistrzami "Kup teraz zapłać później"

2023-08-04 09:11

Polacy mistrzami "Kup teraz zapłać później"

Polacy mistrzami "Kup teraz zapłać później" ©  lsiekierski - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

„European Retail Banking Radar” autorstwa firmy doradczej Kearney potwierdza rosnącą popularność płatności odroczonych (BNPL). Okazuje się, że z opcji Kup teraz zapłać później korzysta już 57 proc. konsumentów z Europy, a Polska osiąga wyniki znacznie powyżej tej średniej.

Przeczytaj także: Kup Teraz Zapłać Później: o co ten hałas?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


Zachowania konsumentów zmieniają się, czego dowodem jest rosnąca popularność usługi Buy Now Pay Later. Kup teraz zapłać później to nic innego, jak odroczenie płatności za dokonane już zakupy. Nabywamy dziś, a zapłacić możemy dopiero po ustalonym czasie. Jak wskazują eksperci Kearney, wśród 13 badanych krajów, rolę liderów pełnią Włochy i Szwecja, gdzie dwóch na trzech konsumentów (67 proc.) korzystało już ze wspomnianej opcji. Drugie miejsce ex aequo, z niewiele słabszym wynikiem 64 proc., zajmują odbiorcy z Polski i Rumunii.
Popularność rozwiązania w Polsce wynika z jednej strony ze względnie wysokiego stopnia powszechności integracji rozwiązań Kup teraz zapłać później w sklepach on-line i na największych platformach e-commerce, a w związku z tym łatwości i dostępności tego rozwiązania na naszym rynku. Polacy chętnie korzystają z nowinek technologicznych, na co wskazują też wyniki badania – 22 proc. ankietowanych Polaków wybrało opcję odroczenia płatności z powodu chęci „wypróbowania” tej usługi (vs 18 proc. średnio w badaniu). Z drugiej zaś strony zmieniają się preferencje konsumentów – od początku roku rynek BNPL rośnie, a wraz z nim równolegle spada poziom finansowania zakupów za pomocą pożyczek pozabankowych („tzw. chwilówek”). Można więc powiedzieć, że Polacy przestawiają się na tę nową formę finansowania zakupów, zwłaszcza dokonywanych w kanałach online – mówi Jakub Siekierzyński, manager Kearney.

fot. mat. prasowe

Korzystanie z odroczonych płatności BNPL

Wśród 13 badanych krajów, rolę liderów pełnią Włochy i Szwecja


Nieco inaczej sytuacja wygląda w Austrii, Czechach i Portugalii, gdzie z opcji późniejszej wpłaty korzysta mniej niż połowa kupujących. To wynik poniżej europejskiej średniej, która wynosi 57 proc.

Europejczycy odraczają często, ale niewielkie sumy


Około 80 proc. Europejczyków korzystających z BNPL odkłada lub dzieli wpłaty o wartości nieprzekraczającej 250 euro. A jak wygląda to w Polsce? 36 proc. wszystkich przesuniętych płatności jest wartych mniej niż 50 euro. Co piąta transakcja (21 proc.) opiewa na kwotę pomiędzy 50 a 99 euro, a co czwarta (25 proc.) – pomiędzy 100 a 249 euro. Trend odraczania stosunkowo niskich sum obserwujemy również w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Czechy czy Rumunia.

Wśród krajów, w których Kup teraz zapłać później jest wykorzystywane do finansowania większych zakupów znajdziemy Francję, Włochy i Szwajcarię, gdzie odpowiednio 12, 14 i 11 proc. wszystkich transakcji ze wspomnianą opcją jest wycenianych na kwotę przewyższającą 500 euro.

fot. mat. prasowe

Średnia wartość odraczanych płatności

Około 80 proc. Europejczyków korzystających z BNPL odkłada lub dzieli wpłaty o wartości nieprzekraczającej 250 euro


Prawie trzy czwarte użytkowników BNPL (73 proc.) w Europie korzysta z możliwości odroczenia płatności do pięciu razy w roku. Więcej niż jedna czwarta (27 proc.) korzysta z niej sześć razy lub więcej. Najczęściej zdarza się to Szwajcariom i Szwedom, a najrzadziej Portugalczykom i Hiszpanom.
Wpływ na nasz wynik ma oczywista niższa zdolność nabywcza społeczeństw krajów Europy Środkowo-Wschodniej i ogólnie niższe średnie wartości transakcji. Z drugiej zaś strony wpływa na to struktura zakupów – podczas, gdy w krajach Europy Zachodniej zdecydowanie dominuje udział elektroniki jako kategorii zakupowej w usłudze BNPL, w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej są to wydatki związane z wyposażeniem wnętrz, wyższy jest też udział zakupów odzieży i butów, co ma bezpośredni wpływ na średnią wartość transakcji w badaniu – tłumaczy Jakub Siekierzyński z Kearney.

Najczęściej odraczamy płatności za elektronikę


Mimo że preferencje różnią się w zależności od kraju, to – jak wskazuje raport Kearney –najpopularniejszą kategorią zakupów z wykorzystaniem usługi BNPL w Europie jest elektronika osobista. W aż sześciu z trzynastu badanych krajów ponad połowa konsumentów używała Buy Now Pay Later do sfinalizowania płatności za zakup m.in. telefonu, smartwatcha czy słuchawek. Na drugim miejscu znajdują się narzędzia do majsterkowania – w ośmiu krajach odsetek odraczających wpłatę należności za tego typu sprzęty przekroczył 40 proc.

fot. mat. prasowe

Kategorie zakupów dokonywanych z wykorzystaniem BNPL

Najpopularniejszą kategorią zakupów z wykorzystaniem usługi BNPL w Europie jest elektronika osobista


Kolejna kategorią, w której Europejczycy decydują się na odroczone płatności niemal równie chętnie jest moda. Kup teraz zapłać później do zakupu ubrań, butów i akcesoriów najczęściej używają konsumenci z Francji (39 proc.), Polski (37 proc.) i Rumuni (37 proc.). Jeżeli chodzi o wydatki związane z podróżami, to najchętniej odraczają je Szwajcarzy (30 proc.) i Portugalczycy (28 proc.).

Obawy przed zadłużeniem nadal zniechęcają


Jak zauważają eksperci, co trzeciego respondenta od skorzystania z BNPL powstrzymuje strach przed zadłużeniem się i obniżeniem zdolności kredytowej. Niepokoje te są szczególnie wyraźne w Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie odpowiednio 44 i 41 proc. nigdy niekorzystających z usługi, wskazało właśnie na ten aspekt. Wśród innych obaw, znajdziemy przypuszczenia, że płatność odroczona może ostatecznie okazać się kosztownym rozwiązaniem. Wskazuje na to więcej niż co szósty pytany (15 proc.).

W tym miejscu warto jednak dodać, że z badania „European Retail Banking Radar 2023”. jednoznacznie wynika, że – mimo wymienionych wcześniej zastrzeżeń – doświadczenia użytkowników z Buy Now Pay Later są raczej pozytywne. 70 proc. konsumentów deklaruje, że nie ma problemów z terminowym dokonywaniem płatności. Kolejnych 24 proc., napotkało co prawda pewne trudności, a mimo to również wpłacało należności na czas. Niezdolność do terminowego płacenia jest najbardziej widoczna wśród włoskich i szwajcarskich konsumentów – blisko 40 proc. z nich boryka się z tego typu wyzwaniami.
Z badania wynika, że Polacy są solidnymi płatnikami zobowiązań z usług Kup teraz zapłać później. Jedynie 18 proc. ankietowanych wskazało na trudności w regulowaniu odroczonej płatności, z czego tylko 4 proc. przegapiło termin płatności. Pokazuje to, że Polacy rozumieją tę usługę i korzystają z niej w sposób odpowiedzialny i świadomy. Konsumenci osiągają korzyści płynące z bezodsetkowego okresu odroczenia, a jednocześnie nie jest to rozwiązanie sprzyjające nadmiernemu zadłużaniu się – dodaje Jakub Siekierzyński z Kearney.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: