Opublikowane zostały wyniki Rankingu Banków Miesięcznika Finansowego BANK, w którym najlepsze banki wybrali klienci. Usługi których banków ocenione zostały najlepiej?
Przeczytaj także:
Najlepsze banki II poł. 2013 r.
Na podium rankingu znalazły się Bank Millennium, który uzyskał 57,32 punktów, mBank, ze stratą na poziomie zaledwie dwóch setnych punktu oraz ING Bank Śląski, z wynikiem 55,29 punktu.
Uczestnicy badania oceniali poszczególne obszary działalności instytucji finansowych oraz oferowane przez nie produkty. Okazało się, że najwyżej cenią sobie usługi w kategoriach „Płatności bezgotówkowe”, „Aplikacja mobilna” oraz „Konto bieżące”, w tym również dostęp do rachunku za pośrednictwem internetu („Bankowość internetowa”).
Z najsurowszą oceną spotkały się „Produkty oszczędnościowe” oraz „Koszty usług” bankowych, co akurat w minionym roku może być po części konsekwencją uwarunkowań makroekonomicznych wynikłych z pandemii, ze szczególnym wskazaniem na trzykrotną decyzję Rady Polityki Pieniężnej odnośnie obniżki stóp procentowych. Dość surowo badani ocenili także zaangażowanie banków w działalność społeczną.
Uczestnicy badania zdecydowali, że najlepsze „
Konta osobiste” oferuje mBank, następnie Bank Millennium oraz ING Bank Śląski. Jeśli mieliby oszczędzać, to w ING Banku Śląskim, w bankach spółdzielczych oraz mBanku („Produkty oszczędnościowe”).
W kategorii „
Płatności bezgotówkowe” wygrał mBank, a drugie i trzecie miejsce przypadło Bankowi Millennium oraz Santander Bankowi Polska. Badani stwierdzili, że zaciąganie kredytów („
Produkty kredytowe”) jest najbardziej opłacalne w mBanku, Bankach spółdzielczych bądź Banku Millennium.
Choć ocena „
Kosztów usług” bankowych w tym roku była wyjątkowo surowa, to jednak respondenci uznali, iż na plus wyróżniają się tu trzy instytucje: Bank Milliennium, bank Credit Agricole oraz mBank.
Bank Millenium cieszy się również największą „
Lojalnością klientów” i jest bankiem najchętniej przez nich rekomendowanym („Rekomendacje klientów”). Klienci docenili go za „Jakość obsługi zdalnej” oraz „Jakość oddziałów”.
Na szczególne wyróżnienie za „
Bankowość internetową” zasługuje, zadaniem ankietowanych, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski. Nadspodziewanie wysokie były notowania „Aplikacji mobilnych”, a miejsca medalowe zajęły odpowiednio mBank, Bank Millennium oraz ING Bank Śląski. Najgorzej w tym obszarze wypadły Banki spółdzielcze, które z kolei okazały się niepokonane jeśli chodzi o „Jakość obsługi stacjonarnej”.
Największe „
Poczucie bezpieczeństwa”, zdaniem ankietowanych, zapewnia swym klientom bank Credit Agricole, następnie Bank Millennium oraz lokalny sektor finansowy.
Ocenie podlegały także „Kampanie reklamowe” poszczególnych instytucji. Bank Credit Agricole, również w tej kategorii zajął pierwsze miejsce, i jako jedyny uzyskał ocenę bardzo dobrą. Kolejne pozycje przypadły w udziale Bankowi Millennium oraz mBankowi.
Najwyższą liczbą punktów za „Działalność społeczną” uzyskał mBank, kolejne miejsce zajął lokalny sektor finansowy, a stawkę w tej kategorii zamknął bank Credit Agricole.
82% respondentów uważało instytucję finansową, z której usług korzystali, za godną polecenia, przeciwnego zdania było zaledwie 7% ankietowanych. 12% uczestników badania nie wyraziło w tej kwestii jednoznacznej opinii. Zadowolenie z obsługi przekłada się wprost na „Lojalność klientów”. 73% badanych nie nosi się z zamiarem zmiany dostawcy usług finansowych, na możliwość taką wskazywało 12% odpowiedzi. 15% respondentów nie zajęło w tej kwestii zdania. Jeżeli mimo wszystko ankietowani zdecydowaliby się na zmianę („Siła marki”), wybór padłby najpewniej na mBank instytucję tę wskazał niemal co czwarty z nich (24,3% rekomendacji). Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Bank Millennium (20,7% odpowiedzi), PKO Bank Polski (17,6%), ING Bank Śląski (17% ) oraz Santander Bank Polska (7,8%).
W roli jurorów wystąpiło 1459 respondentów, reprezentujących pełny przekrój polskiego społeczeństwa. Przeważającą część, bo aż 73%, stanowili mieszkańcy miast, przy czym niemal co trzeci z nich zamieszkiwał w metropolii liczącej ponad 200 tys. ludności. Wśród uczestników badania dominowały osoby z wykształceniem średnim (71,2%) – w sporej części studiujące – oraz wyższym (28%). Zdecydowana większość (63,8%) korzystała z usług jednego banku, niemal co czwarty z dwóch, 8,5% było klientami trzech, zaś 4% większej liczby instytucji finansowych.
Informacje o badaniu
W większości kategorii badani oceniali banki w skali szkolnej 1-6 pkt. W kilku przypadkach w pięciostopniowej skali, odzwierciedlającej stosunek respondenta do danej kwestii – od „Zdecydowanie tak”, poprzez „Raczej tak”, „Trudno powiedzieć", „Raczej nie” aż do „Zdecydowanie nie”. W zależności od charakteru pytania oznaczało to przyznanie punktów dodatnich lub ujemnych od -2 do 2. W kategorii, „Siła marki” przyznawano punkty proporcjonalnie od 1,5 do 0, gdzie 1,5 pkt. otrzymywał bank o najwyższej liczbie wskazań. Dla obliczenia łącznej punktacji każdej kategorii przyznano wagę od 0,5 do 3,0.